Reklama

Geopolityka

Poznańskie WZMot. na MSPO: Silnik S625 i power-pack dla nowego KTO

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. z Poznania prezentują podczas MSPO zmodernizowany silnik czołgowy S625, powstały po modyfikacji jednostki napędowej używanej standardowo w czołgach T-72M1. Demonstrowana jest również koncepcja power-packa do polskiego transportera kołowego 8x8 nowego typu.

Poznańska spółka demonstruje podczas MSPO model silnika S625, powstałego dzięki modernizacji jednostki typu W46-6, standardowo wykorzystywanej w czołgach T-72M1. S625 charakteryzuje się mocą 625 kW przy 2000 obrotach na minutę (moc standardowych silników W-46-6 to 574 kW).

Masa suchego silnika wynosi 980 kg, długość – 1480 mm, szerokość – 896 mm, wysokość – 960 mm. Pojemność skokowa S625 to 38,88 dm3.

Koncepcja power-packa dla polskiego kołowego transportera 8x8 nowej generacji prezentowana przez WZM S.A. Fot. P. Kupisz/Defence24.pl

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. prezentują również koncepcję szybkowymiennego zespołu napędowego (power-pack) dla kołowego transportera opancerzonego 8x8 nowego typu. Ma on zostać wyposażony w turbodoładowany silnik Diesla w układzie V, o mocy 530 kW przy 2300 obrotach na minutę, maksymalny moment obrotowy ma wynosić 2700 Nm przy 1600 obr./min.

Power-pack dla nowego transportera ma być wyposażony w przekładnię automatyczną ze sterowaniem elektrohydraulicznym (6 biegów do przodu, 1 do tyłu) oraz dodatkowy osprzęt. Koncepcja powstała w oparciu o produkty partnerów WZM S.A. – MTU Friedrichshafen oraz Allison Transmission. Power-pack dla przyszłego polskiego transportera będzie się charakteryzował masą zespołu suchego 1690 kg, długością 2223 mm, szerokością 1067 mm, wysokością 1067 mm.

Omawiane projekty powstały w ramach Centrum Zespołów Napędowych, zajmującego się naprawą, serwisem i modernizacją silników wykorzystywanych w pojazdach znajdujących się na uzbrojeniu Sił Zbrojnych RP. Spółka dysponuje między innymi potencjałem do serwisu silników czołgów Leopard 2 i pojazdów Jelcz nowej generacji (w wypadku Jelczy docelowo będzie odpowiedzialna także za ich produkcję).

Jednocześnie Centrum Zespołów Napędowych prowadzi prace projektowe nad szybkowymiennymi zespołami napędowymi dla polskiego kołowego transportera opancerzonego 8x8 oraz BWP Borsuk. WZM S.A. ma docelowo być odpowiedzialne za produkcję własnych systemów power-pack, również na rynek cywilny. 

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (12)

  1. Nie jestem robotem

    Sorry za offtop. Czym się różni silnik s12u od s19u? To jakieś rozwinięcie czy coś innego?

  2. Mario

    Polski transporter kołowy 8x8 NOWEGO TYPU. Ktoś coś słyszał, ktoś coś wie na ten temat? Przecież jeszcze Rosomaka nie dokończyli.

    1. looz

      Rosomak 2, od dawna się o nim mówi.

    2. Viktor

      Może chodzi o ciężki pływający transporter kołowy?

  3. mc

    Czy ktoś może napisać czym silnik S625 różni się od silnika S12U lub S1000

  4. JJ

    PZL - Wola S 1000 silnik występujacy z przekładnia Renk (power Pack) miał lepsze parametry 1000 hp

  5. tak tylko pytam...

    Mercedesa i Allison... A znaczek WZM to gdzie? I jak na silniku znaczki firmowe mercedesa, na przekładni Allison, to co jest polskiego?

    1. dwa

      montaż i integracja, "Centrum Silników Wojskowych decyzją MON powstało w oparciu o kompetencję i infrastrukturę WZM S.A. w Poznaniu, natomiast o wyborze niemieckiego partnera – MTU Friedrichshafen GmbH – decydowały ściśle określone kryteria wynikające z potrzeb przyszłego użytkownika – polskich żołnierzy."

  6. dropik

    to się żeśmy wiele dowiedzieli o modernizacji w46

  7. zdzich

    Mam nadzieję że produkcja przez WZM WŁASNYCH power-packów okaże się prawdą.Niemcy nie będę zezwalać na export swoich produktów tam gdzie im nie pasuje.Nie wiem też dlaczego usilnie nie chcemy współpracować ze Scanią.Myślę że tańsze silniki i byliby bardziej chętni do współpracy na korzystniejszych dla nas warunkach.I niech nikt nie mówi że nie można zwiększać ilości modeli bo w przetargu PEGAZ i AMPV i Hawkei mają silniki Steyera.Po co ta modernizacja W46?Przecież T72 nie będziemy modernizować.Ukraińcy mają 100 modernizacji tego silnika.

    1. Faszysta

      SCANIA zostala niedawno przejeta przez MAN-a(czyli VW) i jest przeznaczona do odstrzalu. Od pewnego czasu nie widac w Szwecji nowych autobusow SCANIA tylko... MAN! Zaklad po przejeciu "z wlasnej inicjatywy" wycofal sie z wielomiliardowego przetargu na ciezarowki wojskowe dla Norwegii i Szwecji poniewaz ich byly wg zakladu "nieodpowiednie do zastosowan wojskowych". Ale sprzedal tak samo "nieodpowiednie", tylko juz za miliony do Finlandii. Tak wyglada "wspolpraca" z Niemcami.

  8. tak tylko pytam...

    A te znaczki mercedesa na "polskiej" koncepcji to co oznaczają?

  9. ff

    I dobrze, trzeba się rozwijać. 850KM to za mało dla czołgu wielkości twardego, ale krok w dobrym kierunku.

  10. pl87

    S625 to modernizacja W46-6. S625 ma moc 625 kW czyli 850 KM. Czy S625 to taki poznański S12U?

  11. As

    625 kW dla silnika czołgowego to trochę skromnie

    1. vVVv

      W PT-91 jest taki i faktycznie jest trochę słabo z mobilnością.

  12. RIKI

    I tak ma być! Rozwijać się tak aby w przyszłości produkcja silników odbywła się w Polsce a nie tylko ich montowanie aby wrazie czego nie zostaliśmy tak jak teraz Ukraińcy odcięci od jakiś danych systemów które uniemorzliwiają w Polsce producje kompletnych systemów wozów bojowych itp !

Reklama