Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Czeski przemysł będzie współprodukować wszędołazy

Fot. BAE Systems
Fot. BAE Systems

Koncern BAE Systems zawarł z czeskim przedsiębiorstwem Tatra Defense Vehicles umowę o wartości około 42 mln euro na współprodukcję wszędołazów BvS 10. Ma to pozwolić na wykonanie zamówienia na dostawę tego typu pojazdów dla Niemiec, Wielkiej Brytanii oraz Szwecji.

Na mocy podpisanej umowy (bazującej na wcześniejszym porozumieniu pomiędzy BAE Systems Hägglunds, a holdingiem Czechoslovak Group, w skład którego wchodzi wspomniane Tatra Defense Vehicles) czeska spółka będzie odpowiedzialna za spawanie oraz montaż kadłubów pojazdu wraz z instalacją w nich izolacji. Według planów stworzenie prototypów ma zacząć się latem tego roku, zaś rozpoczęcie prac na pojazdach seryjnych nastąpi w roku 2025. Będą one dotyczyć obu przegubów składających się na wszędołaz BvS 10, który staje się coraz popularniejszą konstrukcją zastępującą starszego typu konstrukcje, jak Bv 206. Podpisana umowa ma pozwolić na realizację zamówienia na potrzeby Wielkiej Brytanii, Niemiec oraz Szwecji w ramach programu Collaborative All-Terrain Vehicle (CATV-3N). W ramach niego zamówionych zostało 250 egzemplarzy BvS 10, jednak zawarta w nim opcja pozwala na kupno kolejnych 274 sztuk.

Reklama

Dostarczone dla zamawiających wszędołazy będą w kilku wariantach m.in. transportera oraz wozu ewakuacji medycznej (tym samym przy tych wersjach pracę wykona czeska firma). Jest to już kolejny projekt, przy którym BAE Systems współpracować będzie z czeskim przemysłem obok m.in. produkcji bojowych wozów piechoty CV90 wraz z wozami wsparcia, jakich Praga pozyska 246 egzemplarzy, z czego na miejscu powstanie ponad 200. W komunikacie BAE Systems czytamy, że zauważone zostały kolejne obszary współpracy pomiędzy stronami umowy, chociaż nie zostały one opisane. W ramach podpisanej w roku 2022 umowy ramowej z puli 436 pojazdów; 236 BvS10 trafi do Szwecji, 140 do Niemiec, zaś 60 do Wielkiej Brytanii. Dostawy mają rozpocząć się w 2024 roku, zaś sam kontrakt obejmuje opcję pozwalającą na zwiększenie zamówienia poza dotychczasowe ramy (co potwierdza umowa wspomniana w pierwszym akapicie).

Współpraca z Tatra Defence Vehicle pozwala nam wykorzystać jej zaawansowaną technologię produkcji i jednocześnie wspierać integrację czeskiego przemysłu obronnego z naszą globalną siecią dostaw (...) ta umowa jest dowodem naszego wzajemnego zaufania z Tatra Defence Vehicle i spodziewamy się, że przyniesie obu stronom znacznie więcej możliwości.
Tommy Gustafsson-Rask, prezes BAE Systems Hägglunds

Czytaj też

BvS 10 (BandvagnS 10) to trzecia generacja gąsienicowych przegubowych transporterów tudzież wszędołazów opracowana w latach 90. XX w. przez firmę Hägglunds, jako wewnętrzny projekt firmy. Wóz ten składa się z dwóch gąsienicowych członów połączonych przegubem. Może przewozić na swoim pokładzie oprócz kierowcy także do 12 żołnierzy lub sprzęt specjalistyczny. Napęd zapewnia silnik wysokoprężny Cummins ISBe o pojemności 6,7 litra, mocy 210 kW/285 KM oraz momencie obrotowym 950 Nm, współpracujący z 6-biegową przekładnią automatyczną Allison 3000SP, pozwala on osiągnąć prędkość maksymalną 70 km/h (5 km/h w wodzie) i zasięg 300 KM. Do samoobrony może służyć uniwersalny tudzież wielkokalibrowy karabin maszynowy 5,56/12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm umieszczony w obrotnicy na stropie kadłuba pierwszego przegubu. BvS 10 jest obecnie wykorzystywany przez m.in, Austrię, Francję, Holandię, Szwecję, Ukrainę, Niemcy i Wielką Brytanię.

Czytaj też

Transporter gąsienicowy BvS10 w pokazowym, mobilnym kamuflażu zimowym i letnim
Transporter gąsienicowy BvS10 w pokazowym, mobilnym kamuflażu zimowym i letnim
Autor. M.Dura
Reklama

Komentarze (1)

  1. LMed

    No cóż, Czesi to dla nas zbyt ambitny i wymagający przykład . Oni chodzą po ziemi wszak. A my ... Nno wiecie : 600 K9, 500 Himars, 100 Apaczy, itd...

Reklama