Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Australia: gumowe gąsienice atutem Redbacka?

Fot. Hanwha Defense
Fot. Hanwha Defense

Południowokoreański koncern Hanwha Defense od lat współpracuje z kanadyjską spółką Soucy International w zakresie gąsienicowych układów bieżnych dla różnego rodzaju pojazdów wojskowych. Obecnym jej efektem jest wykorzystanie gumowych gąsienic Composite Rubber Trakc (CRT) w oferowanym australijskiej armii bojowym wozie piechoty AS21 Redback.

Australijska spółka córka koncernu - Hanwha Defense Australia ma w ramach tej współpracy przemysłowej otrzymać ok. 50% technologii produkcji tego systemu, które zostaną przeniesione do jej zakładów w celu umożliwienia jej lokalnej produkcji w przypadku wyboru przez australijski resort obrony oferowanego przez nią konstrukcji. Ma to wiązać się z udzieleniem sublicencji wybranym spółkom australijskiego przemysłu zbrojeniowego na produkcję tych gąsienic wraz z innymi elementami takimi jak koła napinające czy nośne.

Według deklaracji producenta gumowe gąsienice z rodziny CRT mają charakteryzować się o wiele lepszymi parametrami w porównaniu do konwencjonalnych gąsienic stalowych. Wśród nich wymienić można znaczną redukcją hałasu (nawet o 13,5 decybeli) i wibracji (nawet o 70%), mniejszą masę i zmniejszoną potrzebę konserwacji (nawet o 80% mniej). Ponadto charakteryzują się lepszą wydajnością, która umożliwia osiągnięcie wyższej prędkości maksymalnej bez ryzyka ich zerwania, a także oszczędność paliwa (nawet do 30%).

image
Reklama

W australijskim programie Land 400 Phase 3 (Mounted Close Combat Capability), w obecnej finałowej fazie, pozostała obecnie jedynie dwójka konkurentów: Rheinmetall Defence z KF41 Lynx i Hanwha Defense ASK21 Redback powstały na bazie K21. Obie spółki deklarują, że dotychczas udało im się zbudować wstępny szkielet łańcucha dostaw, w skład którego wchodzą zarówno światowi potentaci dostarczający niezbędne podzespoły dla tych konstrukcji jak i firmy australijskiej zbrojeniówki, które mają zająć się ich lokalną produkcją. Hanwha Defense Australia, która została powołała w tym celu stworzyła grupę przemysłową Team Redback w której skład oprócz wspomnianego Soucy International wchodzą także spółki takie jak ECLIPS, Elbit Systems, EOS, Milspec, Bisalloy, Marand i CBG Systems.

AS21 Redback to australijska wersja południowokoreańskiego bojowego wozu piechoty K21 przygotowana przez koncern Hanwha Defense na potrzeby programu pozyskania nowego bojowego wozu piechoty dla australijskich wojsk lądowych. W porównaniu do wersji koreańskiej dotychczasowa wieża została wymieniona na modułowy system wieżowy EOS/Elbit Systems T2000 (opcjonalnie bezzałogowy) uzbrojony w armatę automatyczną kal. 30 mm i sprzężony z nią karabin maszynowy kal. 7,62 mm. W zakresie opancerzenia istnieje możliwość montażu dodatkowych modułów opancerzenia izraelskiej spółki Plasan, a także paneli siatkowych czy aktywnego systemu ochrony pojazdu Iron First od Elbit Systems.

Wspomniany program Land 400 Phase 3 zakłada pozyskanie do nowego bojowego wozu piechoty dla australijskiej armii, który zastąpi i pozwoli na wycofanie mocno przestarzałych  i wyeksploatowanych 431 egzemplarzy bojowych wozów piechoty M113AS4. Ostateczna decyzja o wyborze zwycięzcy tego programu zostanie podjęta w 2022 roku, t może on liczyć na kontrakt na dostawy ok. 450 egzemplarzy nowych bojowych wozów piechoty  i 17 wozów specjalistycznych wraz z pakietem wsparcia i zabezpieczeniem w całym cyklu życia.

Reklama
Reklama

Komentarze