- Wiadomości
- Analiza
Koreańska Hanwha przedstawia szczegóły współpracy przy K9PL i Chunmoo
Do listopada ma zostać podpisany kontrakt w sprawie dostaw spolonizowanych wyrzutni K239 Chunmoo dla Sił Zbrojnych RP. W nadchodzących miesiącach zostanie też ustalony podział pracy w zakresie produkcji haubic K9PL. Hanwha jest też gotowa do współpracy z Polską w sektorze stoczniowym oraz lotniczym – dowiedział się Defence24.pl na spotkaniu prasowym.

Autor. Robert Suchy
Redakcja Defence24.pl wzięła udział w spotkaniu z przedstawicielami południowokoreańskiego koncernu Hanwha. W jego trakcie przekazano informacje dotyczące dostaw dla Sił Zbrojnych RP oraz już realizowanych projektów współpracy przemysłowej, jak i perspektyw jej rozwoju. Dodajmy, że Hanwha zwiększa swoją obecność w Polsce i otwiera swoje biuro w Warszawie.
Zobacz też
Artyleria
Po pierwsze współpraca w kwestii artylerii samobieżnej kaliber 155 mm postępuje. Armatohaubice samobieżne K9A1/K9PL są stopniowo integrowane z polskim systemem kierowania ogniem artylerii ZZKO Topaz, polskimi środkami łączności, jak również krajowymi środkami rozpoznania takimi jak FlyEye.

Pierwsze haubice K9A1 dostarczono w ubiegłym roku, są już zintegrowane z polskim systemem, a w drugiej połowie lutego wzięły udział w strzelaniach w Toruniu. Warto dodać, że w tym roku planowane są kolejne dostawy haubic do Sił Zbrojnych RP. Wojsko Polskie otrzyma w 2023 roku pierwsze nowe haubice poza partią 48 dział pozyskanych jako „gap filler" w celu uzupełnienia zapasów pilnymi dostawami.
Zobacz też
Jeśli natomiast chodzi o haubice K9PL, przedstawiciele Hanwha podkreślają, że w ciągu nadchodzących miesięcy ma zostać osiągnięte porozumienie w sprawie podziału pracy w konsorcjum odpowiedzialnym za produkcję spolonizowanej wersji z udziałem krajowego przemysłu, z kluczową rolą Huty Stalowa Wola. Będzie to krok w kierunku podpisania umowy wykonawczej na drugą partię haubic.

Trwają też przygotowania do dostaw pierwszej partii wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych K239 Chunmoo, które podobnie jak K9A1, mają zostać zintegrowane z polskim rozwiązaniami: nośnikiem pod postacią ciężarówek Jelcz, systemem Topaz, polską łącznością oraz systemami rozpoznania. Jednocześnie przygotowywane jest porozumienie dotyczące produkcji spolonizowanej wersji K239 Chunmoo. Ma ono zostać podpisane w ciągu nadchodzących miesięcy.
Bojowy wóz piechoty
Zobacz też
W kwestii ciężkiego bojowego wozu piechoty, Hanwha wyraża gotowość do współpracy w pracach projektowych nad takim pojazdem opartym na podwoziu K9, które jest również wykorzystywane przy polskiej haubicy Krab. Można odnieść wrażenie, że schemat współpracy byłby do pewnego stopnia zbliżony do tej, jaką zawiązał Hyundai Rotem z tureckim Otokar w programie opracowania czołgu Altay, na bazie technologii opracowanych przez koreańskiego producenta w programie czołgu K2.

Podwozie K9 zostało już przetestowane i jest przygotowane do wykorzystania w pojazdach o masie do 50 ton, co daje duże możliwości konfigurowania nowego BWP. Nowy polski ciężki bojowy wóz piechoty będzie wykorzystywać technologie i komponenty, które są już używane zarówno w haubicach K9, jak i w Krabie, więc współpraca projektowa z Hanwha wydaje się tutaj naturalnym rozwiązaniem.
Marynarka wojenna i sektor lotniczo-kosmicznym
Choć współpraca Hanwha z Polską wiąże się jak na razie przede wszystkim ze sprzętem dla Wojsk Lądowych, koncern jest otwarty również na zaangażowanie w innych obszarach. Po ubiegłorocznym przejęciu udziałów w Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) spółka może oferować kooperację nad rozwiązaniami dla Marynarki Wojennej, a także cywilnego sektora morskiego. Ponadto Hanwha posiada portfolio produktów dla cywilnego i wojskowego przemysłu lotniczo-kosmicznego i tutaj również istnieją możliwości dla współpracy z polskim przemysłem.
Autorzy: Jędrzej Graf, Damian Ratka.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS