- Wiadomości
1000 wyprodukowanych F-35 ale nadal bez Block 4
Właśnie zakończono produkcję tysięcznego egzemplarza samolotu wielozadaniowego 5. generacji F-35. Tym samym sprawnych Lightningów II jest na świecie więcej niż maszyn poszczególnych innych typów za wyjątkiem F-16 (nadal ponad 2 tysiące w służbie) i szeroko pojętej rodziny wywodzącej się z Su-27 (ponad 1240). Mimo to program boryka się z problemami związanymi z docelową wersją samolotu.
Autor. Republic of Korea Air Force/Facebook
W minionym m roku Lockheed Martin wyprodukował 156 F-35 różnych wersji co jest jak dotychczas absolutnym rekordem. Do klientów przekazano jednak „tylko” 97 maszyn, co jest dużym spadkiem w stosunku do lat poprzednich kiedy produkowano i przekazywano od ponad 120 do ponad 140 maszyn.
Kolejne 59 maszyn wyprodukowanych i nie przekazanych klientom to samoloty, które czekają na doprowadzenie ich do docelowego standardu Block 4, w takim bowiem standardzie były one zamówione przez klientów. Wersja ta powinna być już gotowa, jednak program napotkał problemy i związane z tym opóźnienia sięgną od 12 do 18 miesięcy wygenerują też koszty w łącznej wysokości 1 miliarda USD – podaje Forbes.
Zobacz też
Z tego powodu ukończeniu tysięcznego F-35 nie wiązało się z jakąś wielką uroczystością - producent skupia się raczej na wypełnieniu zobowiązań. Jak podaje Defense News obecne szacunki mówią, że Block 4 będzie gotowy pomiędzy kwietniem a czerwcem. Tak więc w drugiej połowie 2024 roku możemy mieć do czynienia ze wzmożonymi dostawami F-35 do klientów – zarówno z bieżącej produkcji jak i z „parkingu” Lockheed Martina.
Wydaje się, że ukończenie prac nad pakietem Tech Refresh-3 (TR-3), którego wprowadzenia pozwoli na doprowadzenie samolotów do standardu Block 4 jest ostatnią wielką przeszkodą na drodze do osiągnięcia pełnego sukcesu programu F-35. Maszyny która obecnie w związku ze światową sytuacją jest najlepiej sprzedającym się samolotem bojowym na świecie.
Na maszyny w wersji Block 4 czeka m.in. także Polska.

WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133