Przemysł Zbrojeniowy
Kanadyjski sukces eksportowy będzie produkowany na Ukrainie
Roman Szymonow pełniący funkcję dyrektora generalnego i właściciela kanadyjskiej firmy Roshel Smart Armored Vehicles w wywiadzie udzielonym serwisowi Defense Archives zapowiedział otwarcie na Ukrainie zakładu produkującego pojazdy rodziny Senator.
Roman Szymonow wspomniał w wywiadzie, że na Ukrainie już teraz jest kilka warsztatów, które wspierają proces naprawy i konserwacji pojazdów rodziny Senator, które są cenione przez ukraińskich żołnierzy (chociaż pierwsz przekazana im wersja miała nie spełniać wielu ich wymogów). Zapowiedział on utworzenie teraz zakładu produkcyjnego, który znacząco zwiększy i tak wysokie ogólne moce produkcyjne firmy. W lutym tego roku Dylan Maljasow z Defence poinformował, że kanadyjski producent osiągnął zdolności produkcyjne na poziomie 140 wozów miesięcznie i może zagwarantować potencjalnemu klientowi pierwsze dostawy w ciągu dwóch tygodni (oczywiście w zależności od skali zamówienia). Decyzja o rozpoczęciu na terenie Ukrainy produkcji jest w pełni zrozumiała z racji na olbrzymie zapotrzebowanie tamtejszej armii, która do końca zeszłego roku odebrała 1000 wozów rodziny Senator
Jesteśmy na końcowym etapie planowania lokalizacji części naszej produkcji na Ukrainie.
Roman Szymonow CEO Roshel Smart Armored Vehicles
Tym samym jest to kolejny krok Roshel Smart Armored Vehicles w celu zwiększenia swoich mocy produkcyjnych oraz wykorzystania sukcesu, jakim jest popularność pojazdów rodziny Senator, zwłaszcza jako formy wsparcia Ukrainy przez wiele krajów i firm. Obok tego pojawiają się kolejne kontrakty na dostawy dla różnego typu służb mundurowych, zatem utworzenie dodatkowego zakładu jest naturalnym etapem rozwoju firmy. Pozwoli to na odciążenie głównego zakładu w Kanadzie i zapewni szybszą dostawę pojazdów do jednostek. Przy okazji CEO Roshel Smart Armored Vehicles wspomniał, że od początku rosyjskiej inwazji na Ukrainę firma zatrudniła ponad 200 ukraińskich uchodźców.
Niedawno firma ogłosiła, że zainwestuje 65 mln euro w stworzenie dodatkowej placówki produkcyjnej oraz nowej siedziby na terenie miasta w Brampton w prowincji Ontario na terenie Kanady. Przy operowaniu na cywilnej bazie w postaci podwozia Forda F-550 i coraz większymi potrzebami rynku na mobilne opancerzone wozy w układzie 4x4 (zwłaszcza tymi w odmianie minoodpornej) można spodziewać się „dość szybkiego” zwrotu tej inwestycji. Co ciekawe, kanadyjska firma ma obecnie prowadzić pracę nad nowym pojazdem w układzie…. 8x8 oraz wozem o napędzie elektrycznym.
Czytaj też
Senator to transporter opancerzony 4x4, który zaprezentowano w październiku 2018 r. podczas wystawy AUSA w Waszyngtonie. Jego bazę stanowi zmodyfikowane podwozie Forda F-550. Pojazd cechuje się wysoką wytrzymałością na ostrzał z broni małokalibrowej, wzmocnionym dnem, możliwością zainstalowania systemu wieżowego, a także zdolnością do dostosowania do konkretnych zadań. Według producenta opancerzenie Senatora ma zapewniać ochronę balistyczną na poziomie 3 według STANAG 4569 oraz B7 zgodnie z normą EN 1522/23. Pojazd jest dostępny w różnych nadwoziach, w tym dwudrzwiowym, czterodrzwiowym oraz wyposażonym w hydrauliczną rampę.
Senator jest napędzany widlastym, ośmiocylindrowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności skokowej 6,7 litra i mocy 330 KM. Sprzężono go z 6-biegową, automatyczną skrzynią biegów. W wariancie kołowego transportera opancerzonego pojazd może pomieścić do 12 żołnierzy, w tym kierowcę i dowódcę. Senator MRAP to minoodporny wariant samochodu opancerzonego Senator. Wzmocnione dno oraz konstrukcja kadłuba chronią żołnierzy na pokładzie przed wybuchem miny wypełnionej sześcioma kilogramami materiału wybuchowego pod każdym z kół oraz dnem pojazdu. Ten poziom odporności uzyskano m.in. dzięki ukształtowaniu kadłuba w kształcie litery V.
Sebseb
Skoro tam mają powstawać jakieś zakłady - to ci to za wojna tam się toczy??? I po co tam pompować kasę???
RGB
Senator jest oparty na sprawdzonej platformie Forda F-550, pamiętam że jeden z Turów był oparty na tym podwoziu. Według dostępnych w Internecie danych ma kosztować niecałe pół miliona $ za sztukę. Ciekawe ile kosztuje nasz Waran 4x4? Podwozie z Tatry jest przynajmniej o klasę lepsze, ale i tak warto by było porównać. Nie wiem dlaczego w naszej przestrzeni medialnej nie pojawiają się informacje o cenach kupowanego sprzętu, wszystko jest tajne przez poufne.
Granat
Samo podwozie z kabiną Forda F-550 może kupić sobie każdy u dealera za około 55 tyś us. Później trzeba pogłówkować jak go opancerzyć. Dla polskiego przemysłu to jest pestka, trzeba tylko chcieć. Kanada kupiła dla Ukrainy 200 Senatorów od firmy Roshel za 67,3 mln dolarów us, czyli wychodzi po 336 tyś us za sztukę. W demokratycznych krajach cena za sprzęt wojskowy jest jawna, tylko w Polsce i innych republikach bananowych jest tajna.