Przemysł Zbrojeniowy
Jacek Libucha: AW149 to najnowocześniejszy i najlepiej wyposażony śmigłowiec w SZ RP
Śmigłowce AW149 posiadają nowoczesne systemy antyoblodzeniowy i samoobrony, a jego urządzenia pokładowe są odpowiednio zabezpieczone dla lotów w każdych warunkach - mówi Jacek Libucha, prezes PZL Świdnik w rozmowie z Defence24. Jak dodaje, jest to na dzień dzisiejszy najlepiej wyposażony i najnowocześniejszy śmigłowiec Wojsk Lądowych. Zapraszamy do obejrzenia wywiadu, w którym kwestie te omówione są szczegółowo. Rozmawiamy także o terminach dostaw AW149, przyszłości W-3 Sokół oraz planach związanych z AW101 w Polsce i szerzej nt. rozwoju PZL Świdnik.
Materiał sponsorowany
KrzysiekS
Czy AW149 to dobre śmigłowce moim zdaniem TAK. Czy AW149 ma wszystkie potrzebne systemy samoobrony odpowiem NIE. Każdy sprzedawca chwali swój wyrób i tu nic dziwnego. Mamy nowoczesne śmigła czy najlepsze i wypasione NIE.
pablopic
Wszystko pięknie zwłaszcza ten dopiesk => Materiał sponsorowany. Btw jak tam z odladzaniem łopat przy -10 C?
kaczkodan
Powiedzmy sobie jasno - robią nas "nasze zakłady" dwa baty. Jakoś żadna inna armia nie chciała być poligonem doświadczalnym dla A149.
Future
Mają nadzieję na szkolno bojowy do Dęblina. Tam jest ich sw4 puszczyk, dosyć awaryjny i nie za bardzo pracowali nad jego usprawnieniem. Więc teraz klopot z głowy i przetarg na nowe szkolno-bojowe
Chyżwar
Wręcz przeciwnie. Chcieli rozwijać. Ale nikt normalny nie będzie rozwijał czegoś, czego wojsko nie chce. Tam byli "nienormalni", którzy proponowali na przykład wersje bezzałogowe i tak dalej. A przetargi rób na swoje wyposażenie biurowe. A czemu? A temu, że każdy przetarg to na ogół wał jest. Trza coś pilnie? P... przetarg i kierować się tym, co praktykowano ostatnio ze względu na nasze donacje dla Ukrainy. Jeżeli sprawa dotyczy innych rzeczy a dostawy nie będą rozwalały terminów, to sprzęt ma być kupowany w Polsce. Najlepiej w firmie, gdzie Polska nie tylko ma swoje udziały, ale ma jeszcze swoje biuro konstrukcyjne. Jak będziesz za wszelką cenę do przetargów, to kupisz sprzęt na ustawionym przetargu od tego kraju, który wpływał na polskie wybory po to, żeby sędziowie kalosze drukowali dla niego mecze.
mick8791
@Chyżwar jak zwykle plecieez bzdury! Przetargi są właśnie po to żeby minimalizować wpływ oferentów na kupującego i samą procedurę zakupu uczynić jak najbardziej przejrzystą i uczciwą! To zakupy z wolnej ręki są okazją do machlojek!
Wuc Naczelny
@mick8791 Nei wiesz co mówisz. poczytaj sobie o przetargach, mają z reguy zapisy żywcem z instrukcji producenta, radiowozy z pojemnością bagażnika typującą np dwia modele dwóch marek plus zapis o kole zapasowym który spełnia już tylko jedna marka itd.
Odyseus
Po obejrzeniu tego naprawdę ciekawego wywiadu mam też taką konkluzję - gdyby w Polsce Ministrem Obrony Narodowej była osoba pokroju pana Jacka Libucha z którym jest ten wywiad czyli człowieka jak widać z doświadczeniem wojskowym , przemysłowym i biznesowym , Nasze wojsko i zbrojenia myślę że zaczęły by w końcu wyglądać po ludzku a człowiek by spał trochę spokojniej pod własnym dachem, szczególnie w tak niespokojnych czasach. No nie wiem co o tym myślą forumowicze ale dla mnie przy porównaniu prezesa firmy zbrojeniowej Libucha a polityka Kosiniaka Kamysza to jakby równać trochę Himalaje z Sudetami ... a przecież nikt nie powiedział że ministrem ma być jakiś polityk i członek jakieś partii ...
Bellcross
Zgadzam się ale lepszy kosiniak niż siemoniak ;p po zaczyn jesteśmy 16 lat w plecy z modernizacją wiropłatów i pancerzy
Odyseus
@Bellcross na razie bez dwóch zdań ale dajmy mu szansę , poziom Naszych polityków jest taki że potrafią sięgnąć każdego dna :D ale oby nie i oby zrobił wszystkim miłą niespodziankę i okazał się najlepszym MON-em w dotychczasowej historii III RP przebijając Błaszczaka , najzabawniejsze w tym wszystkim jest to że skoro Błaszczak był najlepszym MON-em a umówmy się żadnym Kazimierzem Wielkim to on nie jest co zastał tą Polskę drewnianą a zostawił murowaną - to poziom tych Naszych MON-ów jakiś specjalnie wybitny to jednak nie jest :D nawet na tym forum by się znaleźli 100 razy lepsi kandydaci na MON-a od nich i tu mówię naprawdę serio
Wuc Naczelny
@Odyseus czy Ty w ogóle wiesz co mówisz? Libucha jest szefem lokalnego i wcale nie największego oddziału sprzedawcy sprzętu, czyli grupy Leonardo i chwali produkt. Spałbyś spokojnie gdyby ten sprzedawca sprzętu którego jego oddział nawet nei wyprodukował był jakimś premierem? I co jeszcze, jakbyś szefa oddziału Volvo na Polskę zrobił Prezydentem to zniknęłyby korki, smog a Ty spałbyś spokojnie? Ty nawet mylisz spokojny sen z bezpieczeństwem. Na spokojny sen to się odpowiednie medykamenty bierze, a bezpieczeństwo to są naprawdę skomplikowane rzeczy.
Odyseus
Fajny rzeczowy wywiad , co do modernizacji Sokołów bez nowego mocniejszego modelu silników i przekładni , nie wiem czy to jakikolwiek ma sens a silników nie ma nowych do niego , no chyba że czegoś nie wiemy i Świdnik wyciągnie coś z rękawa ... a co do programu szkolnego śmigłowca , nie ma nowych wersji SW4 , ten Aw009 w sumie miał być tym samy tylko cywilnym , Fajnie oczywiście by było gdyby te śmigłowce były ze Świdnika ale tak naprawdę to nie wiem czy Świdnik ma coś do zaoferowania , bo przyznam że nie słyszałem by pracował nad jakimiś nowymi modelami lub rozwijał W3 czy SW4 , chyba że chodzi o te TH73A czyli TH119 czyli w sumie AW119 - tak czy siak za dużo ten śmigłowiec ma nazw heh
Kroton
Jaki rzeczowy wywiad????? Najlepszy śmigłowiec w Wojsku Polskim wśród śmigłowców które są lub były. Ale sukces, poprzeczka strasznie wysoko podniesiona . Tak naprawdę to nic nie powiedział tylko jakieś generalne bzdety. Apacz nie ma systemu antyoblodzeniowego to powiedział ale że ma klimatyzacje to już nie, juz pominę systemy samoobrony
user_1057751
Poniżej ograniczenia operacyjne z arkusza danych certyfikatu (TCDS) EASA.R.510 śmigłowca AW 189 z silnikami GE CT7-2E1, który jest cywilną wersją AW 149: - VFR day and night and IFR operations in non-icing conditions. - Flight in limited icing condition is permitted only when the kit Limited Ice Protection System p/n 8G3000F00211, or p/n 8G3000F00212 is installed. - Flight into known icing condition is permitted only when the kit Full Ice Protection System p/n 8G3000F00111 or p/n°8G3000F00311 is installed. To nie lepiej wprost powiedzieć, w jakich warunkach oblodzenia może latać AW 149 dla WP: w znanych („full” system) czy z ograniczeniami, a nie kręcić i zasłaniać się tajemnicą? Czym grozi brak pełnej instalacji przeciwoblodzeniowej (lub jej zbyt późne włączenie) w warunkach oblodzenia pokazał wypadek rządowego Mi-8 w grudniu 2003 roku z premierem Millerem na pokładzie. Polak mądry po szkodzie?
Szczupak
Na tą chwilę te śmigła nie mają żadnego uzbrojenia I nie nadają się do walki. To nie wymysł ale słowa żołnierzy które dostali Aw 149. Oczywiście normalny był zakup AW 149 bez wyposażenia bojowego podobnie jak FA-50 czy F-35. Goły zakup bez uzbrojenia- bo było taniej o jakieś 30%.
Bellcross
Co ty wiesz. Wpierw niech naucza się latać bez uzbrojenia. Gdybys gadał z lotnikiem to byś wiedział jak wyglada proces szkolenia na nowym typie sprzętu.
ATKzCalifornii
Oczekuje ze dostarczone juz AW149 przejda modernizacje uwzgledniajace wymienione braki - anti-ice system na wirnikach i system ostrzegania. A pozostale nie dostarczone jeszcze beda JUZ mialy te systemy.
ATKzCalifornii
To ze Apache w tej chwili nie maja systemu anty-oblodzeniowego na wirnikach nie znaczy ze my w Polsce mamy miec helikoptery bez tak waznego systemu bezpieczenstwa.
ATKzCalifornii
Czyli AW149 nie ma ogrzewanych lopat wyrnika, kiedy Rosyjskie smiglowce maja.
Gen X
znowu jakieś Włoskie latadło z którymi będziemy mieli problem - na pewno znalazła by się lepsza maszyna !