Reklama
  • Wiadomości

Pancerne joint venture Raytheona i Rheinmetalla

Amerykański Raytheon i niemiecki Rheinmetall stworzyły nową spółkę joint venture o nazwie Raytheon Rheinmetall Land Systems (RRLS), która ma zaoferować wspólnie nowe systemy uzbrojenia dla US Army, a w tym bojowy wóz piechoty Lynx KF41 w programie Optionally-Manned Fighting Vehicle (OMFV), w ramach którego ma zostać pozyskany przyszły następca M2 Bradley.

Lynx KF41. Fot. Rheinmetall
Lynx KF41. Fot. Rheinmetall

W ramach programu OMFV planowane jest stworzenie nowej generacji "opcjonalnie załogowych" wozów bojowych. W założeniu, począwszy od 2026 roku, mają one zastąpić bojowe wozy piechoty M2/M3 Bradley, które pełnią dzisiaj rolę podstawowego ciężkiego wozu bojowego pododdziałów wojsk zmechanizowanych US Army. Przy pracach nad tym programem wykorzystano doświadczenia z ostatnich konfliktów zbrojnych, a także obecnych wizji przyszłego pola walki. Opracowane w ramach tego programu wozy bojowe nowej generacji mają być bardzo dobrze przystosowane do działań w terenie silnie zurbanizowanym, a także mają mieć możliwość prowadzenia i nadzorowania grupy kilku bezzałogowych platform lądowych oraz zdecydowanie zwiększoną siłę ognia względem obecnie używanych wozów.

"Ten zaawansowany wóz bojowy zostanie wyprodukowany w Ameryce. [...] Nasz zespół wyprodukuje wóz bojowy dla US Army, który pozwoli na ochronę naszych żołnierzy oraz da im ogromną przewagę na polu bitwy" - powiedział wiceprezes Raytheon Land Warfare Systems Sam Deneke.

Współpraca koncernów Raytheon i Rheinmetall rozpoczęła się już w 2018 roku. Rheinmetall jako partner zagraniczny ma do zaoferowania gotowy produkt w postaci bojowego wozu piechoty Lynx KF41.

Raytheon ma natomiast dostosować do wymagań US Army, czyli dokonać swoistej "amerykanizacji" tej konstrukcji m.in. poprzez montaż lub integrację wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych TOW, aktywnego systemu ochrony pojazdu czy bezzałogowych statków powietrznych Coyote. W ostatnim czasie do projektu dołączyła spółka Pratt & Miller Defense, która ma zająć się zwiększeniem przeżywalności pojazdu na współczesnym polu walki, a także może zaoferować swoje kompetencje w kwestii bezzałogowych platform lądowych oraz napędu i układu jezdnego.

"Lynx zostanie zbudowany w USA przez amerykańskich pracowników [...] Wybierając Lynxa, US Army ma niezwykłą okazję zapewnić swoim żołnierzom wóz bojowy, który pozwoli im pokonywać zagrożenia przez dziesięciolecia" - powiedział globalny szef dywizji Rheinmetall's Vehicle Systems.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama