Reklama
  • Wiadomości

Kolumbia wybrała europejski samolot bojowy

Kolumbia wskazała szwedzki samolot wielozadaniowy Gripen na konstrukcję, która zastąpi dotychczas używane samoloty Kfir.

Kolumbijski Kfir
Obecnie Kolumbijskie lotnictwo bojowe posiada 19 myśliwców Kfir
Autor. S.C. Air National Guard (Maj. Matthew Booth)

Kolumbijskie poszukiwania nowych samolotów bojowych, które zastąpiłyby przestarzałe samoloty IAI Kfir trwają już od kilkunastu lat. Od początku aktywnie zabiegał o ten kontrakt m.in. szwedzki Saab, który odniósł swój największy sukces eksportowy właśnie w Ameryce południowej, gdzie udało mu się sprzedać 40 Gripenów wersji E/F do Brazylii.

Reklama

W konkursie na nowy kolumbijski samolot bojowy brało udział trzech producentów. Lockheed Martin z najnowszą wersją F-16C/D Block 70/72, Korean Aerospace Industries z FA-50 i Saab z Gripenem Next Generation (E/F). Na początku marca pojawiła się pogłoska, że Gripen nie będzie mógł zostać zaoferowany Kolumbii ze względu na brak zgody Stanów Zjednoczonych na reeksport do Kolumbii silników General Electric F414, które stanowią napęd szwedzkiej konstrukcji. Miałoby to być dosyć częste amerykański zagranie, dzięki któremu USA pozbywa się konkurentów i toruje drogę własnym konstrukcjom na rynkach eksportowych.

Zobacz też

Saab oficjalnie zdementował jednak te doniesienia, wskazując że posiada wszystkie niezbędne zezwolenia i licencje na oferowanie. Teraz kolumbijski wybór Gripena wydaje się potwierdzać.

Jak na razie dokonany miał zostać jedynie wybór konstrukcji i podpisany został list intencyjny. Teraz rozpoczynają się negocjacje co do liczby samolotów, ceny i terminów dostaw. Wiadomo, że Kolumbijczykom zależy na zapewnieniu sobie związanego z zakupem offsetu. Jego zakres także będzie przedmiotem negocjacji i mówi się tutaj o chęci stworzenia w kraju klienta fabryki nowoczesnych paneli fotowoltanicznych. Wiadomo też, że Kolumbia chce kupić najnowszą i fabrycznie nową wersje tego samolotu.

Zobacz też

Można spekulować, że Bogota będzie chciała zakupić podobną liczbę Gripenów do liczby eksploatowanych obecnie Kfirów. Na początku 2025 roku znajdowało się w służbie 19 tych maszyn operujących w ramach pojedynczej eskadry (Escuadrón de Combate 111). Kontrakt mógłby objąć więc potencjalnie od 16 do 24 samolotów.

Zakup najnowszej wersji Gripena sprawi, że Kolumbia osiągnie przewagę w powietrzu nad sąsiednią Wenezuelą. Państwo to posiada 21 egzemplarzy Suchojów Su-30MKW (biedniejsza wersja wywodząca się z Su-30MKK) i pojedynczymi egzemplarzami samolotów F-5 i F-16A o bardzo niskiej wartości bojowej.

Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama