Wiadomości
Amerykańskie opancerzone pojazdy w Gruzji. Przystanek w drodze?
W serwisie X pojawiło się zdjęcie, przedstawiające produkowane w USA pojazdy opancerzone BATT UMG, znajdujące się na terenie Gruzji.Nie jest wiadome, czy kupiło je Tbilisi, czy może to tylko przystanek w drodze do kraju docelowego?
Pojazdy BATT UMG w ostatnich latach zwiększyły swoją rozpoznawalność z racji używania ich przez ukraińskich żołnierzy w walkach z Rosjanami od 2022 roku. Ich dostawy stale trwają, zatem producent tym samym zyskuje darmową reklamę. Egzemplarze zauważone w Gruzji posiadają piaskowy kamuflaż, sugerujący docelowe używanie ich przez raczej bardziej pustynny kraj. Nie można jednak wykluczyć, że Tbilisi nabyło je w celu zwiększenia zdolności swojej armii, używającej już tego typu pojazdów od kilku dostawców, jak tureckie Vurany czy lokalnej produkcji Didgori-2. Z drugiej strony mogą one zmierzać do innego kraju, a Gruzja jest jedynie przystankiem w tej podróży. Co ciekawe, wozy te względem tych używanych, chociażby przez Ukrainę, mają inne koła.
Any idea what vehicle are those? Picture taken in Republic of Georgia. pic.twitter.com/YKYMGA7W4D
— B-AREV (@trip_to_valkiri) February 6, 2024
BATT UMG jest pojazdem wielozadaniowym 4x4, mogącym wykonywać szeroki zakres misji, od przewożenia żołnierzy po pełnienie roli pojazdu ewakuacji medycznej. Jego wymiary to 6 m długości, 2.3 metra szerokości oraz 2.4 metra wysokości. W środku może być przewożonych, w zależności od konfiguracji siedzisk, od 8 do 10 żołnierzy (2+6/2+8). Standardowe opancerzenie wozu wykonane jest na poziomie 1 wg Stanag 4569, ale może być podniesione do poziomu 2 oraz 2A/2B w zakresie odporności przeciwminowej. Konstrukcja BATT UMG bazuje na podwoziu Forda F-550 Super Duty, jego DMC wynosi 11 700 kg a ładowność 1 600 kg.
Czytaj też
Cały układ napędowy jest oryginalny, fordowski i składa się z silnika wysokoprężnego V8 Power Stroke o pojemności 6.7 l. i mocy 330 KM, 6-biegowej przekładni automatycznej, oraz 2-biegowej skrzyni rozdzielczej realizującej napęd 4x2/4x4. W pojeździe zastosowane są wzmocnione, przystosowane do montażu układu centralnego pompowania kół (CTIS) mosty z pojedynczymi kołami, zawieszone na sprężynach śrubowych i amortyzatorach hydraulicznych. BATT UMG może pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 60 stopni , trawersować zbocza o nachyleniu do 30 stopni % oraz brodzić do głębokości 0.9 m.