Siły zbrojne
Arktyczne wszędołazy dla U.S. Army
Koncern BAE Systems, do końca 2024, dostarczy pierwszą partię arktycznych wszędołazów dla US Army.
Umowa zawarta między departamentem obrony USA a koncernem BAE Systems dotyczy dostaw 110 arktycznych wszędołazów BvS10 Beowulf, które w U.S. Army noszą nazwę CATV czyli Cold Weather All Terrain Vehicle. Zastąpią one przestarzałe już dwuczłonowe pojazdy SUSV, czyli Small Unit Support Vehicle.
Czytaj też
Umowa z 2022 na 110 pojazdów CATV ma wartość 278 mln dolarów, a wozy dostarczane mają być w okresie 5 lat. Pierwsze wszędołazy dostarczono już w 2023. CATV to wariant pojazdu BvS10 Beowulf, czyli dwuczłonowej, połączonej specjalnym przegubem konstrukcji o trakcji gąsienicowej, dostosowanej do działania w warunkach arktycznych.
Czytaj też
Pojazdy te mogą działać w temperaturach wynoszących -45°C, są wstanie poruszać się w trudnym terenie oraz głębokim śniegu, dodatkowo Beowulf jest także w stanie pokonywać przeszkody wodne metodą pływania. Kabina w tylnym członie pojazdu jest modułowa i mogą być instalowane jej różne warianty, transportowe lub specjalistyczne.
Warto przypomnieć, że wykorzystywane do tej pory wozy SUSV bazowały na szwedzkim wszędołazie Bandvagn 206 (Bv 206). Amerykańskie warianty wojskowe obejmowały: model standardowy (M973), wóz dowodzenia (M1065), wóz ewakuacji medycznej (M1066) i oraz wóz transportowy z otwartą skrzynią ładunkowa na drugim członie (M1067). Od 1997 r. amerykańskie Bv 206 wyposażone były w 6-cylindrowe silniki wysokoprężne marki Mercedes-Benz (zamiast oryginalnie montowanej benzynowej jednostki V6 Forda) oraz system przeciwpożarowy co było następstwem kilku wypadków, w których przedni człon zapalił się i doszczętnie spłoną.