Przemysł Zbrojeniowy
Hanwha prezentuje BWP Redback dla Australii
Hanwha Defense Australia zaprezentowała publicznie prototyp bojowego wozu piechoty AS21 Redback w pełni zaprojektowanego i wyprodukowanego w Australii. Stało się to jeszcze przed oficjalną dostawą partii trzech prototypów dla australijskiej armii, które kompleksowo przetestuje tę konstrukcję wraz z jego konkurentem - KF41 Lynx oferowanym przez Rheinmetall Defence Australia.
Próby Risk Mitigation Activity (RMA) obejmą szereg badań i testów, w tym siły ognia, mobilność i odporności. Pierwszy zaprezentowany prototyp ma posłużyć do prób odporności przeciwminowej w specjalnym ośrodku testowym australijskiej armii jakie zostaną przeprowadzone w najbliższych miesiącach.
Czytaj też: Australia przerabia stare transportery na drony
W australijskim programie Land 400 Phase 3 (Mounted Close Combat Capability), w obecnej finałowej fazie, pozostała obecnie jedynie dwójka konkurentów: Rheinmetall Defence z KF41 Lynx i Hanwha Defense ASK21 Redback powstały na bazie K21. Obie firmy deklarują, że w przeciągu ostatniego pół roku zbudowały wstępny szkielet łańcucha dostaw na podstawie lokalnych spółek. Hanwha Defense powołała w tym celu spółkę córkę — Hanwha Defense Australia, a także grupę Team Redback w której skład wchodzą lokalne spółki m.in. takie jak: ECLIPS, EOS, Milspec, Bisalloy, Soucy, Marand i CBG Systems czy izraelski koncern Elbit Systems. Produkcja AS21 Redback ma być w założeniu prowadzona w zakładach w Geelong na południe od Melbourne.
Czytaj też: ADEX 2019: Redback – nowy BWP z Korei
AS21 Redback to australijska wersja południowokoreańskiego bojowego wozu piechoty K21 przygotowana przez koncern Hanwha Defense na potrzeby programu pozyskania nowego bojowego wozu piechoty dla australijskich wojsk lądowych. W porównaniu do wersji koreańskiej dotychczasowa wieża została wymieniona na modułowy system wieżowy EOS/Elbit Systems T2000 (opcjonalnie bezzałogowy) uzbrojony w armatę automatyczną kal. 30 mm i sprzężony z nią karabin maszynowy kal. 7,62 mm. W zakresie opancerzenia istnieje możliwość montażu dodatkowych modułów opancerzenia izraelskiej spółki Plasan, a także paneli siatkowych czy aktywnego systemu ochrony pojazdu Iron First od Elbit Systems. Dodatkowo zastosowane zostały gumowe gąsienice, które redukują hałas i zwiększają komfort jazdy, a także obniżają koszty i skomplikowanie prac serwisowych.
Czytaj też: „Road Show” nowych BWP w Australii
Program Land 400 Phase 3 zakłada pozyskanie do nowego bojowego wozu piechoty dla australijskiej armii, który zastąpi i pozwoli na wycofanie mocno przestarzałych i wyeksploatowanych 431 egzemplarzy bojowych wozów piechoty M113AS4. Ostateczna decyzja o wyborze zwycięzcy tego programu zostanie podjęta w 2022 roku, t może on liczyć na kontrakt na dostawy ok. 450 egzemplarzy nowych bojowych wozów piechoty i 17 wozów specjalistycznych wraz z pakietem wsparcia i zabezpieczeniem w całym cyklu życia.
Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104