- Ważne
- Wiadomości
ILA 2018: Antonov Airlines potwierdza wsparcie dla NATO. An-225 w Berlinie
Podczas salonu lotniczego ILA 2018 w Berlinie Antonov Airlines ogłosił gotowość do zwiększenia zaangażowania w program SALIS (Strategic Airlift International Solution) którego celem jest transport na rzecz krajów NATO. Jako dowód możliwości przewoźnika w Berlinie wylądował samolot An-225 Mrija, największa maszyna transportowa na świecie.

Możliwości transportu strategicznego największych ładunków, takich jak śmigłowce i pojazdy bojowe w ramach programu SALIS zostały istotnie ograniczone, gdy w kwietniu b. r. rosyjska spółka Volga-Dnepr, będąca jedynym oprócz Antonova cywilnym operatorem samolotów An-124, ogłosiła wycofanie się z SALIS od dnia 1 stycznia 2019 roku. Oficjalnie jest to decyzja wynikająca ze zmiany strategii i koncentracji na rynku przewozów cywilnych, ale nie jest tajemnicą, że decyzja ta zbiegła się z kolejnymi sankcjami wobec Rosji.
Członkami konsorcjum Strategic Airlift International Solution (SALIS) są: Belgia, Czechy, Niemcy, Francja, Luksemburg, Norwegia, Polska, Słowacja, Słowenia i Węgry. W ramach trwającej ponad dekadę współpracy transportowano m. in. francuskie śmigłowce do RŚA czy sprzęt polskiego kontyngentu PKW Afganistan.

Podczas salonu ILA 2018 ukraiński przewoźnik Antonov Airlines oświadczył, że gotowy jest zwiększyć swoje zaangażowanie w SALIS, aby zastąpić stronę rosyjską. Firma dysponuje siedmioma samolotami An-124-100 z których dwa ostały w ostatnim czasie zmodernizowane, dzięki czemu ładowność zwiększono ze 120 do 150 ton. Antonov dysponuje też flotą lżejszych maszyn. Najcięższym i najbardziej spektakularnym samolotem, który został zaprezentowany w Berlinie jest An-225 Mrija. Istniejąca w jednym egzemplarzu maszyna może przewoził ładunki o masie do 250 ton.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]