Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Eurosatory 2024: Francuska forteca na pokazie dynamicznym

Francuski taktyczny pojazd opancerzony Fortress Mk.2.
Francuski taktyczny pojazd opancerzony Fortress Mk.2.
Autor. Arquus

Podczas minionych już targów Eurosatory 2024 francuska firma Arquus zademonstrowała podczas pokazów dynamicznych swój opancerzony pojazd taktyczny Fortess Mk.2, który w poprzedniej wersji był proponowany przed laty Wojsku Polskiemu.

Podczas pokazów dynamicznych obserwujący mogli zobaczyć Fortecę w wersji klasycznego transportera opancerzonego, który ukazywał swoje zdolności do pokonywania różnego typy terenu. Pojazd w tej wersji przeznaczony jest dla 10-osobowej grupy bojowej oraz 1 żołnierza pełniącego funkcję kierowcy. Może on zabrać do 2000 kg ładunku użytecznego. W zależności od konfiguracji opancerzenia pojazd ten ma ochronę przed pociskami i wybuchami na poziomie STANAG 4569. Ten poziom ochrony miał zostać osiągnięty bez zwiększania masy, dzięki zastosowaniu najnowszych technologii Arquus w zakresie budowy pancerza i nadwozia, co pozwala zachować dobrą mobilność „Fortecy.” Odpowiada za nią jednostka napędowa, jaką jest 340-konny, 6-cylindrowy silnik MD7 sprzężony z automatyczną 5-biegową przekładnią. Prędkość maksymalna to 120 km/h przy zasięgu maksymalnym wynoszącym 1200 km.

Francuski taktyczny pojazd opancerzony Fortress Mk.2.
Francuski taktyczny pojazd opancerzony Fortress Mk.2.
Autor. Arquus
Reklama

Jeżeli chodzi o uzbrojenie, to pojazd ten może być wyposażony w różnego typu karabiny maszynowe, granatniki automatyczny lub armaty małokalibrowe umieszczone na obrotnicy, lub bezzałgowych modułach bojowych. Na targach IDEX 2023 pokazano Fortecę wyposażoną w zdalnie sterowany moduł bojowy Hornet zintegrowany w przeciwpancernym pociskiem kierowanym Akeron MP od koncernu MBDA. W takiej konfiguracji pojazd miał 6 możliwych do wystrzelenia środków bojowych. Oprócz tego otrzymał on dedykowany bezzałogowy aparat latający, który znacząco zwiększa świadomość sytuacyjną załogi oraz pozwala na wykrywanie celów dla Akeron MP.

Francuski taktyczny pojazd opancerzony Fortress Mk.2.
Francuski taktyczny pojazd opancerzony Fortress Mk.2.
Autor. Arquus

Zainteresowanie na opancerzone pojazdy taktyczne w ostatnich 2 latach nie maleje, czego przykładem są kontrakty na konstrukcje kanadyjskiego Roshela lub tych od firmy Armored Group. Tym samym francuska Forteca w ulepszonej odmianie może liczyć na spore zainteresowanie zagraniczne. Na marginesie warto wspomnieć, że poprzedni wariant Fortecy był prezentowany na kieleckich targach MSPO w 2020 roku jako propozycja spółki H.Cegielski-Poznań S.A w programie Pegaz.

Czytaj też

Francuski taktyczny pojazd opancerzony Fortress Mk.2.
Francuski taktyczny pojazd opancerzony Fortress Mk.2.
Autor. Arquus
Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. Prezes Polski

    Tego typu pojazdy powinny wejść bardzo szeroko na wyposażenie WOT. To jest naprawdę konieczność, no chyba że nadal mamy udawać, że wszystko jest w porządku kiedy wotowcy na akcję jadą na pace zwykłej ciężarówki.

    1. Chyżwar

      Tych wozidełek nie chce francuskie wojsko, Lepsze pojazdy w Polsce można mieć bez łaski. I poczyniono już sterania żeby były.

    2. Prezes Polski

      Chyżwar ja nie mówię,nze konkretnie ten model. No ale przykra prawda jest taka, że nie produkujemy porównywalnego pojazdu, który zabierałby 10 żołnierzy, nawet prototypu nie ma.

    3. RGB

      @Prezes Polski pojazdy dla WOT powinny spełniać dwa kryteria: mieć podwozie oparte na jakiejś sprawdzonej cywilnej konstrukcji, żeby były łatwe do serwisowania w przestrzeni cywilnej i nie obciążały wojskowych zasobów remontowych. Oraz powinny mieć opancerzoną zabudowę, zaprojektowaną i wykonaną w Polsce. Na poczekaniu mogę wymienić kilka polskich firm, które mogą sobie z łatwością z taką zabudową poradzić.

  2. skition

    No i Pegaza nie ma.., choć fakt .To mi się nie podoba. Mi się podoba Waran , choć nie wiadomo co to oznacza..".Zmiana koncepcji użycia sprzętu i związana z nią konieczność posiadania uprawnień do informacji niejawnych o klauzuli NATO Secret/Tajne, co miałoby dotyczyć całego etapu cyklu życia pojazdów, a w szczególności etapu ich projektowania, spowodowała że "(...) zaistniała konieczność dokonania zmian w opisie przedmiotu zamówienia, a tym samym zmian wymagań podmiotowych (...)"......... " Pojazdy M1240A1 M-ATV znajdują się na wyposażeniu JW Agat oraz JW Komandosów"...a to oznacza ,że tylnym wejściem wjechał M-ATV wprost z półki . Przy okazji ograbiono ( jak zwykle ) wojska zmotoryzowane i przyjedzie lecieć z jęzorem na brodzie za Abramsem....ewentualnie jechać na pancerzu BMP1.