Hanwha prezentuje BWP Redback dla Australii

12 stycznia 2021, 11:10
Redback IFV (3)
Fot. Hanwha Defense

Hanwha Defense Australia zaprezentowała publicznie prototyp bojowego wozu piechoty AS21 Redback w pełni zaprojektowanego i wyprodukowanego w Australii. Stało się to jeszcze przed oficjalną dostawą partii trzech prototypów dla australijskiej armii, które kompleksowo przetestuje tę konstrukcję wraz z jego konkurentem - KF41 Lynx oferowanym przez Rheinmetall Defence Australia.

Próby Risk Mitigation Activity (RMA) obejmą szereg badań i testów, w tym siły ognia, mobilność i odporności. Pierwszy zaprezentowany prototyp ma posłużyć do prób odporności przeciwminowej w specjalnym ośrodku testowym australijskiej armii jakie zostaną przeprowadzone w najbliższych miesiącach.

W australijskim programie Land 400 Phase 3 (Mounted Close Combat Capability), w obecnej finałowej fazie, pozostała obecnie jedynie dwójka konkurentów: Rheinmetall Defence z KF41 Lynx i Hanwha Defense ASK21 Redback powstały na bazie K21. Obie firmy deklarują, że w przeciągu ostatniego pół roku zbudowały wstępny szkielet łańcucha dostaw na podstawie lokalnych spółek. Hanwha Defense powołała w tym celu spółkę córkę — Hanwha Defense Australia, a także grupę Team Redback w której skład wchodzą lokalne spółki m.in. takie jak: ECLIPS, EOS, Milspec, Bisalloy, Soucy, Marand i CBG Systems czy izraelski koncern Elbit Systems. Produkcja AS21 Redback ma być w założeniu prowadzona w zakładach w Geelong na południe od Melbourne. 

AS21 Redback to australijska wersja południowokoreańskiego bojowego wozu piechoty K21 przygotowana przez koncern Hanwha Defense na potrzeby programu pozyskania nowego bojowego wozu piechoty dla australijskich wojsk lądowych. W porównaniu do wersji koreańskiej dotychczasowa wieża została wymieniona na modułowy system wieżowy EOS/Elbit Systems T2000 (opcjonalnie bezzałogowy) uzbrojony w armatę automatyczną kal. 30 mm i sprzężony z nią karabin maszynowy kal. 7,62 mm. W zakresie opancerzenia istnieje możliwość montażu dodatkowych modułów opancerzenia izraelskiej spółki Plasan, a także paneli siatkowych czy aktywnego systemu ochrony pojazdu Iron First od Elbit Systems. Dodatkowo zastosowane zostały gumowe gąsienice, które redukują hałas i zwiększają komfort jazdy, a także obniżają koszty i skomplikowanie prac serwisowych.

Program Land 400 Phase 3 zakłada pozyskanie do nowego bojowego wozu piechoty dla australijskiej armii, który zastąpi i pozwoli na wycofanie mocno przestarzałych  i wyeksploatowanych 431 egzemplarzy bojowych wozów piechoty M113AS4. Ostateczna decyzja o wyborze zwycięzcy tego programu zostanie podjęta w 2022 roku, t może on liczyć na kontrakt na dostawy ok. 450 egzemplarzy nowych bojowych wozów piechoty  i 17 wozów specjalistycznych wraz z pakietem wsparcia i zabezpieczeniem w całym cyklu życia.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 35
Reklama
Jindo79
środa, 13 stycznia 2021, 10:46

Nie porównujcie Borsuka do Redbacka bo to dwa inne pojazdy z racji wymogu pływania jaki postawiono przed BWP z HSW. Redback powinien wygrać z Lynxem bo jest nowocześniejszy poza tym Koreańczycy powinni wygrać również w kategorii produkcyjnej i serwisowej. Jeśli chodzi o MBT to kibicuje ofercie koreańskich

Jindo79
środa, 13 stycznia 2021, 16:18

P.s. Borsuk bije pod każdym względem wozzy z rodziny BMP a możecie porównywać go do Kurganca

Kazik :)
wtorek, 12 stycznia 2021, 21:16

Ja chce taki ciężki BWP dla LWP w ilości 1000 szt.!!!!!!!!! - prowokacja!!!!!

dropik
środa, 13 stycznia 2021, 09:05

zacznij zbiórke funduszy na kupno ;)

w
wtorek, 12 stycznia 2021, 20:25

i.... mamy Borsuka II. Kupimy licencje bo nasz sie MON-owi nie podoba dlatego zwleka

Jindo79
czwartek, 14 stycznia 2021, 07:23

Buahahahhha chciałbym ale bądźmy realistami

Polak z drugiego sortu
wtorek, 12 stycznia 2021, 16:43

AS 21 Redback jest ciężkim BWP o masie do 40 ton (!) , konkurującym w Australii z prawie 50-tonowym niemieckim LYNXEM oraz mającym porównywalną z nim odporność balistyczną. Niższa masa AS 21 Redback wynika z tego , że jego kadłub w przeciwieństwie do stalowego Lynxa , wykonany jest z lekkich stopów a pancerz z kompozytów. AS 21 Redback to nowoczesny , bardzo perspektywiczny BWP , który może wytyczyć nowe trendy w budowie wozów bojowych na świecie , bowiem łączy koreańskie doświadczenia w budowie lekkich ale mocnych i odpornych na ostrzał transporterów i zaawansowanych technologicznie wież izraelskich. AS 21 Redback należy do innej klasy BWP niż nasz BORSUK i jakiekolwiek porównanie tych wozów nie ma sensu. Natomiast możemy porównać naszego BORSUKA , gdy już będzie produkowany , do "zwykłego" , pływającego K 21 o masie ok. 20 ton.

Marek
środa, 13 stycznia 2021, 21:04

Porównanie Borsuka z K21? Tak i nie. Co prawda oba należą do rodziny lżejszych pływających BWP, ale inaczej rozwiązano zagadnienie pływalności. Koreański pojazd zyskuje wyporność poprzez nadmuchanie dodatkowych pływaków. Na początku rozwoju zaliczył z tym niezłą wpadkę. Teraz jest OK. Ale które rozwiązanie lepsze? Cóż. Te pływaki się sprawdzają, ale to dodatkowa komplikacja, która może zawieść. Co do Redbacka zgadzam się. Interesujący pojazd i dlatego trzymam kciuki za Koreańczyków. Na dodatek pisząc o masie i odporności balistycznej tego pojazdu, mimowolnie dostarczyłeś koronny argument do poprawności mojego rozumowania, że zamiast kombinować z Niemcami czy Francuzami powinniśmy postawić na K2PL, żeby zastąpić nimi T-72 oraz Twarde i wejść w program K3, gdzie w odróżnieniu od euro-czołgu widzą dla nas miejsce.

Jindo79
czwartek, 14 stycznia 2021, 07:24

Rozwiązanie w Borsuku jest o niebo lepsze, z resztą się zgadzam. Pamietaj ze Koreańczycy mają kasę i technologię. Borsuk i tak nadzwyczaj dobrze wyszedł

zeneq
wtorek, 12 stycznia 2021, 14:57

"prototyp bojowego wozu piechoty AS21 Redback w pełni zaprojektowanego i wyprodukowanego w Australii. (...) w przeciągu ostatniego pół roku zbudowały wstępny szkielet łańcucha dostaw na podstawie lokalnych spółek." To informacja dla tych którzy twierdzą że K2PL zaprojektowany z adaptacjami jakie sugerowali nasi wojskowi powstawałby w Polsce dekadami. Jak widać firma koreańska dałaby sobie radę znacznie szybciej. Hyundai Rotem nie jest gorszy od Hanwha i takie zadanie oraz to kwestia faktycznie decyzji tak jak w przypadku Australii.

dropik
wtorek, 12 stycznia 2021, 17:23

Czyli zawarli porozumienia z firmami ktore będę brać udział w produkcji tego pojazdu . Nie znaczy , że z marszu mogą zacząć go produkować. K2pl nie jest zaprojektowany. To jedynie makieta.

Jindo79
czwartek, 14 stycznia 2021, 07:45

K2PL jest makieta ale przemyślaną. Koreanczycy wiedzą co robią Niemcy również z tymże nie są zaainteresowani partnerstwem. Druga sprawa to postawa i podejscie naszych mądrali

Jindo79
czwartek, 14 stycznia 2021, 09:24

P.s. jesli myslisz o jakimkolwiek rozwoju naszych zakladow i mysli technicznej to wybierzesz ofertę Seulu

Marek
środa, 13 stycznia 2021, 08:50

Redback całkiem niedawno także był tylko makietą.

Bolek
wtorek, 12 stycznia 2021, 17:04

Bo nasi wojskowi i ,,fachowcy" myślą, że jak u nas dialog techniczny trwa 2 lata i kończy się unieważnieniem, to prawdziwa linia produkcyjna czołgu powstawałaby z 10 lat.

malkontent2021
wtorek, 12 stycznia 2021, 16:25

Właśnie z decyzyjnością jest w MON problem.

Pol
wtorek, 12 stycznia 2021, 14:04

Jeżeli podwozie k21 ma szansę wygrać to nasz borsuk spokojnie mógłby rywalizować.

Marek
środa, 13 stycznia 2021, 08:52

Nie mógłby. Borsuka w wersji ciężkiej jeszcze nie ma.

dropik
wtorek, 12 stycznia 2021, 17:28

To nie jest to samo podwozie. To ma 7 par kół nośnych. Rozważania o borsuku w Australii są bezsensowne

kbrz
wtorek, 12 stycznia 2021, 16:35

AS21Redback, nie pływa i waży powyżej 40 ton.

Patryk
wtorek, 12 stycznia 2021, 13:48

Kibicuję Koreańczykom.

LMed
wtorek, 12 stycznia 2021, 13:39

No cóż. Pewnie byłby to za trudny rywal dla "Borsuka", który ciągle "w trampkach" jeszcze.

Marek
środa, 13 stycznia 2021, 08:54

Po pierwsze ten także jest "w trampkach jeszcze", bo to prototypy. Po drugie to są zupełnie inne BWPy.

LMed
czwartek, 14 stycznia 2021, 19:05

Powiedziałem że za trudny a nie że taki sam. Trudno też porównywać serię 3 jednolitych wozów przedstawionym do testów kontrahentowi zagranicznemu z pojedyńczym praktycznie wozem (przedprototypem właściwie), który jest na etapie sprawdzeń podstawowych w kraju.

Łukasz
wtorek, 12 stycznia 2021, 13:05

Borsuk ma cały zestaw nitów i wygląda na składak. Koreański tego nie ma.

Marek
środa, 13 stycznia 2021, 09:01

Chyba tylko takim jak ty "specjalistom od składaków" wydaje się, że Borsuk ma nity. Ani on ani Redback nie mają czegoś takiego.

Wojtek
wtorek, 12 stycznia 2021, 17:20

Proszę czytać ze zrozumieniem. W tym prototypie australijskim wieża jest załogowa.

luki
wtorek, 12 stycznia 2021, 15:08

ja tu widzę całą masę nitów

Grzyb
wtorek, 12 stycznia 2021, 14:54

Idąc twoim tokiem rozumowania powinien wygrać LINX - ma najlepszy dizajn.

Antex
wtorek, 12 stycznia 2021, 17:07

I może wygra ... design też się liczy

Marek
środa, 13 stycznia 2021, 08:56

Serio? Na bal, albo do restauracji ktoś tym będzie jeździł?

Szept
środa, 13 stycznia 2021, 13:15

Red Baron wygrywał bo angielscy lotnicy byli posrani gdy widzieli coś czerwonego na niebie. Design rządzi.

Marek
czwartek, 14 stycznia 2021, 14:04

Serio? Powiedz to dwóm amerykańskim pilotom Mustangów, którzy spotkali Ta-152, testowanego w powietrzu przez konstruktora. Jak chłopaki zobaczyli co potrafi to paskudztwo zwiali gdzie pieprz rośnie. Później im pewnie łyso było, bo samolocik Kurta Tanka nie miał amunicji.

Davien
niedziela, 17 stycznia 2021, 01:09

A to ciekawe bo efekty uzycia Ta-152 to siedem zestzreleń maszyn alianckich przy stracie 4 Ta-152 A patrząc po mozliwosciach to wcale w nich Mustangów nie przewyzszał, te nawet z Me-262 sobie radziły. Aha cos blizszego o tym spotkaniu może?

Jindo79
środa, 13 stycznia 2021, 23:23

Gratuluje znajomości historii, logiki myśleniowej oraz poczucia humoru

Tweets Defence24