Reklama

Wiadomości

Amerykańskie opancerzone pojazdy w Gruzji. Przystanek w drodze?

BATT UMG
BATT UMG
Autor. TAG

W serwisie X pojawiło się zdjęcie, przedstawiające produkowane w USA pojazdy opancerzone BATT UMG, znajdujące się na terenie Gruzji.Nie jest wiadome, czy kupiło je Tbilisi, czy może to tylko przystanek w drodze do kraju docelowego?

Reklama

Pojazdy BATT UMG w ostatnich latach zwiększyły swoją rozpoznawalność z racji używania ich przez ukraińskich żołnierzy w walkach z Rosjanami od 2022 roku. Ich dostawy stale trwają, zatem producent tym samym zyskuje darmową reklamę. Egzemplarze zauważone w Gruzji posiadają piaskowy kamuflaż, sugerujący docelowe używanie ich przez raczej bardziej pustynny kraj. Nie można jednak wykluczyć, że Tbilisi nabyło je w celu zwiększenia zdolności swojej armii, używającej już tego typu pojazdów od kilku dostawców, jak tureckie Vurany czy lokalnej produkcji Didgori-2. Z drugiej strony mogą one zmierzać do innego kraju, a Gruzja jest jedynie przystankiem w tej podróży. Co ciekawe, wozy te względem tych używanych, chociażby przez Ukrainę, mają inne koła.

Reklama
Reklama

BATT UMG jest pojazdem wielozadaniowym 4x4, mogącym wykonywać szeroki zakres misji, od przewożenia żołnierzy po pełnienie roli pojazdu ewakuacji medycznej. Jego wymiary to 6 m długości, 2.3 metra szerokości oraz 2.4 metra wysokości. W środku może być przewożonych, w zależności od konfiguracji siedzisk, od 8 do 10 żołnierzy (2+6/2+8). Standardowe opancerzenie wozu wykonane jest na poziomie 1 wg Stanag 4569, ale może być podniesione do poziomu 2 oraz 2A/2B w zakresie odporności przeciwminowej. Konstrukcja BATT UMG bazuje na podwoziu Forda F-550 Super Duty, jego DMC wynosi 11 700 kg a ładowność 1 600 kg.

Czytaj też

Cały układ napędowy jest oryginalny, fordowski i składa się z silnika wysokoprężnego V8 Power Stroke o pojemności 6.7 l. i mocy 330 KM, 6-biegowej przekładni automatycznej, oraz 2-biegowej skrzyni rozdzielczej realizującej napęd 4x2/4x4. W pojeździe zastosowane są wzmocnione, przystosowane do montażu układu centralnego pompowania kół (CTIS) mosty z pojedynczymi kołami, zawieszone na sprężynach śrubowych i amortyzatorach hydraulicznych. BATT UMG może pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 60 stopni , trawersować zbocza o nachyleniu do 30 stopni % oraz brodzić do głębokości 0.9 m.

Czytaj też

BATT UMG.
BATT UMG.
Autor. The Armored Group
Reklama
Reklama

Komentarze