Przemysł Zbrojeniowy
BWP Lynx coraz bardziej "amerykański"
Jak poinformował niemiecki koncern Rheinmetall Defence, jego spółka zależna American Rheinmetall Vehicles i amerykańska spółka L3Harris Technologies podpisały umowę o współpracy w programie Optionally-Manned Fighting Vehicle (OMFV), który ma wyłonić następcę M2 Bradley w US Army, zapewniając zupełnie nowe zdolności dla amerykańskich wojsk zmechanizowanych.
Na mocy zawartego porozumienia L3Harris Technologies, która jest producentem zaawansowanych systemów elektronicznych i informatycznych dla wojska, ma dostarczyć i zintegrować szeroką gamę systemów tego typu, w tym modułową otwartą architekturę systemową (MOSA) z bojowym wozem piechoty KF41 rozwijanym przez American Rheinmetall Vehicles. Tym samym spółka ta staje się także trzecim już z kolei dużym partnerem Rheinmetalla w programie OMFV obok amerykańskiego koncernu Raytheon i spółki Textron Systems.
Mamy długą historię zapewniania podobnego wsparcia dla wielu platform, wykorzystując nasze podejście MOSA do systemów misji i wojny elektronicznej. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z American Rheinmetall Vehicles w celu dalszej ekspansji na rynku lądowych pojazdów bojowych.
Czytaj też: Niemcy wracają do programu następcy Bradleya
W grudniu ub.r. nastąpiło oficjalne rozpoczęcie postępowania przetargowego we wznowionym programie OMFV, co oznacza, że wchodzi on w kluczową fazę. Następnym krokiem ma być wyłonienie do czerwca 2021 roku do pięciu oferentów i przyznanie im kontraktów na przygotowanie projektów wstępnych, wyłącznie w postaci cyfrowej. Następnie planowane jest przyznanie do trzech umów na wykonanie projektów technicznych oraz przygotowania do budowy prototypów proponowanych konstrukcji w perspektywie kolejnego półtora roku.
Cieszymy się, że L3Harris dołączył do naszego rosnącego zespołu wspierającego program OMFV armii amerykańskiej. Ich doświadczenie w otwartej architekturze, komunikacji i cyberbezpieczeństwie daje ogromne możliwości amerykańskiemu zespołowi Rheinmetall Vehicles, gdy przygotowujemy nasz cyfrowy OMFV, aby zapewnić naszym żołnierzom przewagę teraz i na przyszłość
Czytaj też: Pancerne joint venture Raytheona i Rheinmetalla
Obecna odsłona przetargu jest już drugą jego edycją programu OMFV. Pierwszy przetarg na następcę Bradleya został odwołany w styczniu ub.r. ze względu na wystąpienie pewnych nieprzewidzianych problemów. W kwietniu U.S. Army poinformowała o jego wznowieniu po przygotowaniu w przeciągu ostatnich trzech miesięcy nowych, zredefiniowanych wymagań harmonogramu prac. Według ogłaszanego wcześniej ramowego harmonogramu obecnie planuje się wyłonienie nowego BWP w 2023 roku. Następnie w 2025 roku ma być gotowy jego docelowy prototyp, po czym po zakończeniu testów i rozpoczęciu produkcji seryjnej trafią do służby liniowej, począwszy od 2028 roku.
Równolegle ma być kontynuowany program modernizacji części obecnie posiadanych bojowych wozów piechoty M2 Bradley do standardu A4. Należy podkreślić, że OMFV nie ma jednak być "prostym" następcą BWP Bradley, a bazą dla rodziny pojazdów (w tym bezzałogowych), zapewniających amerykańskim wojskom zmechanizowanym zupełnie nowe zdolności. Stąd tak duży nacisk na zdolności do integracji systemów elektronicznych i współdziałania z innymi środkami walki oraz cyberbezpieczeństwa, które "w sumie" mają wynieść zdolności US Army na nowy poziom. I to właśnie z tym obszarem związana jest obecna umowa przemysłowa.