Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

DSEI 2023: Szwedzko-amerykański Poprad zaprezentowany

System przeciwlotniczy bardzo krótkiego zasięgu RBS 70 umieszczony na wielozadaniowym JLTV.
System przeciwlotniczy bardzo krótkiego zasięgu RBS 70 umieszczony na wielozadaniowym JLTV.
Autor. Saab

Podczas minionych już targów obronnych DSEI 2023 firma Saab zaprezentowała na swoim stoisku swój system przeciwlotniczy RBS 70 NG, jednak na nowym podwoziu w postaci amerykańskiego JLTV. Na sam pojazd nałożono dodatkowo pokrycie multispektralne Barracuda.

Reklama

Zaprezentowany na targach zestaw przeciwlotniczy jest już drugim tego typu rozwiązaniem, jakie firma Saab prezentuje w ostatnich latach. Wcześniej prezentowała ona również montaż RBS 70 NG jednak na samochodzie opancerzonym Mars-S330, z którego prowadzono strzelania poligonowe w zeszłym roku . Nie jest to jednak tak popularny nośnik jak amerykański JLTV, zatem integracja na nim RBS 70 NG znacząco zwiększa szanse eksportowe tego zestawu, którego zakupem ma być zainteresowane kilka/kilkanaście krajów. Za wykrywanie celów odpowiada wielofunkcyjny radar 3D Giraffe 1X. Jest on zainstalowany na wozach dowodzenia i łączności Mobile Radar Unit, które współpracują z systemami dowodzenia i kontroli (C2) produkcji Saab Group.

Reklama
„Oferujemy obecnie najnowocześniejsze rozwiązanie mobilnej obrony powietrznej, które doskonale współdziała z naszymi istniejącymi możliwościami kamuflażu wielospektralnego w JLTV. Jesteśmy gotowi wspierać obecną klientelę firmy Oshkosh i rozszerzać tę ofertę nowym użytkownikom.”
Görgen Johansson, szef działu Dynamics firmy Saab
Reklama

Czytaj też

Pojazdy rodziny JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) firma Oshkosh Defense opracowała na potrzeby programu pojazdu wielozadaniowego nowej generacji, mającego częściowo zastąpić obecnie używane przez U.S. Army i U.S. Marine Corps wielozadaniowe samochody terenowe HMMWV, które stanowią podstawowy model pojazdów tego rodzaju w obu tych formacjach. W związku z doświadczeniami konfliktów ostatnich kilkunastu lat i pomimo ciągłego uzupełnienia "floty" tych wozów zdecydowano się jednak na pozyskanie pojazdu nowej generacji. Pojazd ten może być wyposażony w szeroką gamę uzbrojenia, począwszy od karabinów maszynowych kal. 5,55/12,7 mm, poprzez wyrzutnie pocisków przeciwpancernych np. Javelin, kończąc na bezzałogowych systemach wieżowych wyposażonych w armatę automatyczną 30 mm.

Czytaj też

RBS 70 NG to zmodernizowany wariant systemu obrony powietrznej bardzo krótkiego zasięgu RBS 70 opracowanego przez szwedzką firmę Saab Bofors Dynamics w 2011 roku. Służy on do zwalczania celów powietrznych jak bezzałogowe statki latające, śmigłowce, samoloty za pomocą nakierowywanych laserowo rakiet zarówno w dzień, jak i w nocy. Maksymalny dystans, na jakim RBS 70 NG może eliminować środki napadu powietrznego to 8000-9000 metrów oraz pułap do 5000 metrów. Wersja NG charakteryzuje się m.in. ulepszonym systemem celowania, zintegrowaniem rakiet z kamerą termowizyjną, wdrożeniem funkcji automatycznego śledzenia celu oraz uproszczoną obsługą w czasie szkolenia operatora. Obecnie RBS 70 NG używają armie takich krajów jak m.in. Argentyna, Brazylia, Czechy, Szwecja, Norwegia czy Ukraina.

Czytaj też

RBS 70 NG.
RBS 70 NG.
Autor. Fot. Saab.
Reklama

Komentarze (2)

  1. eee

    To ze nie mamy takich zestawow jest jedynym argumentem za tym ze ich zesmy nie kupili, przeciw ich zakupowi, bo w zasadzie wszystko mamy zeby sobie takie zrobic

  2. ALBERTk

    Dlaczego u nas nie inwestuje się w kamuflaże multispektralne? Lubawa od lat produkuje świetne kamuflaże, nawet miała kontrakty eksportowy. MON jak zwykle udaje że nie widzi. Nie da się uciec od kamuflażu multispektralnego, to jest nowy światowy standard ochrony pojazdu.

    1. Ein

      Niedawno zamówiono ilości hurtowe naszego Berberysa, widać Ci umknęło. Zarówno w wersji stacjonarnej, jak i mobilnej dla pojazdów. Przy czym to zamówienie (bardzo duże) jest obok dodatkowych umów na komplety dla np. wozów SD.

    2. Marekk

      Kamuflaże Lubawy są bardzo dobre (za dobre) i dlatego są niewidoczne dla MON.

    3. Extern.

      Fakt przydały by się, choć akurat do tego typu zastosowań jak takie właśnie dyżurne stacjonarne pułapki przeciwlotnicze lepsze będą siatki rozpinane nad pojazdem. Jednak znacznie lepiej takie siatki które się nie stykają z pojazdem izolują cieplnie osłaniany obiekt niż maskowanie nałożone na pojazd bo również z nim się rozgrzewa i promieniuje.

Reklama