Reklama
  • Wiadomości

Drugi prototyp eksperymentalnego śmigłowca S-97 Raider w powietrzu [WIDEO]

Eksperymentalny śmigłowiec Sikorsky S-97 Raider ze śmigłem pchającym i współosiowymi wirnikami powraca do realizacji prób w locie dzięki drugiemu prototypowi, który wzbił się w powietrze 19 czerwca. Tego lata maszyna ma przekroczyć w locie prędkość 200 węzłów (370 km/h).

Fot. Sikorsky
Fot. Sikorsky

Śmigłowiec S-97 Raider stanowi istotny element w pracach koncernów Sikorsky i Boeing nad maszyną SB-1 Defiant, będącą propozycją przyszłego wiropłatu US Army w ramach koncepcji Future Vertical Lift (FVL) i jednym z finalistów programu Joint Multi-Role Technology Demonstrator (JMR-TD). Badania w powietrzu wstrzymało twarde lądowanie pierwszego prototypu S-97 w sierpniu zeszłego roku, które miało miejsce podczas prób lotu z małą prędkością. Powrót do programu prób w locie stał się możliwy dzięki drugiemu prototypowi. Ten od 25 maja przechodził próby naziemne, a 19 czerwca 2018 roku wzbił się do 90 minutowego lotu.
 

Do czasu awaryjnego lądowania pierwszego prototypu S-97 Raider przeszedł on próby w zawisie i loty z prędkością do 150 węzłów. Drugi prototyp ma w ciągu kilku miesięcy przekroczyć 200 węzłów, co jest pewnym wyznacznikiem sukcesu dla tego programu.

Równolegle z rozwojem S-97 Raider trwają prace nad pierwszym prototypem śmigłowca wielozadaniowego SB-1 Defiant, który jest kandydatem na następcę Black Hawka. Zbudowany w identycznej konfiguracji, z przeciwbieżnymi, współosiowymi wirnikami nośnymi i śmigłem pchającym, Defiant jest rozwinięciem koncepcji sprawdzonej w Raiderze. Jak zapowiada Chris Van Buiten, wiceprezes ds. technologii i innowacji koncernu Sikorsky, jeszcze w 2018 roku w powietrze ma się wzbić pierwszy prototyp SB-1 Defiant.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama