„Kochanie, zmniejszyłem moździerz”. Słowacki AM120 w Brnie

Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Na targach IDET 2025 słowackie przedsiębiorstwo ZTS-Špecial zaprezentowało nową odmianę moździerza samobieżnego AM120 kalibru 120 mm. System wieżowy zdecydowanie odchudzono.
Brneńskie targi IDET 2025 odwiedziło wiele słowackich firm. Wśród nich była ZTS-Špecial, która zaprezentowała nową odmianę zdalnie sterowanego systemu wieżowego AM120 z moździerzem kalibru 120 mm. Konstrukcję tę pokazano wraz z pojazdem Wolf AD oraz armatohaubicą samobieżną EVA M2. W stosunku do starszego wariantu AM120, który wystawiano na targach przemysłu obronnego w wielu w krajach, moduł uzbrojenia pokazany w Brnie wyróżniał się wyraźnie zredukowanymi gabarytami.
Celem zabiegu jest umożliwienie montażu słowackiego moździerza na mniejszych niż dotąd nośnikach, np. samochodach ciężarowych z napędem 4x4. Donośność uzbrojenia kalibru 120 mm wynosi od 500 do 8200-8600 m. Granaty są ładowane odtylcowo. System wieżowy wyposażono w zmechanizowany układ zasilania moździerza w amunicję (tzw. automat ładowania) z 35 nabojami. Dla porównania, w „klasycznej” odmianie AM120 zapas środków bojowych wynosi 60 jednostek.

Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Szybkostrzelność AM120 określono na 18-20 strzałów na minutę. Wieża może obracać się o 360°, zaś uzbrojenie główne z lufą o gwintowanym przewodzie porusza się w pionie w zakresie od 40 do 80°. W odróżnieniu od modułów uzbrojenia takich jak polski Rak czy fiński NEMO słowacki system zamontowany na podwoziu ciężarówki nie może prowadzić ognia bezpośredniego. System kierowania ogniem LANSYS to produkt firmy Kerametal.

Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Nośnik stanowi samochód ciężarowy Tatra Force (typ 815-7) z napędem 6x6 i kabiną opancerzoną Puma L2 Long, znaną choćby z wozów zabezpieczenia technicznego Treva-30 oraz pokazanej na IDET wieloprowadnicowej wyrzutni rakiet RM-70 Vampire 4D. Szoferka zapewnia ochronę balistyczną na poziomie 2 według normy STANAG 4569. Obsługę AM120 stanowi 4-5 żołnierzy. Za napęd wozu odpowiada silnik wysokoprężny o mocy 300 kW, który umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej 90 km/h.

Autor. Antoni Walkowski / Defence24
Masy własnej pojazdu nie podano, jednak na bazie informacji opublikowanych w serwisie Armedconflicts można domniemywać, że wynosi ona poniżej 23 500 kg z „pełnowymiarowym” systemem wieżowym. Niemniej nie jest to pewne. Długość pojazdu zaprezentowanego na IDET wynosi 834 cm, szerokość 322 cm, a wysokość 255 cm. Historii tej konstrukcji oraz opisowi jej roli na współczesnym polu walki poświęcimy osobny materiał.
DAX
Miniaturyzacja modułu daje duże możliwości adaptacji na lżejsze platformy.
Chyżwar
Umieszczania tego typu broni na ciężarówkach nie zaliczyłbym do najlepszych pomysłów pod słońcem.