- Wiadomości
Poznańskie WZMot. na MSPO: Silnik S625 i power-pack dla nowego KTO
Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. z Poznania prezentują podczas MSPO zmodernizowany silnik czołgowy S625, powstały po modyfikacji jednostki napędowej używanej standardowo w czołgach T-72M1. Demonstrowana jest również koncepcja power-packa do polskiego transportera kołowego 8x8 nowego typu.
Poznańska spółka demonstruje podczas MSPO model silnika S625, powstałego dzięki modernizacji jednostki typu W46-6, standardowo wykorzystywanej w czołgach T-72M1. S625 charakteryzuje się mocą 625 kW przy 2000 obrotach na minutę (moc standardowych silników W-46-6 to 574 kW).
Masa suchego silnika wynosi 980 kg, długość – 1480 mm, szerokość – 896 mm, wysokość – 960 mm. Pojemność skokowa S625 to 38,88 dm3.
Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. prezentują również koncepcję szybkowymiennego zespołu napędowego (power-pack) dla kołowego transportera opancerzonego 8x8 nowego typu. Ma on zostać wyposażony w turbodoładowany silnik Diesla w układzie V, o mocy 530 kW przy 2300 obrotach na minutę, maksymalny moment obrotowy ma wynosić 2700 Nm przy 1600 obr./min.
Power-pack dla nowego transportera ma być wyposażony w przekładnię automatyczną ze sterowaniem elektrohydraulicznym (6 biegów do przodu, 1 do tyłu) oraz dodatkowy osprzęt. Koncepcja powstała w oparciu o produkty partnerów WZM S.A. – MTU Friedrichshafen oraz Allison Transmission. Power-pack dla przyszłego polskiego transportera będzie się charakteryzował masą zespołu suchego 1690 kg, długością 2223 mm, szerokością 1067 mm, wysokością 1067 mm.
Omawiane projekty powstały w ramach Centrum Zespołów Napędowych, zajmującego się naprawą, serwisem i modernizacją silników wykorzystywanych w pojazdach znajdujących się na uzbrojeniu Sił Zbrojnych RP. Spółka dysponuje między innymi potencjałem do serwisu silników czołgów Leopard 2 i pojazdów Jelcz nowej generacji (w wypadku Jelczy docelowo będzie odpowiedzialna także za ich produkcję).
Jednocześnie Centrum Zespołów Napędowych prowadzi prace projektowe nad szybkowymiennymi zespołami napędowymi dla polskiego kołowego transportera opancerzonego 8x8 oraz BWP Borsuk. WZM S.A. ma docelowo być odpowiedzialne za produkcję własnych systemów power-pack, również na rynek cywilny.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS