Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Kanadyjski hit eksportowy w nowej wersji

Senator, Roshel, MRAP, wóz ewakuacji medycznej
Pojazd opancerzony Senator w odmianie wozu ewakuacji medycznej.
Autor. Roshel Defence

Kanadyjska firma Roshel zaprezentowała nową odmianę swojego pojazdu opancerzonego Senator w postaci wozu ewakuacji medycznej. Konstrukcja ta ma już znajdować się w produkcji.

Prezentacja nowej odmiany kanadyjskiego hitu eksportowego miała miejsce na początku grudnia zeszłego roku, kiedy to nagranie przedstawiające wóz (oraz lżejszą odmianę Kapitan) zostało udostępnione w mediach społecznościowych przez prezesa firmy Romana Szimonowa. Oba warianty mają już odbiorców i trwa ich produkcja. Lżejsza odmiana Senatora zostanie opisana w oddzielnym artykule. Wariant służący do ewakuacji medycznej wyróżnia się względem wersji bazowej zastosowaniem m.in. podwójnych drzwi, co ułatwi wnoszenie poszkodowanych np. na noszach. Wóz może przewozić oprócz załogi do czterech pacjentów w pozycji leżącej.

Senator WEM otrzymał specjalistyczne wyposażenie medyczne pozwalające mu na przyjmowanie rannych z wieloma typami odniesionych ran oraz urazów. Nie jest wiadome, jaki kraj zdecydował się na jego pozyskanie. Zważywszy na skalę łącznej produkcji wozów rodziny Senator przez kilka fabryk należących do Roshela wynoszącą około 270 sztuk miesięcznie, realizacja zamówienia na odmianę ewakuacji medycznej powinna przebiegać sprawnie. Nie jest wiadome, czy odmiana ta posiada wzmocnioną ochronę przeciwko minom i ładunkom wybuchowych (MRAP).

Reklama

Senator to rodzina pojazdów opancerzonych 4x4 opracowanych przez kanadyjską firmę Roshel Smart Armored Vehicles, której pierwszy wariant zaprezentowano w październiku 2018 r. podczas wystawy AUSA w Waszyngtonie. Jego bazę stanowi zmodyfikowane podwozie Forda F-550. Pojazd cechuje się wysoką wytrzymałością na ostrzał z broni małokalibrowej, wzmocnionym dnem, możliwością zainstalowania systemu wieżowego, a także zdolnością dostosowania się do konkretnych zadań. Według producenta opancerzenie Senatora ma zapewniać ochronę balistyczną na poziomie 3 według STANAG 4569 oraz B7 zgodnie z normą EN 1522/23.

Czytaj też

Pojazd jest dostępny w różnych wersjach nadwozia, w tym dwudrzwiowej, czterodrzwiowej oraz wyposażonej w hydrauliczną rampę. Za napęd odpowiada 8-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności skokowej 6,7 litra i mocy 330 KM. Sprzężono go z 6-biegową, automatyczną skrzynią biegów. W wariancie kołowego transportera opancerzonego pojazd może pomieścić do 12 żołnierzy, w tym kierowcę i dowódcę.

Senator w armii ukraińskiej.
Senator w armii ukraińskiej.
Autor. Dowództwo Zjednoczonych Sił Zbrojnych Ukrainy/Facebook
Reklama

Komentarze (1)

  1. Pucin:)

    Te pojazdy Senator to dobry przykład jak szybko zmotoryzować armię (WOT + rezerwa + wojska operacyjne = pojazdy specjalistyczne: opl, ppanc, łączność, saperzy, chemicy, piechota zmot. ect.) - to taki współczesny Studebaker US-6 z Lend-Leas-u. Waran-4*4 i KLTV-4*4 to technologiczno-konstrukcyjne niewypały. Próba ich uproszczenia i wrzucenia w wielkoseryjną produkcję (ok. 200 szt/miesięcznie => ok. 2200 szt/rocznie) się nie powiedzie. Szkoda tego pięknego kraju nad Wisłą. ??? :)

Reklama