- Wiadomości
Kanadyjczycy szukają pojazdów do walki w Arktyce
General Dynamics Land Systems oraz BAE Systems łączą swoje siły w programie arktycznych wszędołazów dla kanadyjskiej armii.
Autor. BAE Systems
Propozycja firm General Dynamics Land Systems oraz BAE Systems to gąsienicowy, przegubowy wszędołaz BvS10 Beowulf, który oferowany jest kanadyjskim wojskom lądowym w ramach projektu DAME (Domestic Arctic Mobility Enhancement).
W ramach programu GDLS oferuje swoje doświadczenie w liczącej dekady współpracy z wojskami lądowymi Kanady, natomiast BAE Systems wnosi swoje doświadczenie w projektowaniu i produkcji tego typu przegubowych wszędołazów o trakcji gąsienicowej.
Zobacz też

BvS10 Beowulf to wariant szwedzkiego wszędołaza BvS10. Jego użytkownikiem jest także Armia i Gwardia Narodowa USA, które zamówiły łącznie ponad 150 pojazdów za prawie 350 mln dolarów.
Beowulf to dwukadłubowy pojazd amfibijny o wysokiej mobilności taktycznej w różnych warunkach terenowych i klimatycznych, charakteryzujący się możliwością transportu do 14 osób i ładownością ok. 8 000 kg przy dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) wynoszącej ok. 15 500 kg. Konstrukcja ta bazuje na sprawdzonych także w warunkach bojowych rozwiązaniach stosowanych we wcześniejszych modelach szwedzkiego producenta, jak Bv206 czy BvS10.
CATV/Beowulf, podobnie jak pojazdy BvS10, powstaje w zakładach BAE Systems Hägglunds w północnej Szwecji. Jego układ napędowy składa się z wysokoprężnego, 6-cylindrowego, rzędowego silnika Cummins o pojemności 6,7 l, osiągającego moc 210 kW/285 KM, który współpracuje z 6-biegową przekładnią automatyczną firmy Allison. Osiągi CATV to m.in. 70 km/h prędkości maksymalnej na lądzie (10 km/h na biegu wstecznym), 4 km/h podczas pływania oraz 400 km zasięgu, który może być zwiększony nawet do 1000 km poprzez dodanie dodatkowych zbiorników paliwa.

WIDEO: Norweskie F-35 i polskie F-16 w Krzesinach