Reklama
  • Wiadomości

PGZ i Boeing zwiększają współpracę. Apache z polskim zasilaniem

Prezentowany podczas MSPO śmigłowiec uderzeniowy Boeing AH-64D Apache jest zasilany w energię z polskiego urządzenia LUZES II. To jeden z przykładów współpracy, do jakiej dojść może po podpisaniu w Kielcach porozumienia między PGZ i koncernem Boeing.

Fot. Juliusz Sabak/Defence24.pl
Fot. Juliusz Sabak/Defence24.pl

Budzący duże zainteresowanie zwiedzających śmigłowiec AH-64D Apache jest propozycją firmy Boeing w programie Kruk. Pochodząca z jednostki stacjonującej na stałe w Teksasie maszyna, stojąc całymi dniami z wyłączonymi silnikami na ekspozycji XXVI MSPO, nie byłaby w stanie prezentować awioniki bez zewnętrznego zasilania. Co ciekawe, jego źródłem jest LUZES II/M Serii 5 (Lotniskowe Urządzenie Zasilające Elektroenergetycznego Samolotu) wyprodukowane w Wojskowym Centralnym Biurze Konstrukcyjno-Technologicznym. Ten sam typ urządzenia zastosowano w ubiegłym roku podczas obsługi Air Force One na warszawskim lotnisku, podczas wizyty prezydenta Trumpa. To tylko jedna z możliwości, jakie daje współpraca PGZ i koncernu Boeing.  

Podczas MSPO w Kielcach 4 września 2018 Polska Grupa Zbrojeniowa podpisała z koncernem Boeing porozumienie o partnerstwie otwierające możliwość realizacji projektów biznesowych związanych ze wsparciem programu AH-64 Apache, o ile maszyny tego typu zostaną wybrane przez Polskę w ramach programu pozyskania śmigłowców uderzeniowych Kruk. W ramach tych działań Boeing i PGZ opracowują możliwości szerokiej współpracy w zakresie wsparcia, utrzymania i modernizacji systemów obronnych, integracji polskich systemów na platformie AH-64 Apache, wzmocnienia zdolności produkcyjnych, włączenia spółek PGZ do łańcucha dostaw Boeinga, dążenia do rozwoju zaawansowanych zdolności przemysłowych i innych, wspólnie uzgodnionych działań.

image
Fot. Juliusz Sabak/Defence24.pl

PGZ jest naszym głównym partnerem przemysłowym w zakresie współpracy obronnej, a zawarta umowa dodatkowo umacnia i rozwija to partnerstwo – powiedział Gene Cunningham, wiceprezes ds. sprzedaży globalnej w Boeing Defense, Space and Security. W rozmowie z Defence24 podkreślił, że perspektywicznie współpraca PGZ z koncernem Boeing może rozszerzyć się o kolejne typy maszyn i wsparcie ich eksploatacji w przypadku wprowadzenia na wyposażenie sił zbrojnych RP. Dotyczy to, na przykład, możliwości pozyskania przez Polskę samolotów morskich P-8A Poseidon (bazujących na Boeingu 737-800, podobnie jak polskie samoloty do przewozu VIP) czy latających tankowców KC-46A Pegasus (oparty o maszynę Boeing 767, takie jak wykorzystywane przez PLL LOT). Podczas MSPO po raz pierwszy pojawiła się również propozycja F/A-18E/F Super Hornet w programie samolotu bojowego Harpia.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama