Reklama
  • Wiadomości

Nowe transportery opancerzone jadą na Ukrainę

Łotwa przekazuje Ukrainie ostatnią i największą partię kołowych transporterów opancerzonych Patria 6x6.

Łotewskiej produkcji kołowy transporter opancerzony Patria 6x6 dla Ukrainy.
Łotewskiej produkcji kołowy transporter opancerzony Patria 6x6 dla Ukrainy.
Autor. Nauris Dorobļajs, Mehanizētā kājnieku brigāde

Łotwa w lutym tego roku zapowiedziała dostarczenie Ukrainie 42 kołowych transporterów opancerzonych Patria 6x6. Będą one wyprodukowane w większości na terenie otwartego w ubiegłym roku zakładu należącego do spółki celowej Defence Partnership Latvia SIA. Większościowym udziałowcem przedsiębiorstwa jest fińska Patria, która posiada 70,03% akcji. Pozostałe należą do łotewskiej firmy Unitruck SIA.

Reklama

Dostawa pierwszych pojazdów miała miejsce w lipcu, kiedy to premier Łotwy Evika Siliņa poinformowała, że w ramach transzy przekazywane jest 15 pojazdów. Uroczyste przekazanie drugiej partii, obejmującej nieokreśloną liczbę transporterów oraz inne uzbrojenie i wyposażenie, miało miejsce 16 września. Pojazdy te trafiają na wyposażenie 3. Samodzielnej Brygady Szturmowej.

Ostatnia i największa transza transporterów dla Ukrainy

W dniu 5 listopada łotewskie ministerstwo obrony poinformowało, że w piątek, tj. 6 listopada odbyło się uroczyste przekazanie Ukrainie ostatniej i największej partii transporterów Patria 6x6 w liczbie 21 egzemplarzy (tym samym już wiemy, że w drugiej podarowano sześć wozów). Podczas niej obecny był szef ukraińskiego resortu obrony Denys Szmyhal. Poza przekazaniem samych pojazdów Ukraina otrzyma m.in. także niezbędne zapasy części zamiennych i mobilny warsztat do przeprowadzania prac serwisowych i naprawczych. Łotwa zapewnia także wsparcie szkoleniowe.

Patria 6x6 to fiński trzyosiowy transporter opancerzony zaprojektowany przez przedsiębiorstwo Patria w celu zastąpienia pojazdów z rodziny Sisu Pasi XA-180/185/200. Wóz powstał na bazie KTO XA-200 z wykorzystaniem podzespołów z cięższej Patrii AMV 8×8 (będącej bazą dla polskiego Rosomaka), co pozwoliło na techniczną unifikację, a także obniżenie kosztów produkcji i eksploatacji nowego transportera. Załogę stanowi dwóch żołnierzy, zaś desant może liczyć do ośmiu osób. Pancerz ma zapewniać ochronę na poziomie od 2 do 4 według normy STANAG 4569A (w zależności od zastosowanego zestawu opancerzenia). Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Scania DC09 074A o mocy 294 kW (400 KM), który umożliwia osiągnięcie ważącemu 24 tony transporterowi prędkości maksymalnej 100 km/h.

Zobacz też

Transporter może być wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia lub załogowy system wieżowy z wielkokalibrowym karabinem maszynowym, granatnikiem automatycznym lub armatą automatyczną. Patria 6x6 może być bazą dla wielu wersji specjalistycznych, np. wozu dowodzenia, moździerza samobieżnego, pojazdu walki radioelektronicznej czy samobieżnego zestawu przeciwlotniczego. Obecnie pojazdy te służą w siłach zbrojnych Finlandii, Łotwy i Szwecji. W przyszłości trafią do sił zbrojnych Niemiec i Ukrainy.

Łotewskiej produkcji kołowy transporter opancerzony Patria 6x6 dla Ukrainy.
Łotewskiej produkcji kołowy transporter opancerzony Patria 6x6 dla Ukrainy.
Autor. Nauris Dorobļajs, Mehanizētā kājnieku brigāde
WIDEO: Latający Czarnobyl | Co z K2PL? | Fallout | Defence24Week #135
Reklama
Reklama