Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Kurczy się brytyjski przetarg na śmigłowce. Szansa dla Świdnika?

Śmigłowce Puma HC2 - fot. Royal Air Force
Śmigłowce Puma HC2 - fot. Royal Air Force

Wielka Brytania zmniejszyła liczbę planowanych do zakupu średnich śmigłowców transportowych w programie NMH (New Medium Helicopter). W miejsce planowanych 44 maszyn pozyskanych ma być ich tylko „około” 30. Informację ta podał portal Breaking Defense powołując się na wypowiedź Nicka Lairda z firmy Spirit AeroSystems.

Teoretycznie nie chodzi o zmniejszenie zakresu prowadzonego przetargu, ale o uściślenie liczby planowanych maszyn. Wcześniej mówiono bowiem o zakupie „do 44 śmigłowców”. W takich sytuacjach jednak chodzi zazwyczaj o kosmetykę i zmianę maksymalnie o kilka maszyn mniej niż podawana wcześniej liczba maksymalna. Fundusze jakie Londyn chce przeznaczyć na tę inwestycję to oficjalnie 1,5 mld USD (1,2 mld GBP), ale teraz może ona ulec znacznemu zmniejszeniu.

W ubiegłym roku pojawiały się już pewne pośrednie zapowiedzi redukcji i wypowiedzi brytyjskich polityków o kupnie nie 44 a 35-40 maszyn.

Czytaj też

Informacja ta to kolejne potwierdzenie trudnej sytuacji finansowej w jakiej znajdują się Brytyjczycy, którzy ciągle muszę iść na różnego rodzaju, często kuriozalne kompromisy (jak np. niedawny wybór kołowych haubic na podwoziu KTO Boxera). Zakup śmigłowców jest też jednak ciekawy z punktu widzenia Polski. W  przetargu bowiem, obok S-70M Black Hawk Lockheed Martina i H175M Airbusa, udział bierze także Leonardo z wybranymi niedawno przez Polskę AW149.

Do tej pory zachodziły obawy, że jeśli Brytyjczycy wybiorą dla siebie 44 AW149, wówczas będą mogli dyktować producentowi warunki takie jak np. budowa linii produkcyjnej na miejscu. W ten sposób powstałaby kolejne linia produkcyjna AW149 co osłabiałoby możliwości eksportowania tych śmigłowców z polskiej linii produkcyjnej, która jest aktualnie na ukończeniu. Redukcja zamówienia do podobnego albo nawet mniejszego od polskiego, może sprawić, że linia na Wyspach nawet w przypadku wyboru AW149 w ogóle nie powstanie. Szczególnie, że w Polsce rozważane jest zwiększenie w przyszłości zamówienia na te maszyny.

Ostateczny wybór zwycięskiej konstrukcji, która ma zastąpić stare śmigłowca Puma, zostanie dokonany w roku 2025.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (5)

  1. Pankracy

    Nie oszukujmy się, żaden z uchodźców w UK albo w Niemczech nie pójdzie w kamasze bronić nowej ojczyzny. Wprowadzą tylko chaos na tyłach a realnego wojska do użycia w obu tych krajach to 60tys RAZEM, na rezerwy nie ma co liczyć. Druga połowa rezerwy dokona coming outu i też nie pójdzie walczyć, bo po co jak można grać w gry. Putin to widzi i się z nas śmieje a my nic z tym nie robimy, dopiero ogłoszenie powszechnego poboru pokaże prawdziwą skalę tej degrngolady.

    1. Dudley

      Bo uchodźcy i imigranci, to nie jest program na dekadę, to perspektywa 50 i więcej lat. Wystarczy sprawdzić ile ludności i jakie perspektywy na przyszłość mają Niemcy Francja czy GB. A jaką demografię na najbliższe pół wieku będzie miała Polska?Spójrz na armię Francji, tam znaczna jej część nie wygląda na rodowitych Europejczyków. Może dzisiejsi uchodźcy z Ukrainy i imigranci z Białorusi nie będą Polski bronili, ale ich dzieci, to Polacy. Uczą się i wychowują jak dzieci niemal każdego z nas. To i poczucie wspólnoty będą miały podobne.

    2. de Paye

      Dudely , oczywiście to program jak każdy neomarksistowski na 50 lat a potem skończy się ludobujstwem i totalnym upadkiem Europy . Ale ciebie już nie będzie

    3. Chyżwar

      @Dudley To przyjmuj. Tylko najpierw zapłać OC w wysokości kilkuset krotnie większej niż ubezpieczenie komunikacyjne.

  2. de Paye

    Davien 3, jak zwykle mylisz pojęcia i pomijasz fakty. Jakość wyrobów latających do których tak tęsknisz jest mocno wątpliwa . W armii francuskiej 75% Caracali (arrtykuły w Defence 24) nie jest w stanie gotowości ze względu na ponad normatywną awaryjność i koszty utrzymania w gotowości . Lotnictwo Brazylii ma podobny stan gotowości tego typu śmigłowców , informowała Brazylijska prasa o tym wielokrotnie . Biorąc do tego fatalną jakość NH 90 produkowanego przez tego samego producenta , a właściwie tandeta jaką jest NH 90 doprowadziła do wypowiedzenia kontraktu i zwrotu tych jednorazówek przez Norwegię i Australię . Teraz próbuj dalej obstawać za tym złomem . Czy może jeszcze chcesz coś dodać.

  3. Hmmm.

    Nie chcą Caracala? Dziwne.

    1. Davien3

      Akurat jak najbardziej chcą ale do standardu Caracala modernizuja swoje Super Pumy a tu zastepuja znacznie mniejsze Pumy. To nie Polska która kupuje AW149 byzastapic Mi-2.

  4. Vania

    Niie wiem co bardziej kuriozalne: haubica na kto Boxer czy Aw 149 jako bojowy helikopter

    1. Davien3

      Ta kuriozalna wg ciebie haubica jest obecnie najlepsza haubicą samobieżna świata.

    2. Adr

      To walczy na Ukrainie ? Pewnie taka dobra jak LCS na morzu.

    3. Monkey

      @Davien3: A gdzie twoje tezy udowodniła? F-117 też był niby niewykrywalny, a zestrzelił go poradziecki system z Serbii😂

  5. Monkey

    Brytyjczycy tną wojska lądowe, a zaledwie 30 śmigłowców to zapewne dostosowanie ich ilości do kurczących się rozmiarów British Army.

Reklama