Reklama
  • Wiadomości

ADEX 2019: Redback – nowy BWP z Korei

W trakcie salonu wystawienniczego Seoul International Aerospace & Defense Exhibition 2019 (ADEX 2019) firma Hanwha Defense zaprezentowała swój najnowszy produkt w postaci prototypu bojowego wozu piechoty AS-21 Redback. Wóz ten powstał jako propozycja do fazy 3 projektu Land 400 dla armii australijskiej.

Ilustracja: Hanwha Defense
Ilustracja: Hanwha Defense

W Australii AS-21 Redback stanie do rywalizacji z bwp Lynx KF41 niemieckiej firmy Rheinmetall Defence. Stawką jest warte od 6,9 do 10,3 mld USD zamówienie na 450 bojowych wozów piechoty nowej generacji i 17 pojazdów wsparcia ich działań. Zastąpią one wiekowe M113AS4, wykorzystywane dotychczas przez siły zbrojne Australii.

Pokazany wóz ma masę 42 000 kg, jest to daleko posunięta modyfikacja eksploatowanego od 2009 roku w wojskach lądowych Korei Południowej bwp K-21. Podobnie jak ten ostatni, załoga AS-21 również liczy trzech żołnierzy, a pojazd przewozi do ośmiu żołnierzy desantu. Długość wozu została zwiększona z 6900 do 7600 mm).

Załoga może korzystać z nahełmowego systemu celowniczego Iron Vision działającego w technice rzeczywistości rozszerzonej ze zintegrowanymi sensorami i czujnikami, w tym kamerą dzienną, termowizorem i dalmierzem laserowym oraz laserowym system ostrzegawczym działającym w zakresie 360°. Ponadto ma do dyspozycji port zarządzania pokładowym BSP i moduł zbierania dodatkowych informacji z radiolokatorów ASOP.

Zasadniczym, nowym elementem AS-21 jest dwuosobowa wieżą T2000 z 30 mm armatą automatyczną i sprzężonym z nią 7,62 mm km. Opracowała ją australijska firma Electro Optic Systems (EOS) we współpracy z Izraelskim Elbit Systems (w zakresie integracji systemów klasy C4I).

Sama wieża to rozwiązanie modułowe, załogowe lub bezzałogowe, z możliwością zamontowania w niej armat o kalibrze od 25 do 50 mm czy km 5,56 lub 7,62 mm. Ponadto można ją zintegrować z wyrzutnią ppk (mocowaną po prawej stronie) z pojedynczym pociskiem Javelin lub dwoma Spike LR2 czy ZSMU EOS R400S Mk 2 HD z 30 mm armatą M230LF, 7,62 mm km lub 12,7 mm wkm (lub EOS R150. R600).

Poziom zapewnianej ochrony balistycznej i przeciwminowej pozostaje niejawny, ale można przypuszczać, że jest wysoki (chociażby ze względu na australijskie wymagania). Dodatkowe moduły dopancerzenia zaprojektowano przy udziale izraelskiego przedsiębiorstwa Plasan. Przewiduje się również montaż paneli siatkowych, a na wieży istnieje możliwość zastosowania ASOP Iron First.

Napęd zapewnia wysokoprężny silnik MTU MT 881 Ka-500 sprzęgnięty z automatyczną skrzynią biegów Allison X1100-5A3.

Redback może osiągnąć na drodze utwardzonej prędkość ponad 65 km/h (do 40 km/h w terenie) a jego maksymalny zasięg wynosi 520 km.

Jak podali przedstawiciele producenta, prototyp ukończył cykl badań wstępnych w ubiegłym miesiącu, a już w listopadzie rozpocznie testy związane ze sprawdzeniem jego mobilności.

Zobacz również

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama