Reklama

Francuska artyleria będzie produkowana w Czechach

Pierwsze dwie armatohaubice CAESAR 8x8 podczas produkcji.
Pierwsze dwie armatohaubice CAESAR 8x8 podczas produkcji.
Autor. KNDS France

Francuski oddział koncernu KNDS poinformował podczas targów IDET 2025, że w czerwcu rozpocznie się produkcja seryjna armatohaubic CAESAR 8x8 w czeskim przemyśle. Praga pozyskała łącznie 62 egzemplarze, z czego co najmniej 58 będzie produkowanych w kraju.

Podczas minionych już targów IDET 2025 francuski oddział koncernu KNDS - KNDS France ogłosił, że w czerwcu rozpocznie się montaż pierwszych armatohaubic CAESAR 8x8 w czeskim przemyśle zbrojeniowym z wykorzystaniem produkowanych lokalnie komponentów. Mowa tutaj o zakładach należących do holdingu Czechoslovak Group w tym m.in. Excalibur Army, Retia czy Tatra Defence Vehicle. Pracownicy oraz pierwsze obsługi nowej artylerii dla czeskiej armii odbyli wcześniej szkolenia na terenie zakładów KNDS France w Roanne.

Reklama

Pod koniec listopada zeszłego roku pojawiły się zdjęcia linii produkcyjnej, na której znajdowały się pierwsze dwie armatohaubic CAESAR 8x8 przeznaczone dla czeskiej armii. Przeszły one już próby zakładowe, a jedna z nich będzie latem tego roku brała udział w testach państwowych. Czeskie Cezary będą wyróżniać się względem tych wykorzystywanych niegdyś przez Belgię, ponieważ otrzymają one ulepszenia opracowane na bazie doświadczeń z walk na Ukrainie. Będą one skutkować m.in. krótszym czasem potrzebnym do rozpoczęcia ognia. Co ciekawe, planowane są testy ogniowe ich z wykorzystaniem amunicji Bonus Mk2.

Armatohaubica CAESAR 8x8.
Armatohaubica CAESAR 8x8.
Autor. AČR

Czechy we wrześniu 2021 roku podpisały umowę z francuskim koncernem Nexter Group (obecnie KNDS France) o wartości 333 milionów euro na zakup 52 kołowych armatohaubic CAESAR w odmianie 8x8. Podwozie dla nich stanowić ma czeskiej produkcji samochód ciężarowy Tatra T-815-7 z opancerzoną kabiną. Czesi uzgodnili, że ponad 40% kosztów związanych z produkcją będzie ulokowanych w rodzimym przemyśle w efekcie czego tylko 2-4 Cezary będą skompletowane we Francji. Co ciekawe, od czasu ogłoszenia chęci wyrażenia zakupu CAESAR-ów do podpisania umowy jej koszt miał wzrosnąć o 40%, co wywołało swego czasu spore zamieszanie.

Czytaj też

Kiedy pierwsze Cezary trafią do czeskiej armii?

W grudniu 2022 roku ogłoszono dokupienie jeszcze 10 Cezarów przez Pragę, zwiększając ich ogólną liczbę do 62 dział , które z nawiązką zastąpią dotychczas używane kołowe haubice DANA wz. 1977 w liczbie 48 egzemplarzy (i zapewne pięciu w rezerwie). Wartość aneksu to około 73 mln euro w efekcie czego cały zakup to koszt rzędu ponad 400 milionów euro. Całość dostaw ma być zrealizowana do końca 2027 roku, co pozwoli na znaczące podniesienie zdolności czeskich artylerzystów pod kątem zasięgu rażenia i celności prowadzonego ognia. Pierwsze seryjne Cezary powinny trafić do Czech na wiosnę przyszłego roku (chociaż wcześniej wskazywano na obecny rok).

Jak czeski będzie CAESAR?

W czeskim przemyśle zmontowanych ma być przynajmniej 58 armatohaubic CAESAR, chociaż część źródeł pisze o 60 pojazdach. Warto wspomnieć, że w procesie modernizacji czeskiej artylerii udział bierze także polski przemysł. Mowa tutaj o Grupie WB, która już dostarcza dla niej system łączności wewnętrznej Fonet, który trafi m.in. na armatohaubice CAESAR czy wozy dowodzenia i łączności bazujące na kołowym transporterze opancerzonym TITUS. Element ten może jest nie jest, tak rozpoznawalny jak same pojazdy, ale stanowi bardzo ważną część całego systemu naczyń połączonych, jakim będą czeskie jednostki artylerii lufowej.

Czeski wóz dowodzenia TITUS oraz haubice samobieżne DANA wz. 77 podczas transportu kolejowego na Litwie.
Czeski wóz dowodzenia TITUS oraz haubice samobieżne DANA wz. 77 podczas transportu kolejowego na Litwie.
Autor. NATO eFP BG Lithuania/X

Caesar 8x8 to wydłużony wariant francuskiego systemu artyleryjskiego kal. 155 mm, który osadzono na podwoziu czeskiego samochodu ciężarowego Tatra T-815-7 z układem napędowym 8x8. Donośność systemu pozostaje taka sama, jak w przypadku wersji osadzonej na francuskim podwoziu 6x6 i wynosi do 40-42 km przy zastosowaniu amunicji odłamkowo-burzącej z gazogeneratorem dennym (HE ER FB-BB). Obecnie trwają prace nad wydłużeniem zasięgu poprzez zastosowanie kierowanych, podkalibrowych pocisków Vulcano GLR produkcji Leonardo, których donośność może wynieść nawet 70 km. W odróżnieniu od wersji 6x6, cięższy wariant 8x8 ma częściowo zautomatyzowany system ładowania amunicji. Załogę stanowi 4-5 żołnierzy, a szybkostrzelność wynosi sześć strzałów na minutę.

Reklama

Przygotowanie systemu do zadania ogniowego lub opuszczenia stanowiska strzeleckiego zajmuje 60 sekund. Zapas amunicji wynosi 30-36 kompletów pocisków oraz ładunków miotających. To dwa razy tyle, ile mieści się w magazynach wariantu na podwoziu 6x6, którego pojemność wynosi 18 pocisków. Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik o mocy 410 KM, pozwalający na rozpędzenie tego wariantu Caesara do ok. 90 km/h przy zasięgu operacyjnym wynoszącym 600 km. Masa pojazdu wynosi 30-32 tony. Wariant ten obecnie jest używany wyłącznie przez Ukrainę (dawniej Danię) i w przyszłości trafi do Czech.

Czeska armatohaubica CAESAR 8x8 podczas testów we Francji.
Czeska armatohaubica CAESAR 8x8 podczas testów we Francji.
Autor. Armáda ČR/X
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (2)

  1. Pucin:)

    Francuska haubica Cesar, szwedzki bwp CV-90 i kanadyjski Roschel Senator 4*4 całkiem to zgrabnie wykombinowali. :)

  2. thorshammer

    Po zakończeniu dostaw Czechy osiągną zagęszczenie artylerii na poziomie 10,4 haubic na milion mieszkańców, podczas gdy Polska ma 5,4, a Niemcy zaledwie 1,7. System CAESAR 8×8 dysponuje zasięgiem do 40–42 km przy standardowej amunicji i nawet do 70 km dzięki pociskom Vulcano GLR, co stanowi niemal dwukrotnie wyższą wartość niż w Krabie czy K9. Z maksymalną prędkością 90 km/h, zasięgiem 600 km i masą 30–32 ton umożliwia przekraczanie zdecydowanej większości mostów oraz transport lotniczy, oferując około 2,5 razy większy zasięg operacyjny od polskich konstrukcji. Kołowe podwozie Tatra T-815-7 8×8 zapewnia doskonałą mobilność strategiczną i zadowalającą terenową. Ponad 40 % wartości dostaw powstaje lokalnie w zakładach Excalibur Army, Retia i Tatra Defence Vehicle, a Czechoslovak Group wraz ze STV to jedni z największych producentów amunicji artyleryjskiej w Europie Zachodniej. Dzięki tym zaletom Czechy zyskują jeden z najbardziej mobilnych parków artyleryjskich NATO w Europie Środkowej.

Reklama