Reklama

Geopolityka

Inwestycje takie jak CPK są potrzebne do szybkiego reagowania na wschodniej flance NATO

Autor. Centralny Port Komunikacyjny sp. z o. o.

Inwestycje takie jak CPK są potrzebne do szybkiego reagowania na wschodniej flance NATO, ze względu np. na możliwości logistyczne i odpowiednią przepustowość - ocenił dla PAP były dowódca amerykańskich wojsk lądowych w Europie gen. Ben Hodges.

Reklama

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią. W ramach tego projektu na ok. 3000 ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.

Reklama

Kryzys ukraiński - raport specjalny Defence24.pl $$

"Agresja Rosji na Ukrainę pokazuje w sposób dobitny, że potrzebne są inwestycje, które poprawią jakość infrastruktury szybkiego reagowania na wschodniej flance NATO" - przekazał Hodges.

Reklama

Jak wyjaśnił, celem jest umożliwienie, jeśli zajdzie taka potrzeba, sprawnego przerzutu na dużą skalę wojsk i sprzętu, co stanowiłoby ważny element w ramach działań odstraszania. "Infrastruktura Portu Solidarność jest właśnie tym, czego potrzebuje NATO na swojej wschodniej flance" - ocenił.

Autor. Centralny Port Komunikacyjny sp. z o. o.

Były dowódca amerykańskich wojsk lądowych w Europie podkreśla, że budowa multimodalnego węzła transportowego w Polsce "jest ważna dla możliwości transportu, rozładunku i rozmieszczania sił wojskowych z wykorzystaniem różnych środków transportu: lotniczego, kolejowego i drogowego oraz ich wszechstronnego wsparcia logistycznego".

"Dla infrastruktury CPK istotne są m.in. zdolności zwiększonej mobilności wojskowej, magazynowania paliwa i przeładunku sprzętu między środkami transportu. Oczywiście, niezbędna jest tutaj zaawansowana i przemyślana ochrona infrastruktury, w tym cybernetyczna, przed działaniami wroga mającymi na celu zakłócenie transportu" - wymienił.

Czytaj też

W ocenie Hodgesa projekt CPK może zapewnić możliwości logistyczne oraz odpowiednią przepustowość, "których nie daje dziś żaden inny węzeł w Polsce, ani gdziekolwiek indziej w Europie Środkowo-Wschodniej".

Rzecznik spółki CPK Konrad Majszyk podkreśla, że Port Solidarność jest planowany jako lotnisko cywilne. "Oczywiście będzie pełnił też drugą rolę i miał drugi cel: zwiększenie bezpieczeństwa Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. W czasie konfliktu zbrojnego lotniska, także te pasażerskie, są używane do przerzutu jednostek wojskowych, sprzętu, towarów, pomocy humanitarnej itd., a także przez siły wspierające i szybkiego reagowania" - wskazał.

Jak powiedział, jednym z założeń przy planowaniu i projektowaniu CPK jest spełnienie tzw. wymagań dual use, czyli infrastruktury podwójnego przeznaczenia. "Oznacza to możliwość korzystania z infrastruktury cywilnej przez wojska NATO, jeśli tylko zajdzie tak potrzeba" - wyjaśnił Majszyk.

Czytaj też

Rzecznik przekazał, że spółka "monitoruje i analizuje wpływ na rynek lotniczy agresji rosyjskiej na Ukrainę". "Jest za wcześnie, żeby ocenić jaki będzie długoterminowy wpływ wojny za naszą wschodnią granicą m.in. dlatego że nikt nie wie, ile ona potrwa i jaki będzie dalszy rozwój wypadków" - przekazał.

Zapewnił, że w zakresie monitorowania rynku spółka CPK jest w kontakcie z odpowiednimi instytucjami lotniczymi m.in. z Eurocontrol, czyli Europejską Organizacją ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej.

Źródło:PAP
Reklama
Reklama

Komentarze (10)

  1. Box123

    Sprawa oczywista od początku ale jest prosty sposób żeby pewne rzeczy ocenić. Jeżeli niemiecka opozycyjna tarogowica + jej media coś atakują w sprawach politycznych tzn ze z dużym prawdopodobienstwem jest to coś dobrego dla Polski. Im bardziej tym lepszego "po co nam lotnisko jak zaraz będzie w Berlinie", po co nam Armia jak zaraz będzie niemiecka armia Europejska, po co nam baltic pipe jak mamy gaz od Putina, po co nam przekop mierzei Wislanej, jak Niemcom nie potrzeba rozwoju kolejnego portu na baltyku, po co nam alektrownie atomowe jak Niemcy sobie ich w Polsce nie życzą? Dlatego najbliższe wybory odpowiedzą na pytanie: czy w ogóle potrzebujemy stolicy w Warszawie, bo może po prostu wystarczy że jest w Berlinie?

  2. Starry

    Już od dawna wiadomo ,że pakowanie kasy w betonowe aqua parki i drogi dla rowerów to nie jest najbardziej sensowna inwestycja ba, powiedziałbym nawet ,że idiotyczna. Polsce potrzebne są inwestycje w zupełnie innych obszarach takich jak budowa dronów, technologie związane z zieloną energią ale to nie trafia do poniektórych, którzy nie mają globalnej wizji chociażby na miarę przedwojennego Grabskiego czy Kwiatkowskiego ale umieją dobrze przeliczać własne przychody

    1. Stary_sternik

      Nie ma czegoś takiego jak zielona energia. To hasło propagandowe ludzi od Klausa Schwaba i jego Wielkiego Resetu., Inna sprawa, że ludzie z kręgów Davos zaczynają mówić że to JUŻ TERAZ. Być może za kilka dni obudzimy się i znowu nie będzie poranka tylko wielki łeb Schwaba na każdym programie.

  3. Stary_sternik

    Wszystkie inwestycje PiS są ściśle związane z potrzebami NATO.

  4. grzegorzCQ

    Co teraz wymyśli Trzaskowski? Dalej będzie powtarzał ze nie potrzeba w Polsce CPK bo jest lotnisko pod Berlinem? Jeszcze rok temu mówił ze Nord Strem 2 to inicjatywa prywatnych firm i nie zagraża bezpieczeństwu energetycznemu Europy. Jak sobie przypomnę co na temat Nord Stream i na temat CPK mówili i w dalszym ciągu mówią politycy totalnej opozcyji to włosy dęba stają.

  5. ito

    Budowa lotniska w żaden sposób nie da się uzasadnić ekonomicznie, no to musi być potrzebne strategicznie. Tyle, że istnieje wielka, zmodernizowana baza w Powidzu, wielkie lotnisko z doskonałą komunikacją i olbrzymim obszarem na bazę/składy w Modlinie, nowe lotnisko w Radomiu (z nowiutką, doskonałą drogą i tuż przy CMK-). Pieniądze, które mają iść na CPK przeznaczyć na systemy OPL dla istniejących baz- pożytek będzie o niebo większy- no ale kręcenie wałków będzie trudniejsze.

    1. były porucznik zmechu

      Sorry @ito, ale zapytam: kto cię usiłował nauczyć ekonomii ? Modlin jest wielki? Byłeś tam kiedyś? Znasz warunki pogodowe, infrastrukturę i wiesz, że jeden solidny pocisk załatwia składy, lotnisko i drogę jednocześnie? Wizję Radomia pominę, bo to już super bzdura. Twoje wizje są wałkowane już od dwudziestu lat i jak się bronią widać właśnie po Modlinie i Radomiu.

    2. Chyżwar

      Obawiam się, że generał Hodges zna to zagadnienie znacznie lepiej niż ty.

    3. Starry

      Jeżeli swoją głęboką wiedzę ekonomiczną wyniosłeś ze szkoły wojskowej to moje gratulacje ! . Komentarz typowy dla urzędujących funkcjonariuszy partyjnych - wziąć na tzw huki argumentując wszystko mobilizacją do walki z wrogiem , Szkoda ,że nie użyłeś demagogicznego argumentu o zabitych matkach, nie mówiąc już o dzieciach, na Ukrainie. Przy okazji reaktywacja Radomia trwa i kosztuje skromne setki milionów - to ci sami rządowi tzw fahofcy, którzy lansują CPK a ty chcesz zbyć ten temat pisząc ,że to bzdura.

  6. Sandowitzer

    Na szybko wynajdywane uzasadnienia tej inwestycji wydaja sie coraz bardziej groteskowe... Za chwile okaze sie, ze kosmici atakuja i trzeba tam przerzucac sily NATO. Inwestycja konieczna ze wzgledow obronnych... Jak pisal jeden z komentujacych- bez obrony plot takie cos nie ma prawa przetrwania. Argument bedzie wykorzystywany jedynie wewnatrzpolitycznie abe krecic dalej lody.

    1. Paweł P.

      Od początku inwestycji, prócz tego wszystkiego co "cywilne" mówiło się że NATO się przyda, w razie potrzeby. Mówiono też o mostach-drogach.

    2. Chyżwar

      Wiemy, wiemy. Cierpiący na platfusa od dawna trąbią: "po co nam to lotnisko skoro inne jest w Niemczech".

    3. Małopolska

      "Na szybko wynajdywane uzasadnienia tej inwestycji wydaja sie coraz bardziej groteskowe...". Raczej kolejne uzasadnienie. Groteskowa to jest krótkowzroczność niektórych komentujących ten projekt i wiele innych. BaltikPipe zły, CPK złe, przekop mierzei zły, bayraktary kolejny wał, abramsy fe, fuzja lotosu ajwaj. Jedyne co było dobre to stagnacja, redukowanie liczebności WP i NordStrim, bo tak pisali w Wybiórczej i tak prawili eksperci w TVN. Zaprawdę groteskowe, a już ironią losu jest, że teraz to wszystko okazuje się potrzebne. Jak żyć? Jak żyć!? Co myśleć?! XD

  7. Mercator

    Tworzenie z CPK jakiegoś "centralnego punktu przeładunkowego" na potrzeby NATO to kompletny idiotyzm. Takich punktów powinno wiele. I jest w Polsce wiele lotnisk z odpowiednim pasem startowym infrastrukturą lotniskową . Jeśli przy tych lotniskach trzeba wybudować bocznicę kolejową czy kawałek drogi to trzeba to zrobić a nie tworzyć uzasadnienia dla czegoś co uzasadnić się nie da. Lotnisko powinno być wyprowadzone z Warszawy i tyle. Powinno mieć taką skalę aby obsłużyć normalne potrzeby lotniska międzynarodowego a nie wielkiego huba przesiadkowego czy centralnej bazy przeładunkowej NATO . Tworzenie jakichś niestworzonych ideologii w tej sprawie jest bezsensowne.

  8. Gilotyna

    Oczywiście ,ze jest bardzo potrzebne.Każda inwestycja w infrastrukturę wojskowo-cywilną zwiesza nasze bezpieczeństwo.

  9. Antonioo

    Skoro to litnisko jest potrzebne NATO do szybkiego reagowania to może amerykanie by wyłożyli pieniądze. W końcu to chodzi o obronę ich hegemonii. Nie wreszcie wykażą się bo na szali jest ich panowanie na świecie. Czas żeby przekazali nam poważne pieniądze oraz technologię

    1. DIM

      Właśnie idea CPK jest ta, że to on sam ma (i może) na siebie zarabiać. Poza tym nie liczyłbym na amerykańską OPL, wolę polską. Polskiej nikt nagle nie zabierze od nas, np. nad Zatokę Perską czy do Australii, Korei, Japonii... - gdyż akurat tam może dziać się coś dla USA ważniejszego. Ważniejszego niż Polska.

    2. nie

      Dokładnie. Amerykanie uważają ze lotnisko jest potrzebne to niech je wybudują i wypłaca godziwe odszkodowanie wywłaszczanym. Polski nie stać w obecnej sytuacji na taką inwestycję.

    3. Monkey

      @Antonioo: CPK będzie w Polsce, będzie cywilnym portem lotniczym i jeśli ktoś ma go bronić, to my. Jeżeli NATO dofinansuje, to dobrze. Ale dlaczego zawsze mamy liczyć na kogoś innego? Jak to mówią: strzeżonego Pan Bóg strzeże. Męczy mnie już ta mentalność iście rozbiorowa, że wiecznie ktoś nas uratuje. Chcesz powtórek z 1795, 1831 czy 1939? Ktoś nam wtedy realnie pomógł? Sojusznicy sojusznikami, ale najlepiej liczyć na siebie.

  10. Antonioo

    Bez obrony przeciwlotniczej takie lotnisko nie będzie istnieć długo. I nie wystarczy jedna bateria Patriot postawiono koło lotniska tylko cały system rozmieszczony na różnych kierunkach w całej Polsce.