Czeska firma inwestuje w produkcję BWP

Autor. BAE Systems Czech
Czeskie przedsiębiorstwo VOP CZ poinformowało o zainwestowaniu blisko 3,8 mln USD w modernizację swojej infrastruktury na potrzeby realizacji programu związanego z produkcją bojowych wozów piechoty CV90 na rzecz Sił Zbrojnych Republiki Czeskiej.
Czechy za blisko 60 mld czeskich koron (około 2,7 mld USD) pozyskały łącznie 246 szwedzkich wozów rodziny CV90 w kilku odmianach. Oprócz nich w ramach umowy wykonawczej pozyskany został pakiet szkoleniowy i logistyczny. Szwedzi w ramach umowy podpisanej z czeskim ministerstwem obrony zobowiązali się do ulokowanie minimum 40% wartości umowy w zamówieniach dla czeskiego przemysłu obronnego. Będzie on zaangażowany m.in. w opracowanie wariantu wozu ewakuacji medycznej i rozpoznania artyleryjskiego.
Jednym z największych beneficjentów programu ma być przedsiębiorstwo VOP CZ, które to ogłosiło w drugiej połowie czerwca zainwestowanie blisko 3,8 mln USD (około 80 mln czeskich koron) w rozbudowę swoich zdolności wytwórczych. Powodem tego ma być chęć lepszego przygotowania się i realizacji działań związanych z produkcji pojazdów CV90 (oraz ich późniejszym serwisem) dla czeskiej armii.
VOP will also develop and produce two new versions of the CV90 family. Ambulance and forward artilery observer.
— Daniel of Bohemia 🇨🇿 (@Danny_elMayor) June 20, 2025
Armed Forces of the Czech Republic have 246 CV90Mk.IV on order with substantial domestic industry participation.
⬇️2/3 pic.twitter.com/KX0JPA9IiK
W ramach inwestycji planowane jest postawienie nowej hali, magazynów, przebudowę przyzakładowego poligonu testowego oraz modernizacja obecnie posiadanych obiektów warsztatowych. Wspomniana wcześniej budowa hali ma pozwolić na przechowywanie w niej do 20 pojazdów, które będą w niej oczekiwać na odbiór przez wojsko. W przypadku poligonu przyzakładowego to powstanie on poprzez połączenie dwóch mniejszych torów testowych w jeden o długości 2 km. Każdy pojazd w ramach badań ma przejechać 10-20 km w celu sprawdzenia jego funkcjonalności i niezawodności.

Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Całość prac modernizacyjnych zakładów ma zostać zakończona do marca przyszłego roku, jednak te najważniejsze mają być ukończone do końca obecnego cyklu kalendarzowego. Wspomniana firma będzie odpowiadać nie tylko za montaż końcowy pojazdów, ale także produkcję części zamiennych. Będzie ona także odpowiedzialna za stworzenie wspomnianych odmian ewakuacji medycznej oraz wozu rozpoznania artyleryjskiego we współpracy z innymi czeskimi firmami. Obecnie zakład realizuje jeszcze prace związane z serwisami i naprawami czołgów T-72M4CZ oraz bojowymi wozami piechoty BMP-2, jednak to właśnie procesy związane z CV90 będą jego przyszłością.
Státní podnik VOP CZ v Šenově u Nového Jičína investuje 80 milionů korun do modernizace provozu. Ještě letos chce být připravena na výrobu a kompletaci švédských obrněnců CV90 pro českou armádu.
— iDNES.cz (@iDNEScz) June 20, 2025
👉 https://t.co/xOpqKDRK3T pic.twitter.com/G4FPhvqETy
Dostawy wozów seryjnych mają rozpocząć się w listopadzie 2026 roku i zakończyć 4 lata później. Czeski przemysł ma odpowiadać za produkcję ponad 200 CV90 z 246 zamówionych. Za wytwarzanie kadłubów oraz wież odpowiadać za ma Excalibur Army, oraz VOP CZ (a później za ich serwis). Dostawy optyki leżą w gestii firmy Meopta, za okablowanie będzie odpowiedzialne przedsiębiorstwo Ray Service, zaś za stworzenie symulatorów VR Group. Łącznie w realizację czeskiego zamówienia CV90 zaangażowanych ma być około 40 rodzimych przedsiębiorstw.
Czytaj też
W ramach puli 246 zamówionych wozów czeska armia ma otrzymać:
- 141 bojowych wozów piechoty
- 31 wozów dowodzenia
- 18 bojowych wozów rozpoznawczych
- 13 wozów inżynieryjnych
- 12 wozów rozpoznania artyleryjskiego
- 16 wozów ewakuacji medycznej
- 15 wozów zabezpieczenia technicznego
CV90 Mk IV to najnowszy wariant szwedzkiej rodziny bojowych wozów piechoty. Otrzymał nowy silnik Scania o mocy 1000 KM i zmodernizowaną przekładnię X300. Zmiany pozwoliły na zwiększenie dopuszczalnej masy całkowitej z 35 do 37 ton. Ponadto, pojazd posiada architekturę elektroniczną zgodną ze standardami NATO Generic Vehicle Architecture czwartej generacji (norma STANAG 4754), zwiększającą zdolność do integracji nowych systemów z pojazdem. Według zapewnień producenta to rozwiązanie umożliwia stosowanie w pojeździe algorytmów nauczania maszynowego i elementów sztucznej inteligencji, a także systemów rozszerzonej rzeczywistości i cyfrowych map 3D, co pozwala na dokonywanie dalszych usprawnień w przyszłości.
Wraz z odświeżonym podwoziem klientom proponowana jest nowa rodzina wież serii D, charakteryzujących się modułową konstrukcją. Mogą one zostać uzbrojone w armaty szybkostrzelne kalibrów 30/40 mm (Bushmaster II) lub 35/50 mm (Bushmaster III). Do zwalczania celów opancerzonych służą dwa przeciwpancerne pociski kierowane umieszczone w zdwojonej wyrzutni schowanej we wieży wozu.

Autor. BAE Systems
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie