Reklama
  • Wiadomości

Europejski lądowy bezzałogowiec zaprezentowany we Francji i Belgii

Konsorcjum odpowiedzialne za opracowanie bezzałogowego systemu naziemnego (iMUGS) zademonstrowało podczas pokazów na terenie Francji i Belgii możliwości swojego produktu w wykonywaniu wielu zadań na współczesnym polu walki w tym w zbieraniu danych, transporcie rannych czy dostarczaniu zaopatrzenia do żołnierzy.

Pojazd bezzałogowy THeMIS z działkiem Nexter kalibru 20 mm. Fot. Paweł K. Malicki
Pojazd bezzałogowy THeMIS z działkiem Nexter kalibru 20 mm. Fot. Paweł K. Malicki
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

W czasie pokazów trzy bezzałogowe systemy naziemne od Milrem Robotics, czyli THeMIS wyposażono w odpowiednie moduły misyjne i zademonstrowano ich zdolności w ramach kilku scenariuszy misyjnych. Obejmowały one autonomiczne planowanie misji z punktu widzenia operatora, ISR (Intelligence, Surveillance & Reconnaissance) z wykrywaniem i rozpoznawaniem obiektów, autonomiczne uzupełnianie zaopatrzenia i ewakuację rannych oraz reagowanie na zagrożenia cybernetyczne.

„Systemy bezzałogowe zwiększają odległość od wroga, a dzięki różnym czujnikom i efektorom zapewniają żołnierzom środki do gromadzenia większej ilości i znacznie dokładniejszych informacji o obszarze działania niż ludzie" — powiedział Kuldar Väärsi, dyrektor generalny firmy Milrem Robotics, lidera konsorcjum iMUGS.

Reklama

Zobacz też

Reklama

„Autonomiczne bezzałogowe zasoby są przełomem dla sił zbrojnych, ponieważ umożliwiają przydzielanie żołnierzy do ważniejszych zadań" — dodał Väärsi.

Pokazy zorganizowane w Belgii i Francji były czwartą i piątą z sześciu demonstracji, które odbyły się w ramach projektu iMUGS. Poprzednie odbyły się w Estonii, na Łotwie, i w Finlandii. Ostatnia odbędzie się w Niemczech. W skład konsorcjum wchodzą m.in. takie firmy jak Diehl Defence, Milrem Robotics, Nexter ,Safran, OTEOS, Escribano Mechanical & Engineering, Saab Grintek czy Metravib Defence.

Reklama

Zobacz też

Reklama
THeMIS Mali
Estońskie siły w Mali korzystały z pojazdów THeMIS.
Autor. Ambassador Jonatan Vseviov (@vseviov)/Twitter
Reklama

THeMIS to zdalnie sterowana platforma gąsienicowa o nośności 750 kg napędzana systemem hybrydowym złożonym z silników diesla i elektrycznych. Całość napędu i sterowanie znajduje się w modułach bocznych, które obiegają gąsienice. Pomiędzy nimi umieszczona jest platforma, mogąca służyć do transportu ładunków lub sprzętu specjalnego, a nawet uzbrojenia.

Pojazd może poruszać się do 10 godzin, w tym około 90 minut w trybie „cichym", gdy wykorzystuje tylko napęd elektryczny. Prędkość maksymalna to około 35 km/h a zasięg zależy od warunków terenowych, gdyż sterowanie pojazdem jest realizowane przez operatora droga radiową. Oprócz sterowania pojazdem, jego sensorami i systemem uzbrojenia, możliwe jest również transmitowanie zebranych przez niego danych, np. w postaci obrazu, do odpowiednich systemu dowodzenia. TheMIS jest użytkowany przez 16 krajów, w tym 8 wchodzących w skład NATO: Francję ,Niemcy, Hiszpanię , Estonię, Holandię, Wielką Brytanię , USA i Norwegię.

Reklama

Zobacz też

Reklama
YouTube cover video
Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama