Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Nowa umowa produkcyjna na F-35. Niższa cena zakupu wszystkich wersji

Fot. Lockheed Martin
Fot. Lockheed Martin

Amerykański Departament Obrony i koncern Lockheed Martin podpisały nową umowę o wartości 11,5 mld USD, na mocy której siły zbrojne USA i odbiorcy zagraniczni otrzymają kolejne 141 samolotów F-35 w cenie najniższej w dotychczasowej historii programu.

Podpisanie umowy oznacza, że cena samolotu spada jedenasty rok z rzędu. Zgodnie z podpisaną umową jeden egzemplarz maszyny w wersji F-35A (płatowiec, silnik, opłata produkcyjna), wynosi 89,2 mln USD. Jest to wartość niższa o 5,4% w stosunku do ceny F-35A pochodzącego z dziesiątej transzy produkcji o niskiej intensywności (94,3 mln USD).

Na mocy tej samej umowy obniżono też cenę samolotu F-35B - będzie ona wynosić 115,5 mln USD, co oznacza redukcję o 5,7% w stosunku do ceny obowiązującej dla maszyn dostarczonych na mocy poprzedniego kontraktu (122,4 mln USD). Zmniejszona została też cena samolotów w wersji C - dotychczas za egzemplarz samolotu w tej wersji płacono 121,2 mln USD, nowa cena wynosi 107,7 mln USD.

Umowa na dostawę maszyn 11 transzy przewiduje produkcję 91 samolotów dla sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, 28 dla odbiorców zagranicznych biorących udział w programie i 22 dla nabywców samolotu w ramach programu Foreign Military Sales. Dostawy zakontraktowanych maszyn rozpoczną się w przyszłym roku.

Przedstawiciele Lockheed Martin stwierdzili, że kolejna redukcja ceny samolotu możliwa była dzięki zwiększaniu produkcji, usprawnianiu jej etapów i redukcji kosztów. Celem jest zmniejszenie ceny do poziomu 80 mln USD za samolot w wersji F-35A do roku 2020. Będzie to oznaczać, że cena jednostkowa Lightninga II zostanie obniżona do ceny jednostkowej poprzednio wykorzystywanych samolotów, przy nieporównywalnie większych możliwościach F-35.

Obecnie na całym świecie działa ponad 320 egzemplarzy różnych wersji F-35, stacjonują one w 15 bazach. Dotychczas uprawnienia pilota na tym typie zdobyło ponad 680 lotników, odpowiednie przeszkolenie w zakresie obsługi maszyn przeszło też ponad 6200 inżynierów i techników. Na F-35 wylatano dotychczas ponad 155 000 godzin lotu.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (25)

  1. KrzysiekS

    cytuję: F-15X nawet przez 80 lat przy typowym natężeniu eksploatacji.godziny jego lotu Boeing wyliczył na 27 tys. USD, gdy godzina lotu F-15C/D kosztuje 42 tys. USD, a F-22 czy F-35 znacznie więcej. Koszt godziny lotu F-16 jest tylko o 6 tys. USD niższy, przy znacznie mniejszych możliwościach bojowy.Dzięki nowym belkom AMBER F-15X będzie mógł przenosić nawet 22 kpr klasy powietrze-powietrze, np. AIM-120. Boeing gwarantuje, że F-15X będzie znacząco tańszy od F-35A jest gotów zawrzeć umowę o stałej cenie (nieoficjalnie mówi się o 65 mln USD). Ciekawa opcja.

  2. wwerr

    >>za dwa miliardy, które rząd chce przeznaczyć na bazę dla amerykanów >>mażna kupić 22 samoloty... Pewnie bez uzbrojenia i wsparcia ale liczy się sam fakt. Sam fakt się nie liczy, liczy sie uzbrojenie.

  3. Pinkie

    A czy dla nas lepszy F22 czy F35? Czy może obydwa modele bez zwiększania liczebności F16?

  4. Davien

    Polish Blues, ostatnia znana cena za SH z pakietem dla Kanady to ok 250mln za sztukę, F-35 Dla Danii to 180mln za sztukę, natomiast cena za F-16 dla Bułgarii to tak zwana cena maksymalna FMS czyli sporo może jeszcze spaść ( U nas za Patrioty spadła do połowy.) Obecnie chyba najbardziej opłacalny byłby jednak zakup F-35 i jednoczesna modernizacja F-16 do wersji F-16V

  5. Davien

    Olo czyli jakby liczyc wg ciebie to Rosja by cokolwiek sprzedac z uzbrojenia musi dopłacac by ktos to chciał wziąść?

  6. Davien

    Panie GTS, przy cenie za F-18E wynoszącej ok 100mln za sztuke dla USA to raczej Boeing musi niezle spuscić z tonu. Superhornety dla Kanady wyszły po 250mln za sztukę, F-35A dla Danii po 180mln za sztuke i Lightning II ciagle tanieje.

  7. Davien

    CB, cena najprawdopodobnie dotyczy maszyny w stanie flyaway czyli kompletnej ale bez uzbrojenia i pakietu wsparcia. Oprogramowanie jest jak najbardziej częścią samolotu, cieżko by bez niego latał, podobnie zintegrowane juz bazowo uzbrojenie. Za integracje uzbrojenia które nie zostało zintegrowane z F-35 musiałbys zapewne sam zapłacic, nikt takich rzeczy za darmo nie robi,

  8. Davien

    Michał w kontrakcie dla Danii przy poprzedniej cenie wychodziło z przeliczenia ok 180mln za F-35A z pełnym pakietem wiec cena jest jak widac dosyc wysoka. Co prawda dla Kanady SH z pakietem wyszły po 250mln...

  9. bender

    I proszę: zalożenia ekonomiczne programu F-35 zaczynają działać. Dostępny cenowo myśliwiec 5 generacji już jest tańszy od najlepszych samolotów generacji 4 i 4+. Wcześniej czy później cały Zachód będzie latał na F-35. My też.

  10. Aaa

    Za dwa miliardy, które rząd chce przeznaczyć na bazę dla amerykanów mażna kupić 22 samoloty... Pewnie bez uzbrojenia i wsparcia ale liczy się sam fakt. Zaraz niektórzy powiedzą, że baza to nasze bezpieczeństwo... 5 czy 6 tysięcy żołnierzy da nam bezpieczeństwo? Żołnierzy, którzy podczas manewrów ćwiczą wycofanie jednostek za Odrę? Serce się kraja...

  11. Marek1

    R - kupić, kupić i kupić. Panowie, nawet jak by było Polskę stać(a nie stać), to i tak NIKT w MON, ani w SGRSZ nie ma pojęcia do czego i JAK można by te F-35 wykorzystać(poza przelotem na sierpniowej defiladzie). Aby F-35 mogły pokazać swoje możliwości niezbędna jest cała wojskowa INFRASTRUKTURA zdolna przyjąć i wykorzystać dane pozyskane przez sensory 35-tek. Takowa infrastruktura w skansenie p/t WP NIE występuje obecnie nawet w śladowych ilościach.

  12. Zet

    To cena za sam platowiec. Czy z silnikiem?

  13. Michał

    W artukule o F-16 dla Bułgarii pojawia się cena 145 mln za najnowszy F-16 Block 70, przy tej cenie 89,2 mln za F35 wygląda jak promocja. Pytanie ile cena wynosi ze wsparciem. Bo szczerze brak porównania powoduje, że wielu czytelników może uznać, że w końcu stać nas na F35. A domyślam się, że całe wsparcie może kosztować 2 lub 3 razy tyle co sam płatowiec.

  14. As

    Za 70 lat kupimy i my przy tej tendencji.

  15. Obywatel PL

    Koszt utrzymania to jedno, kosztu utrzymania to drugie, a czas powrotu do gotowości to trzecie. Nie ważne ile kosztują samoloty, jeśli nie będzie nas stać na ich obsługę. Podobnie co nam po samolotach, jeśli w razie W, będą unieruchomione na ziemi. Cena samolotu to nie wszystko.

  16. Gustlik

    Może kiedyś się doczekamy...

  17. Wojtek

    Ciekawe kiedy dokupimy z 50 nowych samolotów i na co się zdecydujemy F-16V czy F-35?

  18. Gts

    LM bedzie musial jeszcze szybciej schodzic z ceny bo Boeing pokazal, ze mozna budowac znacznie taniej, nacisk na LM w wykonaniu Pentagonu moze byc teraz znacznie intensywniejszy.

  19. Olo

    Niższa cena, bo jeden już spadł. Jeszcze kilka spadnie i będą w cenie F-16.

  20. -CB-

    Ciekawe, czy te 80 milionów ma być dla członków programu, czy dla państw obcych. No i do ceny należy oczywiście doliczyć jeszcze uzbrojenie. Tu znowu pytanie, czy w cenie płatowca kupujemy już gotowy do walki samolot tyle że nieuzbrojony, czy trzeba oddzielnie zapłacić za całe oprogramowanie i integrację uzbrojenia jakie się wybierze. Wbrew pozorom te wszystkie koszty po zsumowaniu mogą być nadal dość wysokie. A jeszcze przygotowanie infrastruktury, szkolenia, pakiety serwisowe itp. itd.

  21. Habad Lubawicz

    Okazja nie ma co, chyba sam jeden kupie

  22. maniek

    Jaka dziś jest cena jednostkowa nowego f-16 w najnowszej wersji ?

  23. sojer

    90 mln USD za sztukę bez uzbrojenia i cła? Na pewno będzie nas stać zastąpić MiG-29...

  24. Polish blues

    Czyli ok 400 mln PLN za sztukę? Jak to się ma do cen np. F18 Superhornet albo najnowszej wersji F-16 (proponowanej Bułgarii)? Czy ktoś wie?

  25. R

    Prawdę mówiąc ze 12 moglibyśmy kupić. Byłyby więcej warte bojowo niż wszystkie Su-22 i z połowa MiG-29 razem wzięte

Reklama