Reklama

Czeska firma inwestuje w produkcję BWP

Bojowy wóz piechoty CV90 MkIII (CV9035) podczas targów IDET 2025.
Bojowy wóz piechoty CV90 MkIII (CV9035) podczas targów IDET 2025.
Autor. BAE Systems Czech

Czeskie przedsiębiorstwo VOP CZ poinformowało o zainwestowaniu blisko 3,8 mln USD w modernizację swojej infrastruktury na potrzeby realizacji programu związanego z produkcją bojowych wozów piechoty CV90 na rzecz Sił Zbrojnych Republiki Czeskiej.

Czechy za blisko 60 mld czeskich koron (około 2,7 mld USD) pozyskały łącznie 246 szwedzkich wozów rodziny CV90 w kilku odmianach. Oprócz nich w ramach umowy wykonawczej pozyskany został pakiet szkoleniowy i logistyczny. Szwedzi w ramach umowy podpisanej z czeskim ministerstwem obrony zobowiązali się do ulokowanie minimum 40% wartości umowy w zamówieniach dla czeskiego przemysłu obronnego. Będzie on zaangażowany m.in. w opracowanie wariantu wozu ewakuacji medycznej i rozpoznania artyleryjskiego.

Reklama

Jednym z największych beneficjentów programu ma być przedsiębiorstwo VOP CZ, które to ogłosiło w drugiej połowie czerwca zainwestowanie blisko 3,8 mln USD (około 80 mln czeskich koron) w rozbudowę swoich zdolności wytwórczych. Powodem tego ma być chęć lepszego przygotowania się i realizacji działań związanych z produkcji pojazdów CV90 (oraz ich późniejszym serwisem) dla czeskiej armii.

W ramach inwestycji planowane jest postawienie nowej hali, magazynów, przebudowę przyzakładowego poligonu testowego oraz modernizacja obecnie posiadanych obiektów warsztatowych. Wspomniana wcześniej budowa hali ma pozwolić na przechowywanie w niej do 20 pojazdów, które będą w niej oczekiwać na odbiór przez wojsko. W przypadku poligonu przyzakładowego to powstanie on poprzez połączenie dwóch mniejszych torów testowych w jeden o długości 2 km. Każdy pojazd w ramach badań ma przejechać 10-20 km w celu sprawdzenia jego funkcjonalności i niezawodności.

Bojowy wóz piechoty CV9035 podczas targów IDET 2025.
Bojowy wóz piechoty CV9035 podczas targów IDET 2025.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24

Całość prac modernizacyjnych zakładów ma zostać zakończona do marca przyszłego roku, jednak te najważniejsze mają być ukończone do końca obecnego cyklu kalendarzowego. Wspomniana firma będzie odpowiadać nie tylko za montaż końcowy pojazdów, ale także produkcję części zamiennych. Będzie ona także odpowiedzialna za stworzenie wspomnianych odmian ewakuacji medycznej oraz wozu rozpoznania artyleryjskiego we współpracy z innymi czeskimi firmami. Obecnie zakład realizuje jeszcze prace związane z serwisami i naprawami czołgów T-72M4CZ oraz bojowymi wozami piechoty BMP-2, jednak to właśnie procesy związane z CV90 będą jego przyszłością.

Dostawy wozów seryjnych mają rozpocząć się w listopadzie 2026 roku i zakończyć 4 lata później. Czeski przemysł ma odpowiadać za produkcję ponad 200 CV90 z 246 zamówionych. Za wytwarzanie kadłubów oraz wież odpowiadać za ma Excalibur Army, oraz VOP CZ (a później za ich serwis). Dostawy optyki leżą w gestii firmy Meopta, za okablowanie będzie odpowiedzialne przedsiębiorstwo Ray Service, zaś za stworzenie symulatorów VR Group. Łącznie w realizację czeskiego zamówienia CV90 zaangażowanych ma być około 40 rodzimych przedsiębiorstw.

Czytaj też

W ramach puli 246 zamówionych wozów czeska armia ma otrzymać:

  • 141 bojowych wozów piechoty
  • 31 wozów dowodzenia
  • 18 bojowych wozów rozpoznawczych
  • 13 wozów inżynieryjnych
  • 12 wozów rozpoznania artyleryjskiego
  • 16 wozów ewakuacji medycznej
  • 15 wozów zabezpieczenia technicznego
Reklama

CV90 Mk IV to najnowszy wariant szwedzkiej rodziny bojowych wozów piechoty. Otrzymał nowy silnik Scania o mocy 1000 KM i zmodernizowaną przekładnię X300. Zmiany pozwoliły na zwiększenie dopuszczalnej masy całkowitej z 35 do 37 ton. Ponadto, pojazd posiada architekturę elektroniczną zgodną ze standardami NATO Generic Vehicle Architecture czwartej generacji (norma STANAG 4754), zwiększającą zdolność do integracji nowych systemów z pojazdem. Według zapewnień producenta to rozwiązanie umożliwia stosowanie w pojeździe algorytmów nauczania maszynowego i elementów sztucznej inteligencji, a także systemów rozszerzonej rzeczywistości i cyfrowych map 3D, co pozwala na dokonywanie dalszych usprawnień w przyszłości.

Wraz z odświeżonym podwoziem klientom proponowana jest nowa rodzina wież serii D, charakteryzujących się modułową konstrukcją. Mogą one zostać uzbrojone w armaty szybkostrzelne kalibrów 30/40 mm (Bushmaster II) lub 35/50 mm (Bushmaster III). Do zwalczania celów opancerzonych służą dwa przeciwpancerne pociski kierowane umieszczone w zdwojonej wyrzutni schowanej we wieży wozu.

CV9035 MkIV.
CV9035 MkIV.
Autor. BAE Systems
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (3)

  1. Nordx

    a tak zupełnie przy okazji. co leci w telenoweli o Borsuku?

    1. Chyżwar

      To, że w odróżnieniu od Czechów zaczęliśmy produkować własny BWP, do którego mamy pełnię praw intelektualnych i możemy postępować z nim wedłóg własnej woli. Na przykład producent obecnej armaty zacznie robić nam pod górkę to możemy zapodać Wotana, słowacką armatę albo 40 mm od CTA na teleskopową amunicję. Izrael ze Spike będzie robił problemy, to możemy zastosować Javeliny, Akerony albo Moskity, które w końcu powstaną. Producenci części składowych obecnie stosowanego powerpacka będą robili problemy, to można zastosować inny. A w telenoweli dotyczącej Borsuka słychać właśnie to, że obecnie w opracowaniu jest kolejny powerpack do niego. A czyni się tak właśnie dlatego, by nie uzależniać się za bardzo od czyjegoś widzimisię.

    2. Pucin:)

      @Nordx - składają chałupniczo do końca tego roku te samowolnie budowane pierwszych 18szt. z zamówionych 111 szt.. (do 2029r) Do końca roku zostanie ogarnięta hala po Chińczykach gdzie będzie linia produkująca bwp Borsuk. Do końca 2026 Prezes HSW zapowiedział tzw. CBWP Borsuk w pełnoprawnym prototypie do badań zakładowych. I w końcu ciekawostka dropsa Cegielski SA spawa kadłuby do ahs Krab. Oby zaczął również produkcję ciężkich elementów do ahs Krab i bwp Borsuk co zapewne przyśpieszy realizację, mam nadzieję, wszystkich zaległych zamówień - ahs Krab i duz produkcja LPG-Hydro dla modułów DMO REGINA (aż 250 szt). Cegielski to mój faworyt na produkcje K2. W końcu to oni w 2018 roku jako pierwsi podpisali umowę z Koreańczykami (przejęta przez PGZ po włączeniu w 2023 Cegielskiego do konsorcjum "biedy zbrojeniówki"). :)

  2. Seb66

    Zatem Czesi ZMARNUJA 56 PODWOZI na pojazdy które będą mieć zadania tyłowe. To jaskrawy dowód na betonozę umysłową towarzysząca zakładaniu mundurów. Jeśli ktoś mi tu "wyjedzie" z unifikacją w celu "uproszczenia logistyki" to będzie jaskrawy dowód że logistyką wojskową zajmują się wylacznie niedouczeni nieudacznicy niezdolni d9 opanowania nawet podstawowych problemów dostaw, przeglądów i prawdopodobieństwa awarii.

    1. Chyżwar

      Pojazdy inżynieryjne, ewakuacji medycznej, zabezpieczenia technicznego i rozpoznania artyleryjskiego to nie są wozy tyłowe.

    2. Pucin:)

      @Chyżwar - pojazdy inżynieryjne/saperskie, WZT, transportery opancerzone piechoty powinny być na tym samym podwoziu co bwp - dostęp do tego samego terenu co bwp. Natomiast reszta pozostała a więc : WEM, wozy dowodzenia/łączności, wozy rozpoznania artyleryjskiego, opl, ppk, WRE, chemiczne, minowania narzutowego, ect. na co nieco bliźniaczym jak w WP - LPG-Hydro. :)

  3. Buczacza

    Najlepszym kom na ten fakt i podobne fakty. Jest głos takich tuzów jak łgarow tudzież miłośnik kawy z Drezna...

Reklama