Reklama

Siły zbrojne

BvS10 (zdjęcie poglądowe).

Wspólne wielkie zakupy wszędołazów

BAE System otrzymało zamówienie na dostarczenie łącznie 436 dwuczłonowych wszędołazów BvS10 w ramach zamówienia zbiorowego na potrzeby Sił Zbrojnych Niemiec, Szwecji oraz Wielkiej Brytanii. Wartość kontraktu wyniosła 760 milionów USD.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Pojazdy te mają wesprzeć operowanie żołnierzy w trudnych zimowych warunkach w ramach programu Collaborative All-Terrain Vehicle (CATV). Dostawy mają rozpocząć się w 2024 roku, z puli 436 pojazdów; 236 BvS10 trafi do Szwedzkiej Administracji ds. Materiałów Obronnych (FMV), 140 do niemieckiego Federalnego Ministerstwa Obrony (BAAINBw) i 60 do Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii (MODY). Wszędołazy bazują na najnowszej wersji BvS10 obecnie eksploatowanej przez Szwecję i będą dostarczane w wariancie transportera piechoty, pojazdu logistycznego, wozu ewakuacji medycznej oraz dowodzenia.

„Widzimy rosnące zainteresowanie wielu krajów ekstremalnymi możliwościami mobilności oferowanymi przez BvS10 i jego nieopancerzony pojazd siostrzany, Beowulf" — powiedział Tommy Gustafsson-Rask, dyrektor zarządzający BAE Systems Hägglunds, która produkuje pojazdy w Örnsköldsvik w Szwecji. "Szwecja, Niemcy i Wielka Brytania będą uzyskiwać doskonały zwrot z inwestycji w te wysoce sprawne pojazdy przez nadchodzące dziesięciolecia. To dodatkowo pokazuje silne relacje między BAE Systems a naszymi klientami w zakresie dostarczania tych krytycznych możliwości"- dodał.

Reklama

Czytaj też

Autor. BAE Systems

Program CATV obejmuje umowę ramową, która może doprowadzić do zakupu większej liczby pojazdów przez wymienione kraje, co pozwoli BAE System na utrzymanie linii prodykcyjnych na wiele lat. Szwecja jest krajem wiodącym i utworzyła wspólne biuro zamówień, które ma przewodzić inicjatywom z udziałem przedstawicielami wszystkich trzech państw.

Pozycja Szwecji jest następstwem ubiegłorocznego zamówienia na dodatkowe 127 pojazdów terenowych BvS10 dla tamtejszego wojska. Równolegle do tej umowy Szwecja zamawia dodatkowe 40 BvS10 w ramach osobnego kontraktu o wartości około 50 mln USD.

BvS10 (zdjęcie poglądowe).
BvS10 (zdjęcie poglądowe).
Autor. Allied Joint Force Command Brunssum/ Wikipedia

BvS10 jest obecnie wykorzystywany przez Austrię, Francję, Holandię, Szwecję i Wielką Brytanię. Beowulf firmy BAE Systems, nieopancerzony wariant BvS10, zdobył nagrodę U.S. Army dla programu Cold Weather All-Terrain Vehicle (CATV) w sierpniu. Armia USA otrzyma 110 pojazdów w ciągu pięciu lat.

BandvagnS (BvS) 10 to trzecia generacja gąsienicowych przegubowych transporterów/wszędołazów opracowana w latach 90. XX w. przez firmę Hägglunds, jako wewnętrzny projekt firmy. Jednak przy opracowywaniu tej konstrukcji uwzględnione zostały brytyjskie wymagania na pływający, opancerzony pojazd wysokiej mobilności, który miał trafić do wyposażenia 3. Brygady Komandosów Królewskiej Piechoty Morskiej (3. Commando Brigade Royal Marines).

Czytaj też

Wóz ten składa się z dwóch gąsienicowych członów połączonych przegubem. Może przewozić na swoim pokładzie oprócz kierowcy także do 12 żołnierzy lub  sprzęt specjalistyczny. Napęd zapewnia silnik wysokoprężny Cummins ISBe o pojemności 6,7 l. i mocy 210 kW/285 KM oraz momencie obrotowym 950 Nm, współpracujący z 6-biegową przekładnią automatyczną Allison 3000SP, poz3wala on osiągnąć prędkość maksymalną 65 km/h (5 km/h w wodzie) i zasięg 300 KM.

Autor. BAE Systems.
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (3)

  1. OptySceptyk

    Czy tego rodzaju ustrojstwo nie byłoby przydatne wojsku na Mazurach?

    1. Był czas_3 dekady

      W latach 90tych ubiegłego stulecia była rozważana opcja sprzedaży takich pojazdów dla naszej armii, oczywiście wcześniejszej wersji, ale ta jak zwykle nie była nimi zainteresowana. Jako odpowiednik takiego pojazdu w naszym wojsku podano posiadane na stanie MTLB. Swoją drogą, możemy sami stworzyć taki pojazd. Koła już mamy z niebawem wycofywanych BWP 1 ;-)

  2. szczebelek

    Na pewno przydatne w pewnym zakresie, ale głównie jako transportowiec ZSSW30 na nim nie osadzisz.

    1. Był czas_3 dekady

      Ale ZSMU z ZM Tarnów czy ZSU z WB tak.

  3. Minister

    Taki sprzęt by się przydał i na Warmii i Mazurach, i w Bieszczadach....

Reklama