- Wiadomości
Eurofighter lata z radarem AESA i pociskami Brimstone
Myśliwce Eurofighter Typhoon uczestniczyły w próbach w locie z radarem Captor E-Scan oraz pociskami powietrze-ziemia Brimstone. W przyszłości te systemy zostaną wprowadzone na wyposażenie Eurofighterów.
Zakończenie prób naziemnych w brytyjskim samolocie testowym Eurofighter pozwoliło na rozpoczęcie lotów próbnych z wykorzystaniem radaru Captor E-Scan. Rozpoczęły się one 8 lipca w siedzibie BAE Systems w Warton (Lancashire) od godzinnego lotu. Testy prowadzone będą również na drugiej maszynie, która znajduje się w Niemczech.
Typhoony z radarem dla Kuwejtu
Producent oczekuje, że pozytywnie zakończone próby pozwolą na terminowe dostarczenie systemu siłom powietrznym Kuwejtu, które zostały ósmym nabywcą maszyny w tym roku. Sama integracja radaru Captor E-Scan ma być istotnym elementem modernizacji Typhoonów.
Czytaj więcej: 2 mld funtów na wsparcie brytyjskich Typhoonów
Stacja radiolokacyjna Captor E-Scan charakteryzuje się zwiększonym zasięgiem wykrywania i śledzenia celów i podwyższoną odpornością na zakłócenia. Według producenta jej konstrukcja umożliwia prowadzenie obserwacji w relatywnie szerokim kącie, zwiększając obszar "widoczny" dla pilota samolotu. Zdolności radaru będą przez następne trzy lata stopniowo poprawiane, by osiągnąć wymagany standard P3E, gdy pierwsze maszyny będą dostarczane do Kuwejtu.
Stacje radiolokacyjne z aktywnym skanowaniem elektronicznym z założenia będą mogły być montowane na myśliwcach Eurofighter należących do 2. i 3. Transzy. W lipcu 2014 roku premier Wielkiej Brytanii David Cameron poinformował o przeznaczeniu na stacje radiolokacyjne z aktywnym skanowaniem elektronicznym dla samolotów Typhoon dodatkowych środków finansowych.
Brimstone na Typhoonie
Zakończono też pierwsze próbne loty Typhoona z pociskami powietrze-ziemia Brimstone 2 MBDA, testy odbyły się pomyślnie. Kolejny krok to próby strzelania. Loty przeprowadzono przy wykorzystaniu jednej z testowych maszyn Eurofighter Typhoon, tak jak w przypadku radaru Captor E-Scan.
Ich celem było sprawdzenie integracji maszyny z pociskiem i działania systemów w locie. Zebrane informacje pozwolą na odpowiednie przygotowanie się do strzelań próbnych, które mają się rozpocząć na początku 2017 roku. Wprowadzenie pocisków Brimstone 2 na Eurofightery planuje się na 2018 rok.
Czytaj więcej: Eurofighter odpala pocisk przyszłości SPEAR
Cały proces to część programu, którego efektem ma być zwiększenie zdolności myśliwca wielozadaniowego Eurofighter Typhoon. W ramach modernizacji wprowadzone zostaną ulepszenia systemów awioniki i konserwacji. A sama integracja z pociskiem powietrze-ziemia Brimstone 2 ma przyczynić się do znacznego rozszerzenia zdolności zwalczania celów naziemnych.
Po ukończeniu zakładanych prac modernizacyjnych Eurofightery będą dysponować możliwością wykorzystania pocisków powietrze-ziemia Brimstone 2, bomb kierowanych Paveway IV, a także systemów manewrujących Storm Shadow (trwa ich integracja) oraz pocisków powietrze-powietrze średniego zasięgu nowej generacji Meteor (przeprowadzono co najmniej sześć strzelań). Typhoon będzie zdolny do przenoszenia środków rażenia powietrze-ziemia wraz z 6 pociskami powietrze-powietrze, w tym 4 średniego zasięgu. Częścią modernizacji jest również integracja wspomnianego wcześniej radaru Captor E-Scan.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS