Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Kanadyjska firma ponownie zwiększa moce produkcyjne

Pojazdy rodziny Senator od Roshel Smart Armored Vehicles.
Pojazdy rodziny Senator od Roshel Smart Armored Vehicles.
Autor. Roshel Smart Armored Vehicles

Kanadyjska firma Roshel Smart Armored Vehicles ponownie zwiększyła swoje moce produkcyjne osiągając wydajność na poziomie dziewięciu pojazdów rodziny Senator dziennie. W skali miesiąca daje to około 270 wozów.

W kwietniu tego roku wydajność firmy Roshel Smart Armored Vehicles została określona na 140 Senatorów produkowanych w skali miesiąca, co w obliczu potrzeb na tego typu sprzętu dla Ukrainy, wydawało się wartością adekwatną. Teraz została ona prawie podwojona przez kanadyjskiego producenta, osiągając pułap około 270 wozów miesięcznie. Informację tę podał CEO firmy Roman Szymonow podczas wywiadu udzielonego serwisowi Army Recognition w trakcie minionego już MSPO. Obecnie największym klientem na pojazdy tej rodziny jest Ukraina, która otrzymuje je za sprawą kilku donatorów w tym m.in. Czech, Kanady oraz USA. Dotychczas otrzymała ona 1400 wozów rodziny Senator.

Produkcja miesięczna już teraz może wydawać się imponująca, jednak zapewne jeszcze wzrośnie za sprawą inwestycji, jakie kanadyjska firma obecnie prowadzi. Pierwszą z nich jest zainwestowanie 65 milionów euro w stworzenie dodatkowego zakładu produkcyjnego oraz nowej siedziby na terenie miasta w Brampton w prowincji Ontario. Powstanie całkowicie nowego zakładu ma pozwolić na utworzenie 500 nowych miejsc pracy przy produkcji różnego typu pojazdów opancerzonych rodziny Senator. Nowy obiekt o powierzchni ok. 13 000 m² będzie odpowiadał za m.in. prace spawalnicze, nakładanie powłok lakierniczych oraz badania i rozwój nowych technologii na potrzeby firmy.

Reklama

Co więcej, kanadyjska firma pracuje obecnie nad otworzeniem zakładu produkcyjnego na Ukrainie na bazie dotychczas stworzonych tam zdolności serwisowych dla swoich pojazdów. Oprócz tego firma zapatruje się na otworzenie kolejnego zakładu na terenie Europy, rozważając jego lokalizację na terenie Niemiec lub Polski. O możliwości stworzenia w naszym kraju linii produkcyjnej wspominał CEO firmy Roman Szymonow w wywiadzie dla Defence24 w czerwcu tego roku. Oprócz zwiększania produkcji firma stale tworzy nowe odmiany swojego hitu eksportowego i poszukuje nowych wyzwań. Jednym z nich jest stworzenie transportera opancerzonego w układzie 8x8, jako budżetowej propozycji dla rynku.

Czytaj też

Senator to rodzina pojazdów opancerzonych 4x4 opracowanych przez kanadyjską firmę Roshel Smart Armored Vehicles, której pierwszy wariant zaprezentowano w październiku 2018 r. podczas wystawy AUSA w Waszyngtonie. Jego bazę stanowi zmodyfikowane podwozie Forda F-550. Pojazd cechuje się wysoką wytrzymałością na ostrzał z broni małokalibrowej, wzmocnionym dnem, możliwością zainstalowania systemu wieżowego, a także zdolnością dostosowania się do konkretnych zadań. Według producenta opancerzenie Senatora ma zapewniać ochronę balistyczną na poziomie 3 według STANAG 4569 oraz B7 zgodnie z normą EN 1522/23. Pojazd jest dostępny w różnych nadwoziach, w tym dwudrzwiowym, czterodrzwiowym oraz wyposażonym w hydrauliczną rampę. Za napęd odpowiada 8-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności skokowej 6,7 litra i mocy 330 KM. Sprzężono go z 6-biegową, automatyczną skrzynią biegów. W wariancie kołowego transportera opancerzonego pojazd może pomieścić do 12 żołnierzy, w tym kierowcę i dowódcę.

Reklama

Wersja minoodporna (MRAP) posiada wzmocnione dno oraz konstrukcję kadłuba, które chronią żołnierzy na pokładzie przed wybuchem miny wypełnionej sześcioma kilogramami materiałów wybuchowych pod każdym z kół, oraz dnem pojazdu. Ten poziom odporności uzyskano m.in. dzięki ukształtowaniu kadłuba w kształcie litery V, co obecnie jest standardem w wielu typach pojazdów kołowych przeznaczonych dla armii. Przekładając to na normę STANAG 4569, to mowa odpowiednio o poziomie 2 oraz 3. Pojazd cechuje się wysoką wytrzymałością na ostrzał z amunicji 7,62 mm × 39, a dostępny jest w różnych układach i konfiguracjach drzwi (dwudrzwiowy, czterodrzwiowy, wersja wyposażona w rampę hydrauliczną), w zależności od misji i potrzeb zamawiającego.

Senator MRAP ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Tavria-14,5.
Senator MRAP ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Tavria-14,5.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Reklama

Komentarze (3)

  1. WSK74PL

    Nowa potęga produkcyjna., przy tej wielkości produkcji cena jednostkowa powinna być bardzo atrakcyjna. Jestem bardzo ciekawy porównania z Waranem i Turem, KLTV ..... Obawiam się, że Ukraińcy umiejętnie inwestują "pomocowe" pieniądze w stworzenie międzynarodowej firmy, która będzie poważną konkurencją wewnątrz NATO.. Zarząd tej firmy o wyraźnie "wschodnioeuropejskich korzeniach", to jedno ze źródeł sukcesu.

    1. mroku

      Na pewno jest sporo tańszy od warana i tura i pewnie tańszy od kltv, ale kltv to zupełnie inna klasa pojazdu - to coś jak Ford Ranger z ograniczoną ochroną balistyczną - tylko skromny stanag 1.

    2. radziomb

      ROchel Senator jest 2 x tańszy od tego Niemieckiego wozu BUTT UMG chyba . Który uwaga jest na tym samym podwoziu i ma ten sam silnik. Brawa dla Kanadyjczyków . Da się? mozna? A że inni zazdroszczą? Niech zazdroszczą.

    3. Pucin:)

      @WSK74PL - kluczem do sukcesu to jest masowa produkcja średniej jakości produktu. MRAP Senator 4*4 jest maksymalnie uproszczony przez armię UA (pełno w necie filmików na ten temat) - to co widać na targach to wersje "wypas" dla pograniczników, policji i temu podobnych służb.

  2. radziomb

    spokojnie czekamy zatem na Ukrainie na F16 (już są), Mirage 2000, Gripeny, Eurofighery tranche 1 , Saab z radarem i link 16 czyli lepszy od naszego. Czekam na słowa oburzenia że tak nie można, że za dużo typów maszyn, Spoko Ukraina was posłucha, wycofa SU24, Su25, potem MIg29, SU27 i cudownie ilośc typów maszyn pozostanie constans.

  3. radziomb

    ta firma uratuje Ukrainę. Nie abramsy których przysłali 31 szt. A jak jest produkcja Legwana, Bobera? no .. właśnie .. przepaść. Jak będzie u nas wojna to Kanada może nas tez uratuje. Podobno już wysłali grubo ponad 1 tysiąc tych wozów na Ukrainę.

Reklama