Reklama

Kanada: ponad 1800 pojazdów opancerzonych dotarło na Ukrainę

Opancerzony pojazd minoodporny Senator MRAP podczas czeskich targów IDET 2025.
Opancerzony pojazd minoodporny Senator MRAP podczas czeskich targów IDET 2025.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24

Kanadyjskie przedsiębiorstwo Roshel Smart Armored Vehicles poinformowało o dostarczeniu Ukrainie ponad 1800 pojazdów rodziny Senator. Ich dostawy odbywają się głównie dzięki donacjom od państw sojuszniczych.

W marcu tego roku prezes firmy Roshel Smart Armored Vehicles Roman Szymonow poinformował, że na Ukrainę trafiło ponad 1700 pojazdów rodziny Senator. Są one tam wykorzystywane w różnego służbach mundurowych, nie tylko stricte należących do wojska. Teraz przy okazji premiery nowej antydronowej odmiany Senatora pokazanej na kanadyjskich targach CANSEC 2025 firma poinformowała o przekroczeniu liczby 1800 maszyn dostarczonych do Kijowa. Ich dostawy są w znacznej większości finansowane przez rządy krajów sojuszniczych.

Reklama

Wśród krajów, które dokonały zakupu Senatorów dla Ukrainy, można wymienić m.in. Czechy, USA czy Kanadę. Ciągle jednak niewiadomą pozostają inni donatorzy, ponieważ z puli ponad 1800 pojazdów, jakie trafiły na Ukrainę, zidentyfikowana pod kątem pochodzenia finansowania nie została ponad połowa z nich. Obecnie moce produkcyjne firmy są określane przez Romana Szymonowa na ponad 120 wozów miesięcznie, chociaż swego czasu potencjał zakładu miał wynosić aż 270 egzemplarzy wypuszczanych z linii w okresie 30 dni.

Czytaj też

Warto wspomnieć, że podczas targów IDET 2025 podpisana została umowa strategiczna dotycząca produkcji pojazdów rodziny Senator pomiędzy wspomnianym Roshelem a czeską firmą OMNIPOL Group. Na jej mocy utworzona została spółka joint venture Roshel CZ, która to będzie odpowiedzialna za to przedsięwzięcie. Kluczowy wkład będzie mieć tutaj czeska firma Mesti, która będzie odpowiedzialna za dostarczanie systemów łączności do pojazdów. W Czechach produkowany będzie Senator w odmianie klasycznej, minoodpornej oraz wozu ewakuacji medycznej.

Pojazd taktyczny Roshel Senator na targach IDET 2025 w Brnie.
Pojazd taktyczny Roshel Senator na targach IDET 2025 w Brnie.
Autor. Antoni Walkowski / Defence24

Produkowane w Czechach pojazdy mają być proponowane zarówno na eksport, jak i lokalnym Siłom Zbrojnym (oraz zapewne innym formacjom mundurowym). Lokalizacja produkcji Senatorów u naszego południowego sąsiada może być bardzo ważna także dla Ukrainy, ponieważ oznacza potencjalne przyspieszenie dostaw wozów dla niej (jeżeli zostaną zamówione), ale co ważniejsze także części zamiennych.

Według słów CEO Roshela cena Senatora w odmianie minoodpornej (MRAP) ma wynosić 600 000 dolarów (co jest stawką bardzo atrakcyjną, chociaż na Ukrainie pojawiły się swego czasu problemy dotyczące jakości wykonania stalowych elementów kadłuba, które pękały po przebiciu).

Reklama

Senator to rodzina pojazdów opancerzonych 4x4 opracowanych przez kanadyjską firmę Roshel Smart Armored Vehicles, której pierwszy wariant zaprezentowano w październiku 2018 r. podczas wystawy AUSA w Waszyngtonie. Jego bazę stanowi zmodyfikowane podwozie Forda F-550. Pojazd cechuje się wysoką wytrzymałością na ostrzał z broni małokalibrowej, wzmocnionym dnem, możliwością zainstalowania systemu wieżowego, a także zdolnością dostosowania się do konkretnych zadań. Według producenta opancerzenie Senatora ma zapewniać ochronę balistyczną na poziomie 3 według STANAG 4569 oraz B7 zgodnie z normą EN 1522/23.

Pojazd jest dostępny w różnych nadwoziach, w tym dwudrzwiowym, czterodrzwiowym oraz wyposażonym w hydrauliczną rampę. Za napęd odpowiada 8-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności skokowej 6,7 litra i mocy 330 KM. Sprzężono go z 6-biegową, automatyczną skrzynią biegów. W wariancie kołowego transportera opancerzonego pojazd może pomieścić do 12 żołnierzy, w tym kierowcę i dowódcę.

Czytaj też

Wersja minoodporna (MRAP) posiada wzmocnione dno oraz konstrukcję kadłuba, które chronią żołnierzy na pokładzie przed wybuchem miny wypełnionej sześcioma kilogramami materiałów wybuchowych pod każdym z kół, oraz dnem pojazdu. Ten poziom odporności uzyskano m.in. dzięki ukształtowaniu kadłuba w kształcie litery V, co obecnie jest standardem w wielu typach pojazdów kołowych przeznaczonych dla armii. Przekładając to na normę STANAG 4569, to mowa odpowiednio o poziomie 2 oraz 3. Pojazd cechuje się wysoką wytrzymałością na ostrzał z amunicji 7,62 mm × 39, a dostępny jest w różnych układach i konfiguracjach drzwi (dwudrzwiowy, czterodrzwiowy, wersja wyposażona w rampę hydrauliczną), w zależności od misji i potrzeb zamawiającego.

Senator MRAP ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Tavria-14,5.
Senator MRAP ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Tavria-14,5.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Reklama
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (1)

  1. Monkey

    Te 120 pojazdów miesięcznie to całkiem pokaźna liczba. Ciekawe ile (tak dla porównania) Oncilli czy Waranów są w stanie wypuścić z linii produkcyjnych oba zakłady ze Stalowej Woli?

Reklama