Przemysł Zbrojeniowy
Kanadyjski Roshel z pierwszym zakładem w USA
Kanadyjska firma Roshel otworzyła swój pierwszy zakład produkcyjny w Stanach Zjednoczonych na terenie miasta Shelby Township w stanie Michigan. Tym samym jest to kolejny sukces przedsiębiorstwa w ostatnich miesiącach.
Otwarcie pierwszej placówki kanadyjskiej firmy w USA oznacza możliwość jeszcze większego zaangażowania się jej na lokalnym rynku, który ceni sobie pozyskiwanie sprzętu produkowanego na miejscu. Nowy zakład produkcyjny na wzorować się na tych funkcjonujących na terenie Kanady, za których sprawą udało się zwiększyć według słów CEO firmy Romana Shimonowa poziom produkcji pojazdów rodziny Senator do poziomu około 270 sztuk miesięcznie. Dla przedsiębiorstwa otwarcie fili na terenie Stanów Zjednoczonych to kolejny sukces, zwiększający jej rozpoznawalność oraz szanse na uzyskanie zamówień u lokalnych formacji mundurowych, oraz firm.
Roshel celebrated the grand opening of our first U.S. plant in Shelby Township, MI, marking a milestone in #MadeInUSA manufacturing. This expansion strengthens our ability to deliver advanced armored vehicles and ongoing support to U.S. defense and law enforce agencies. pic.twitter.com/2D73sgGTdi
— Roshel Defence Solutions (@RoshelDefence) December 14, 2024
Zakład będzie odpowiadał za produkcję pojazdów Senator, w tym odmiany minoodpornej Senator MRAP. Oprócz tego będzie on pełnić funkcję centrum serwisowego dla pojazdów już eksploatowanych oraz tych zakupionych w przyszłości przez amerykańskie służby, oraz firmy. Zwiększa on tym samym jeszcze bardziej wydajność całej firmy oraz atrakcyjność produkowanych przez nią pojazdów z naciskiem na rynek lokalny. Roshel planuje powstanie kolejnych swoich placówek poza granicami Kanady, m.in. na Ukrainie na bazie dotychczas stworzonych tam zdolności serwisowych dla swoich pojazdów.
To decydujący moment dla Roshel. Droga do tego miejsca była długa, ale teraz jesteśmy gotowi obsługiwać rynek amerykański produktami z dumą „Made in USA".
Roman Szymonow CEO firmy Roshel.
Oprócz tego firma zapatruje się na otworzenie kolejnego zakładu na terenie Europy, rozważając jego lokalizację na terenie Niemiec lub Polski. O możliwości stworzenia w naszym kraju linii produkcyjnej wspominał CEO firmy Roman Szymonow w wywiadzie dla Defence24 w czerwcu tego roku. W kwietniu firma ogłosiła zainwestowanie 65 milionów euro w stworzenie dodatkowego zakładu produkcyjnego oraz nowej siedziby na terenie miasta w Brampton w prowincji Ontario. Przełożyć się to ma na utworzenie 500 nowych miejsc pracy przy produkcji różnego typu pojazdów opancerzonych rodziny Senator. Nowy obiekt o powierzchni ok. 13 000 m² będzie odpowiadał za m.in. prace spawalnicze, nakładanie powłok lakierniczych oraz badania i rozwój nowych technologii na potrzeby firmy.
Senator to rodzina pojazdów opancerzonych 4x4 opracowanych przez kanadyjską firmę Roshel Smart Armored Vehicles, której pierwszy wariant zaprezentowano w październiku 2018 r. podczas wystawy AUSA w Waszyngtonie. Jego bazę stanowi zmodyfikowane podwozie Forda F-550. Pojazd cechuje się wysoką wytrzymałością na ostrzał z broni małokalibrowej, wzmocnionym dnem, możliwością zainstalowania systemu wieżowego, a także zdolnością dostosowania się do konkretnych zadań. Według producenta opancerzenie Senatora ma zapewniać ochronę balistyczną na poziomie 3 według STANAG 4569 oraz B7 zgodnie z normą EN 1522/23.
Pojazd jest dostępny w różnych nadwoziach, w tym dwudrzwiowym, czterodrzwiowym oraz wyposażonym w hydrauliczną rampę. Za napęd odpowiada 8-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności skokowej 6,7 litra i mocy 330 KM. Sprzężono go z 6-biegową, automatyczną skrzynią biegów. W wariancie kołowego transportera opancerzonego pojazd może pomieścić do 12 żołnierzy, w tym kierowcę i dowódcę.
Czytaj też
Wersja minoodporna (MRAP) posiada wzmocnione dno oraz konstrukcję kadłuba, które chronią żołnierzy na pokładzie przed wybuchem miny wypełnionej sześcioma kilogramami materiałów wybuchowych pod każdym z kół, oraz dnem pojazdu. Ten poziom odporności uzyskano m.in. dzięki ukształtowaniu kadłuba w kształcie litery V, co obecnie jest standardem w wielu typach pojazdów kołowych przeznaczonych dla armii. Przekładając to na normę STANAG 4569, to mowa odpowiednio o poziomie 2 oraz 3. Pojazd cechuje się wysoką wytrzymałością na ostrzał z amunicji 7,62 mm × 39, a dostępny jest w różnych układach i konfiguracjach drzwi (dwudrzwiowy, czterodrzwiowy, wersja wyposażona w rampę hydrauliczną), w zależności od misji i potrzeb zamawiającego.
Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104