Przemysł Zbrojeniowy

MSPO 2020: Forteca z Poznania

Arquus Fortress na stoisku HCP. Fot. Mateusz Multarzyński/Defence24
Arquus Fortress na stoisku HCP. Fot. Mateusz Multarzyński/Defence24

Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego, spółka H.Cegielski-Poznań S.A. prezentuje pojazd opancerzony Fortress firmy Arquus. Pojazd ten jest oferowany przez HCP w programie Pegaz.

Według dostępnych, nieoficjalnych informacji, w postępowaniu na Wielozadaniowe Pojazdy Wojsk Specjalnych Pegaz, prowadzonym przez Inspektorat Uzbrojenia, do jego drugiego etapu zakwalifikowanych zostało czterech oferentów, którzy przeszli wstępną weryfikację. Jednym z nich jest HCP wraz z Arquusem, obok AMZ Kutno, Huty Stalowa Wola z Tatrą oraz Thales Polska.

Ogłoszenie o zamówieniu dostaw wielozadaniowych pojazdów dla Wojsk Specjalnych Inspektorat Uzbrojenia opublikował pod koniec maja 2019 roku. W jego ramach resort chciałby otrzymać 15 egzemplarzy wielozadaniowych pojazdów dla wojsk specjalnych, które muszą posiadać siedem wyszczególnionych przez IU cech.

image
Fot. Mateusz Multarzyński/Defence24

Są to: bojowość, umożliwiająca przemieszczenie grup zadaniowych w rejon działania; wsparcie ogniowe, umożliwiające rażenie posiadanymi środkami ogniowymi; wysoka mobilność; zapewnienie ochrony załogi przed oddziaływaniem środków rażenia przeciwnika, w tym skutków wybuchu min i IED; wielozadaniowość, dysponowanie środkami wykrycia przeciwnika oraz systemami ostrzegania i osłony; wsparcie dowodzenia, umożliwiające prowadzenie łączności z podwładnymi i przełożonym, a także z współdziałającymi komponentami lotniczymi i morskimi; cechy transportowe, stanowiące platformę kołową do transportu sprzętu i ludzi.

W ogłoszeniu zastrzeżono również prawo opcji, w ramach której Inspektorat Uzbrojenia może kupić kolejne 90 egzemplarzy pojazdu.

Grupa Arquus pełni istotną rolę w francuskim systemie obronnym, nie tylko jako dostawca nowych wozów, ale również jako główny podmiot odpowiedzialny za serwisowanie większości z floty 25 000 pojazdów użytkowanych przez Siły Zbrojne Republiki Francuskiej.

image
Elementami dodatkowego wyposażenia jest m.in. wyciągarka oraz widoczny bull bar. Fot. Mateusz Multarzyński/Defence24

W odpowiedzi na specyficzne wymagania klientów, którzy poszukiwali odpornego na trudne warunki eksploatacji i charakteryzującego się wysoka mobilnością pojazdu opancerzonego, ACMAT (obecnie Arquus) wprowadził w 2010 roku na rynek opancerzony transporter Bastion APC, bazujący na podzespołach ciężarówki VLRA 2. Łącząc spawany kadłub typu monocoque z podwoziem VLRA 2 Arquus stworzył proste i wytrzymałe rozwiązanie. 

W 2012 roku zaprezentowana została wersja Bastion „High Mobility” o zwiększonej mobilności dzięki zastosowaniu m.in. niezależnego zawieszenie wszystkich kół. Obecnie oferowana jest pod nazwą Fortress (od 2014 r.) i poza wspomnianym zawieszenie dostarczanym przez AxelTech charakteryzuje się ona mocniejszym 340-konnym, 6-cylindrowym silnikiem MD7 oraz automatyczną 5-biegową przekładnia. Prędkość maksymalna to 120 km/h a zasięg maksymalny wozu wynosi 1200 km.

Masa całkowita pojazdu (DMC) to 14 500 kg, rozstaw osi wynosi 3 600 mm a minimalny prześwit to 420 mm. Fortress dostępna jest w dwóch długościach kadłuba 6 300 mm (załoga 3 + 6) lub jako Fortress Mk2 - 7 160 mm (załoga 3+8). Pojazd może być opancerzony na poziomie do 3 wg STANG 4569 oraz 2a/2b wg STANG 4569 Annex B.

image
We wnętrzu Fortress zamontowane są fotele przeciwwybuchowe będące własnym opracowaniem firmy Arquus. Fot. Mateusz Multarzyński/Defence24

Wśród standardowego wyposażenia można znaleźć wkładki do kół typu run-flat (rozmiar kół to 365/85 R20), klimatyzację, niezależny system ogrzewania wnętrza, czy 300 amperowy alternator. Lista opcjonalnego wyposażenie jest oczywiście znacznie dłuższa i obejmuje m.in. automatyczny system gaśniczy (osobno koła, przedział silnika oraz przedział załogi), ochrona przed bronią ABC, wyciągarka oraz tzw. bull bar, wyrzutnie granatów dymnych, system zarządzania zużyciem energii – Battery Management System, czy montowane na dachu uzbrojenie w postaci wieżyczki strzelca lub zdalnie sterowanych stanowisk strzeleckich (np. Arquus Hornet) uzbrojonych w karabiny maszynowe kal. 7,62 mm lub 12,7 mm lub 40 mm granatniki automatyczne.

Arquus oferuje również jako wyposażenie pojazdu Fortress swoje autorskie rozwiązania w zakresie wetroniki o trzech poziomach zaawansowania: Battlenet Select, Prime oraz Elite.

Battlenet, to innowacyjna architektura elektroniczna oparta na otwartych, znormalizowanych i sprawdzonych rozwiązaniach, która dzięki wykorzystaniu szybkiej sieci Ethernet, umożliwia połączenie wyposażenia pojazdu w sieć, system systemów za pośrednictwem wspomnianych pakietów integracyjnych.

Oprócz prostego w obsłudze, ergonomicznego interfejsu człowiek-maszyna, załoga ma trzy cechy operacyjne:

  • połączenie w sieć wszystkich urządzeń i systemów pokładowych,
  • wzajemne połączenie platform cyfrowych pola walki, aby umożliwić dzielenie się sytuacjami taktycznymi i zarządzanie współdziałaniem,
  • modułowość i skalowalność dzięki połączeniu typu plug-and-play wszystkich systemów uzbrojenia, komunikacji oraz ochrony.

Pojazdy rodziny Bastion zdobyły dużą popularność, szczególnie na kontynencie afrykańskim. Trafiły one również na front walki z ugrupowaniami terrorystycznymi, np. poprzez zakup dokonany w 2015 r. przez US AFRICOM (Dowództwo Afrykańskie Stanów Zjednoczonych), które zakupiło 62 Bastiony za pośrednictwem firmy Mack Defense (należącej do Volvo Group). Także państwa grupy G5 Sahel wybrały francuskie pojazdy na wyposażenie armii niektórych członków do walki z uzbrojonymi grupami terrorystycznymi.

Wersja Fortress również znalazła już nabywców, w tym wśród państw członkowskich NATO.

Komentarze