- Wiadomości
„Road Show” nowych BWP w Australii
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Departament Obrony Australii, dwie zagraniczne spółki rywalizujące w armijnym programie Land 400 Phase rozpoczęły „roadshow” w tym kraju, w celu pozyskania partnerów przemysłowych. Trzeba zaznaczyć, że właśnie stworzenie odpowiednio szerokiej bazy lokalnych podwykonawców jest jednym z przysłowiowych kluczy do zwycięstwa w tym przetargu.

Według szefa oddziału pojazdów pancernych, w grupie ds. akwizycji i utrzymania zdolności obronnych australijskiego resortu obrony, gen. dyw. Davida Coghlana, zainteresowanie ze strony spółek australijskiego przemysłu zbrojeniowego programem Land 400 Phase 3 jest rekordowe. Od początku roku swoje zainteresowanie, zdolności oraz potencjalną ofertę kooperacji w pozyskaniu nowych bojowych wozów piechoty dla australijskiej armii przedstawiło blisko 400 firm.
Czytaj też: Niemiecki Lynx jedzie do Australii
W australijskim programie Land 400 Phase 3 (Mounted Close Combat Capability), w obecnej finałowej fazie, pozostała obecnie jedynie dwójka finałowych konkurentów: Rheinmetall Defence z KF41 Lynx i Hanwha Defense ASK21 Redback powstały na bazie K21. Obie firmy deklarują, że w przeciągu ostatniego pół roku zbudowały wstępny szkielet łańcucha dostaw w oparciu o lokalne spółki. Udział australijskiego przemysłu zbrojeniowego w realizacji tego programu jest jednym z istotnych czynników w decyzji o ostatecznym wyborze docelowej konstrukcji. Włączenie w swoją sieć partnerów dodatkowych spółek zwiększa możliwości stojące przed koncernami, a z drugiej strony pozwala na zdobycie nowego know-how, przyśpieszenie rozwoju oraz wejście w międzynarodową kooperację australijskich firm.
Czytaj też: ADEX 2019: Redback – nowy BWP z Korei
Pozyskany w ramach jednego z największych programów modernizacji technicznej australijskich wojsk lądowych nowy bojowy wóz piechoty, którego łączna wartość wyniesie najprawdopodobniej ponad 10 mld USD, ma zastąpić obecnie eksploatowane 431 egzemplarzy bojowych wozów piechoty M113AS4, które stanowią daleko posuniętą, australijską modernizację amerykańskich gąsienicowych transporterów opancerzonych M113.
Obie proponowane przez obu konkurentów konstrukcje przechodzą obecnie kompleksowe i wszechstronne badania i testy w warunkach operacyjnych przez australijską armię w Australii, które pozwolą wyrobienie opinii i ocenę obu konstrukcji względem wymagań gestora. Finałowy zwycięzca tego programu może liczyć na kontrakt na dostawy ok. 450 egzemplarzy nowych bojowych wozów piechoty wraz z pakietem wsparcia i zabezpieczeniem w całym cyklu życia. Ostateczna decyzja w tej sprawie ma zapaść w 2022 roku.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS