Reklama
  • Wiadomości

Europejski lądowy bezzałogowiec zakończył testy

Firma Milrem Robotics poinformowała, że konsorcjum, w którym pełni rolę lidera pomyślnie ukończyło projekt opracowania bezzałogowego systemu naziemnego (iMUGS), na który fundusze przeznaczyła Unia Europejska. Obecnie pojazd miał zostać przekazany Komisji Europejskiej.

THeMIS ROSY
Bezzałogowe pojazdy lądowe THeMIS z systemem samoobrony ROSY
Autor. Milrem Robotics
Reklama

Wojna na Ukrainie

Reklama

W skład całego konsorcjum weszły firmy jak Milrem Robotics (lider/koordynator projektu), Latvijas Mobilais Telefons (LMT), Talgen Cybersecurity, Safran Electronics & Defense, NEXTER Systems, Krauss-Maffei Wegmann, Diehl Defence, Bittium, Insta Advance, SOL1, dotOcean, GMV Aerospace and Defence oraz Królewska Akademia Wojskowa Belgii. Prace nad projektem o wartości 32,6 mln euro rozpoczęto w roku 2020 i po trzech latach udało się go ukończyć, spełniając wszystkie wymogi i zadania. Jego celem było opracowanie europejskiego systemu bezzałogowego, którego architektura ma pozwolić na integrację z nim różnego rodzaju systemów dowodzenia, czujników, innych bezzałgowców itd.

„Projekt ten jest doskonałym przykładem współpracy i rezultatów na wysokim poziomie, których możemy się spodziewać również po kolejnych projektach Europejskiego Funduszu Obronnego. W imieniu uczestniczących państw członkowskich chciałbym podziękować koordynatorowi, firmie Milrem Robotics, oraz wszystkim partnerom branżowym zaangażowanym w realizację tego projektu"
Martin Jõesaar, kierownik projektu iMUGS w Estońskim Centrum Inwestycji Obronnych.

Zobacz też

YouTube cover video
„Ukończenie iMUGS to ogromny kamień milowy dla wszystkich zaangażowanych stron. Jest to również świadectwo, że współpraca w ramach siedmiu państw członkowskich Europy oraz pomiędzy 13 różnymi firmami i organizacjami, która nie jest zadaniem prostym, jest możliwa w dążeniu do szczytnego celu – wzmocnienia zdolności obronnych Unii"
Kuldar Väärsi, CEO firmy Milrem Robotics.

W ostatnim czasie odbywały się pokazy z udziałem europejskiego lądowego bezzałogowca we wszystkich państwach członkowskich UE, które brały udział w projekcie: Estonii, Łotwie, Finlandii, Belgii, Francji, Niemczech i Hiszpanii. „Podczas projektu iMUGS konsorcjum wykazało, że systemy bezzałogowe odgrywają kluczową rolę w środowiskach i scenariuszach wojskowych, torując drogę do szerszego przyjęcia i wykorzystania tych systemów w najbliższej przyszłości" — dodał Väärsi.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Dzięki tym pracom kraje członkowskie Unii Europejskiej biorące udział w projekcie stworzyły rozwiązanie mogące być dostosowywane do wielu zadań, zwiększając zdolności każdej armii czy służby mundurowej. Tyczy się to zadań takich jak transport towarów lub rannych, misje rozpoznawcze i patrolowe czy nawet wsparcie ogniowe piechoty dzięki możliwości integracji na pojeździe bazowym, jakim był TheMIS różnego typu modułów bojowych.

„Projekt poprawił także konkurencyjność i reputację UE jako eksperta i innowatora w dziedzinie systemów bezzałogowych" — powiedział Väärsi.

Reklama

Zobacz też

Reklama

THeMIS to zdalnie sterowana platforma gąsienicowa o nośności 750 kg napędzana systemem hybrydowym złożonym z silników diesla i elektrycznych. Całość napędu i sterowanie znajduje się w modułach bocznych, które obiegają gąsienice. Pomiędzy nimi umieszczona jest platforma, mogąca służyć do transportu ładunków lub sprzętu specjalnego, a nawet uzbrojenia. Pojazd może poruszać się do 10 godzin, w tym około 90 minut w trybie „cichym", gdy wykorzystuje tylko napęd elektryczny. Prędkość maksymalna to około 35 km/h a zasięg zależy od warunków terenowych, gdyż sterowanie pojazdem jest realizowane przez operatora droga radiową. Oprócz sterowania pojazdem, jego sensorami i systemem uzbrojenia, możliwe jest również transmitowanie zebranych przez niego danych, np. w postaci obrazu, do odpowiednich systemu dowodzenia. TheMIS jest użytkowany przez 16 krajów, w tym 8 wchodzących w skład NATO: Francję ,Niemcy, Hiszpanię , Estonię, Holandię, Wielką Brytanię , USA i Norwegię.

Zobacz też

Pojazd bezzałogowy THeMIS z działkiem Nexter kalibru 20 mm. Fot. Paweł K. Malicki
Pojazd bezzałogowy THeMIS z działkiem Nexter kalibru 20 mm. Fot. Paweł K. Malicki
Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama