Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Francuskie pojazdy z nowym uzbrojeniem

Fortress Mk2.
Autor. Arquus

Na targach IDEX 2023 francuskie przedsiębiorstwo Arquus (dawniej Renault Trucks Defence, ACMAT i Panhard) zaprezentowało swoje dobrze znane produkty m.in. transporter opancerzony Fortress czy wóz rozpoznawczy VBL, które zostały zintegrowane z modułami bojowymi od firmy Hornet.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Oprócz samych pojazdów firma prezentowała swój szeroki pakiet wsparcia dla potencjalnych klientów, obejmujący np. zaawansowane szkolenie HUMS oparte o wirtualną rzeczywistość. Poza tym wymienione zostały usługi towarzyszące zakupowi jak dostawa części zamiennych, szereg usług serwisowych, konkretne rozwiązania finansowe czy szkolenia dodatkowe. Przechodząc do pojazdów zaprezentowanych na stoisku francuskiego przedsiębiorstwa, zacznijmy od omówienia kołowego transportera opancerzonego Fortress (forteca) Mk.2 zademonstrowanego w wariancie przeciwpancernym. Został on wyposażony w zdalnie sterowany moduł bojowy Hornet zintegrowany w przeciwpancernym pociskiem kierowanym Akeron MP od koncernu MBDA.

Czytaj też

Za powstaniem tej wersji stoi chęć jak największej elastyczności pojazdu względem zagrożeń stojących przed nim i jego załogą na współczesnym polu walki, gdzie ciągle istotną rolę odgrywają ciężko opancerzone pojazdy jak czołgi podstawowe czy mocniej chronione bojowe wozy piechoty. Integracja na pojeździe przeciwpancernego pocisku kierowanego wprzęgniętego w cały moduł bojowy pozwala skutecznie odpowiedzieć na takie zagrożenie. Przykładem na konieczność posiadania jakiejkolwiek formy oddziaływania na wspomniane typu pojazdów jest wojna na Ukrainie, gdzie potyczki z ich udziałem są codziennością. Z racji na zasięg wykorzystanego tutaj pocisku Akeron MP możliwe, jest wsparcie swoich jednostek na dalszym dystansie niż np. starszego typu efektorami przeciwpancernymi. Pojazd posiada 5 wspomnianych ppk jako swoją jednostkę ogniową oraz dodatkową wyrzutnię przechowywaną wewnątrz pojazdu.

Reklama

Czytaj też

Oprócz tego Fortress Mk2 posiada dedykowany bezzałogowy aparat latający, który znacząco zwiększa świadomość sytuacyjną załogi oraz pozwala na wykrywanie celów dla Akeron MP. Załogę stanowi 5 żołnierzy: dowódcy drużyny PPK, jednego kierowcy, jednego strzelca obsługującego moduł bezzałogowy Hornet Akeron zajmującego się także obserwacją i walką z pojazdu, jednego strzelca obsługującego przeciwpancerny pocisk Akeron MP oraz jednego operatora UAV zajmującego się zbieraniem danych wywiadowczych i koordynacją ataków BLOS (Beyond Line of Sight). Opcjonalnie Fortress Mk2 może również zabrać do 3 dodatkowych członków załogi lub 4 dodatkowe pociski, w zależności od misji lub wyposażenia zespołu.

Autor. Arquus Defense International/Twitter

Sam Fortress  Mk2  w wariancie opancerzonego transportera piechoty przeznaczony dla 10-osobowej grupy bojowej i jej wyposażenia może zabrać do 2 ton ładunku użytecznego przy w pełni konfigurowalnym i modułowym wyposażeniu. W zależności od konfiguracji pojazd ten ma ochronę przed pociskami i wybuchami min czy improwizowanych ładunków wybuchowych na poziomie STANAG 4569. Ten poziom ochrony miał zostać osiągnięty bez zwiększania masy, dzięki zastosowaniu najnowszych technologii Arquus w zakresie budowy pancerza i nadwozia, co pozwala zachować dobrą mobilność "Fortecy." Odpowiada za nią jednostka napędowa, jaką jest 340-konny, 6-cylindrowy silnik MD7 sprzężony z automatyczną 5-biegową przekładnią. Prędkość maksymalna to 120 km/h przy zasięgu maksymalnym wynoszącym 1200 km. Może on zostać zintegrowany także z innymi systemami uzbrojenia niż te od firmy Hornet, poczynając na karabinach maszynowych, poprzez armaty automatyczne do 30 mm kończąc na granatnikach automatycznych kal. 40 mm.

YouTube cover video
Autor. Arquus

Oprócz niego na stoisku Arquus  znajdował się pojazd rozpoznawczy VBL w wersji Mk3 także zintegrowany ze zdalnie sterowanym modułem bojowym Hornet Akreon. Został on wyposażony j w wysokoprężny silnik PSA DW10F o mocy 130 KM oraz nową automatyczną skrzynię biegów. Otrzymał nowy system wspomagania hamowania awaryjnego oraz udoskonalone przednie i tylne zawieszenie, zwiększające ładowność i poprawiające prowadzenie pojazdu. Wyposażony jest również w centralny system pompowania opon (CTIS), który pozwala na lepsze dopasowanie do warunków terenowych oraz poprawia mobilność na miękkim podłożu, zwłaszcza na piasku. Pojazd otrzymał nową deskę rozdzielczą, umożliwiającą lepsze zarządzanie pojazdem i poprawiające świadomość sytuacyjną.

Czytaj też

VBL Mk3.
Autor. Arquus

Może on w takiej konfiguracji pełnić funkcję kołowego niszczyciela czołgów, posiadającego wysoką mobilność i małą kubaturę co ułatwia mu skryte przemieszczanie się oraz możliwość zamaskowania podczas zasadzki. Tym samym ta integracja pokazuje po raz kolejny współpracę francuskich przedsiębiorstw (Arquus + Hornet).

Czytaj też

Autor. Arquus
Reklama

Komentarze

    Reklama