- Wiadomości
Szwedzki wszędołaz niedługo wzmocni europejskie armie
W zakładach BAE Systems Hägglunds miała miejsce uroczysta demonstracja trzech pierwszych wszędołazów BvS 10, które będą dostarczane Siłom Zbrojnym Szwecji, Wielkiej Brytanii oraz Niemiec.

Autor. BAE Systems, Inc. / Facebook
Szwecja, Wielka Brytania oraz Niemcy w grudniu 2022 roku podpisały umowę wykonawczą z firmą BAE Systems Hägglunds umowę na dostawę łącznie 436 dwuczłonowych wszędołazów BvS10 w ramach zamówienia zbiorowego o wartości 760 milionów USD. W ramach niej dostarczonych do armii wspomnianych krajów zostanie odpowiednio 236, 60 i 140 pojazdów (chociaż niedługo później Niemcy domówiły kolejne 227 wozów za 400 mln euro, co wypełniło pulę 663 pojazdów z umowy ramowej).
17 września na terenie szwedzkich zakładów BAE Systems Hägglunds miało miejsce uroczyste zaprezentowanie pierwszych trzech wszędołazów wyprodukowanych na potrzeby wspomnianego kontraktu. Dostawa wszystkich zakończyć się ma w 2028 roku, znacząco zwiększając zdolności armii niemieckiej, szwedzkiej oraz brytyjskiej w operowaniu na obszarach trudno dostępnych.
W ramach zamówienia dostarczane będą wszędołazy w odmianach: transportera piechoty, pojazdu logistycznego, wozu ewakuacji medycznej oraz dowodzenia. Obecnie ich producent zwiększa moce produkcyjne, aby sprostać kolejnym zamówieniom, poszukując przy okazji kooperantów, jak np. czeskiego przedsiębiorstwa Tatra Defense Vehicles.
Wyjątkowa mobilność oferowana przez BvS10 oraz wszechstronne zastosowania, jakie umożliwia, zapewniają państwom-użytkownikom niezawodny, zaawansowany technologicznie i nowoczesny pojazd, który jest natychmiast gotowy do misji w najtrudniejszych warunkach (...) Dzięki usprawnionemu modelowi zamówień państwa będą mogły łatwo i bezproblemowo dołączyć do programu i korzystać z zaawansowanych możliwości, jakie zapewnia BvS10.
Tommy Gustafsson-Rask, dyrektor zarządzający BAE Systems Hägglunds
BvS 10 (BandvagnS 10) to trzecia generacja gąsienicowych przegubowych transporterów opracowana w latach 90. XX w. przez firmę Hägglunds jako wewnętrzny projekt firmy. Wóz ten składa się z dwóch gąsienicowych członów połączonych przegubem. Może przewozić na swoim pokładzie oprócz kierowcy także do 12 żołnierzy lub sprzęt specjalistyczny. Napęd zapewnia silnik wysokoprężny Cummins ISBe o pojemności 6,7 litra, mocy 210 kW/285 KM oraz momencie obrotowym 950 Nm, współpracujący z sześciobiegową przekładnią automatyczną Allison 3000SP. Pozwala on osiągnąć prędkość maksymalną 70 km/h (5 km/h w wodzie) i zasięg 300 km.
Zobacz też
Do samoobrony może służyć uniwersalny lub wielkokalibrowy karabin maszynowy 5,56/12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm umieszczony w obrotnicy na stropie kadłuba pierwszego przegubu. BvS 10 jest obecnie wykorzystywany przez m.in. Austrię, Francję, Holandię, Szwecję, Ukrainę, Niemcy i Wielką Brytanię.

Autor. BAE Systems
WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133