- Wiadomości
Wspólne wielkie zakupy wszędołazów
BAE System otrzymało zamówienie na dostarczenie łącznie 436 dwuczłonowych wszędołazów BvS10 w ramach zamówienia zbiorowego na potrzeby Sił Zbrojnych Niemiec, Szwecji oraz Wielkiej Brytanii. Wartość kontraktu wyniosła 760 milionów USD.

Autor. BAE Systems
Pojazdy te mają wesprzeć operowanie żołnierzy w trudnych zimowych warunkach w ramach programu Collaborative All-Terrain Vehicle (CATV). Dostawy mają rozpocząć się w 2024 roku, z puli 436 pojazdów; 236 BvS10 trafi do Szwedzkiej Administracji ds. Materiałów Obronnych (FMV), 140 do niemieckiego Federalnego Ministerstwa Obrony (BAAINBw) i 60 do Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii (MODY). Wszędołazy bazują na najnowszej wersji BvS10 obecnie eksploatowanej przez Szwecję i będą dostarczane w wariancie transportera piechoty, pojazdu logistycznego, wozu ewakuacji medycznej oraz dowodzenia.
„Widzimy rosnące zainteresowanie wielu krajów ekstremalnymi możliwościami mobilności oferowanymi przez BvS10 i jego nieopancerzony pojazd siostrzany, Beowulf" — powiedział Tommy Gustafsson-Rask, dyrektor zarządzający BAE Systems Hägglunds, która produkuje pojazdy w Örnsköldsvik w Szwecji. "Szwecja, Niemcy i Wielka Brytania będą uzyskiwać doskonały zwrot z inwestycji w te wysoce sprawne pojazdy przez nadchodzące dziesięciolecia. To dodatkowo pokazuje silne relacje między BAE Systems a naszymi klientami w zakresie dostarczania tych krytycznych możliwości"- dodał.
Zobacz też

Program CATV obejmuje umowę ramową, która może doprowadzić do zakupu większej liczby pojazdów przez wymienione kraje, co pozwoli BAE System na utrzymanie linii prodykcyjnych na wiele lat. Szwecja jest krajem wiodącym i utworzyła wspólne biuro zamówień, które ma przewodzić inicjatywom z udziałem przedstawicielami wszystkich trzech państw.
Pozycja Szwecji jest następstwem ubiegłorocznego zamówienia na dodatkowe 127 pojazdów terenowych BvS10 dla tamtejszego wojska. Równolegle do tej umowy Szwecja zamawia dodatkowe 40 BvS10 w ramach osobnego kontraktu o wartości około 50 mln USD.

Autor. Allied Joint Force Command Brunssum/ Wikipedia
BvS10 jest obecnie wykorzystywany przez Austrię, Francję, Holandię, Szwecję i Wielką Brytanię. Beowulf firmy BAE Systems, nieopancerzony wariant BvS10, zdobył nagrodę U.S. Army dla programu Cold Weather All-Terrain Vehicle (CATV) w sierpniu. Armia USA otrzyma 110 pojazdów w ciągu pięciu lat.
BandvagnS (BvS) 10 to trzecia generacja gąsienicowych przegubowych transporterów/wszędołazów opracowana w latach 90. XX w. przez firmę Hägglunds, jako wewnętrzny projekt firmy. Jednak przy opracowywaniu tej konstrukcji uwzględnione zostały brytyjskie wymagania na pływający, opancerzony pojazd wysokiej mobilności, który miał trafić do wyposażenia 3. Brygady Komandosów Królewskiej Piechoty Morskiej (3. Commando Brigade Royal Marines).
Zobacz też
Wóz ten składa się z dwóch gąsienicowych członów połączonych przegubem. Może przewozić na swoim pokładzie oprócz kierowcy także do 12 żołnierzy lub sprzęt specjalistyczny. Napęd zapewnia silnik wysokoprężny Cummins ISBe o pojemności 6,7 l. i mocy 210 kW/285 KM oraz momencie obrotowym 950 Nm, współpracujący z 6-biegową przekładnią automatyczną Allison 3000SP, poz3wala on osiągnąć prędkość maksymalną 65 km/h (5 km/h w wodzie) i zasięg 300 KM.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS