Siły zbrojne
Australia przerabia stare transportery na drony
Jak poinformowało australijskie ministerstwo przemysłu obronnego, spółka BAE Systems Australia otrzymała kontrakt o łącznej wartości 7,7 mln USD na konwersję 16 egzemplarzy transporterów opancerzonych M113AS4 do wersji bezzałogowej.
Wszystkie prace objęte kontraktem mają zostać przeprowadzone w stanie Wiktoria, w południowej Australii, w lokalnych zakładach BAE Systems Australia we współpracy z australijskimi wojskami lądowymi. Zawarcie tego kontraktu zwiększy liczbę bezzałogowych M113AS4 do 20 egzemplarzy. Według minister obrony, Australii Lindy Reynolds, rozwój systemów autonomicznych i bezzałogowych ma kluczowe znaczenie dla spełnienia, cały czas dynamicznie zmieniających się, wymagań współczesnego pola walki przez australijską armię.
Czytaj też: Niemiecki Lynx jedzie do Australii
Pierwszą parę, tak zmodyfikowanych wozów M113AS4, zaprezentowano po raz pierwszy w listopadzie 2019 roku. Oba prototypy mają posłużyć do przeprowadzenia szeregu badań i testów na temat możliwości wykorzystania autonomicznych wozów bojowych na polu walki, już w niedalekiej przyszłości. Próby prowadzone są w ośrodku szkoleniowym Majura w pobliżu Canberry. Wozy tego typu, po konwersji, mogą działać w kilku różnych trybach, począwszy od sterowania ręcznego przez załogę, poprzez zdalnie sterowanie, aż do autonomicznej nawigacji po punktach lub podążaniem za liderem grupy.
Czytaj też: Niemcy i Koreańczycy zawalczą o australijski BWP
M113AS to australijska wersja amerykańskiego gąsienicowego transportera opancerzonego M113. Program modernizacji floty tych wozów, znajdujących się na uzbrojeniu australijskiej armii, rozpoczął się na początku XXI wieku. W ramach modernizacji zdecydowano się przede wszystkim na wymianę układu napędowego i uzbrojenia oraz wzmocnienia odporności balistycznej i przeciwminowej. W przypadku napędu zastosowano nowy silnik MTU 6V199TE o mocy 355 km z nową skrzynią biegów i układem przeniesienia napędu. Wymusiło to jednak wydłużenie pojazdu i wprowadzeniu dodatkowej pary kół nośnych.
W przypadku uzbrojenia, które nadal stanowi wielkokalibrowy karabin maszynowy M2HB kal. 12,7 mm, zdecydowano się na jego montaż w małej, obrotowej i krytej wieżyczce. Z kolei w przypadku pancerza zdecydowano się na jego wzmocnienie poprzez montaż dodatkowych płyt pancerza ceramicznego oraz zastosowanie wykładzin przeciwodłamkowych, a także wzmocnienie dna kadłuba.
Czytaj też: ADEX 2019: Redback – nowy BWP z Korei
Obecnie w finalną fazę wkracza program Land 400 Phase 3, który dotyczy pozyskania następcy M113AS w australijskiej armii. Zakłada pozyskanie do 450 egzemplarzy nowych bojowych wozów piechoty, które pozwolą na zastąpienie i całkowite wycofanie 431 egzemplarzy bojowych wozów piechoty M113AS (340 M113AS4 i 91 M113AS3). W tej chwili w rywalizacji pozostała jedynie dwójka finałowych konkurentów: Rheinmetall Defence z KF41 Lynx i Hanwha Defense ASK21 Redback powstały na bazie K21. Ostateczna decyzja o wyborze zwycięzcy tego programu zostanie podjęta w 2022 roku.
Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104