Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Australia: Redback zintegrowany z aktywnym pancerzem i wyrzutnią ppk

Fot. Hanwha Defense
Fot. Hanwha Defense

Jak poinformował koncern Hanwha Defense, australijski Team Redback zajmujący się rozwojem bojowego wozu piechoty AS21 Redback dokonał pomyślnej integracji jego prototypu z dwoma kluczowymi, dodatkowymi systemami produkcji izraelskiej.

Mowa o aktywnym systemie ochrony pojazdu (ASOP) Iron Fist od Elbit Systems oraz wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike LR2 od Rafael Advanced Defence Systems. Integracja z pierwszym z nich miała miejsce pod koniec ub.r., a drugiego (połączona z kilkoma próbnymi strzelaniami) odpowiednio na początku lutego br. w zakładach obu producentów na terenie Izraela. Co ciekawe i warte podkreślenia na wybór analogicznego zestawu obu tych systemów zdecydowała się w ostatnim czasie także Holandia w ramach modernizacji posiadanych CV90.

Wspomniane próby prowadzone są w ramach przygotowań do finałowej części programu Land 400 Phase 3 (Mounted Close Combat Capability), czyli pozyskania nowego bojowego wozu piechoty dla australijskiej armii. W lutym br. Hanwha Defense Australia dostarczyła wymaganą partię trzech prototypów AS21 Redback w celu odbycia kompleksowego cyklu armijnych prób wraz z jego konkurentem - KF41 Lynx oferowanym przez Rheinmetall Defence Australia. Obie firmy deklarują, że w przeciągu ostatniego pół roku zbudowały wstępny szkielet łańcucha dostaw na podstawie lokalnych spółek. Hanwha Defense powołała w tym celu spółkę córkę — Hanwha Defense Australia, a także grupę Team Redback, w której skład wchodzą lokalne spółki m.in. takie jak: ECLIPS, EOS, Milspec, Bisalloy, Soucy, Marand i CBG Systems czy izraelski koncern Elbit Systems. Produkcja AS21 Redback ma być w założeniu prowadzona w zakładach w Geelong na południe od Melbourne.

image
Reklama

Przy rozwoju australijskiego AS21 Redback zastosowano wiele elementów produkcji izraelskiej. Wśród nich można wymienić nowy modułowy system wieżowy EOS/Elbit Systems T2000 (opcjonalnie bezzałogowy) uzbrojony w armatę automatyczną kal. 30 mm i sprzężony z nią karabin maszynowy kal. 7,62 mm oraz wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike LR2. Bazową ochronę balistyczną podnosi z kolei aktywny system ochrony pojazdu Iron Fist, a ponadto istnieje możliwość instalacji modułów pancerza dodatkowego oraz paneli pancerza siatkowego izraelskiej spółki Plasan. Co ciekawe według najnowszej ujawnionej informacji wóz ten może być także wyposażony w nowy nahełmowy system celowniczy dla dowódców i kierowców pojazdów opancerzonych Iron Vision od Elbit Systems.

Iron Fist to izraelski ASOP typu hard-kill opracowany przez Israel Military Industries i produkowany przez Elbit Systems. Lżejsza wersja systemu o nazwie Iron Fist-Light Configuration (IF-LC) może zwalczać wszystkie typy zagrożeń z wyłączeniem amunicji czołgowej, waży ok. 250 kg i jest przeznaczona dla lżejszych wozów bojowych (w tym kołowych). Z kolei Spike LR2 to najnowsza wersja izraelskiego przeciwpancernego pocisku kierowanego Spike LR. Przebijalność pancerza została zwiększona o 30% dzięki zastosowaniu nowej tandemowej głowicy kumulacyjnej, a pomimo tego masa pocisku została zmniejszona z 13,3 do 12,7 kg. Wydłużeniu uległ także zasięg maksymalny z 4 do 5,5 km.

Nowy australijski bojowy wóz przyszłości ma pozwolić na zastąpienie i wycofanie mocno już przestarzałych  i wyeksploatowanych 431 egzemplarzy bojowych wozów piechoty M113AS4. Ostateczna decyzja o wyborze jednej z dwóch finałowych konstrukcji ma zostać podjęta w 2022 roku, po zakończeniu wspomnianych wcześniej prób. Zwycięzca programu może liczyć na kontrakt na dostawy ok. 450 egzemplarzy nowych bojowych wozów piechoty  i 17 wozów specjalistycznych wraz z pakietem wsparcia i zabezpieczeniem w całym cyklu życia.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama