Amerykański pancerz przypłynął do Grecji

25 lipca 2021, 11:47
1000w_q95 (4)
Fot. U.S. Army, Andre Cameron, domena publiczna
Reklama

Grecki port w Aleksandropolis, obok polskiego Trójmiasta i litewskiej Kłajpedy, odgrywa kluczową rolę w kolejnej rotacji amerykańskich sił przybywających do Europy. Amerykanie wykorzystali kooperację z Grekami w zakresie przerzutu części czołgów czy też bojowych wozów piechoty oraz innego wyposażenia, które na co dzień stanowi o sile należącej do US Army 1st Armored Brigade Combat Team (ABCT) z 1st Infantry Division z kwaterą w Fort Riley w stanie Kansas.

W zeszłym tygodniu poinformowano, że w Grecji rozpoczął się wyładunek sprzętu należącego do amerykańskiej 1st Armored Brigade Combat Team (ABCT) z 1st Infantry Division z kwaterą w Fort Riley w stanie Kansas. Wspomniana jednostka jest już ósmym brygadowym zespołem bojowym, która ma wspierać obecnie misję Atlantic Resolve w Europie w ramach ciągłych rotacji, dowodzonych zwykle z Żagania i realizowanych w różnych państwach Starego Kontynentu. Sama operacja Atlantic Resolve, jest wyrazem amerykańskiego udziału w zapewnianiu bezpieczeństwa i obrony w Europie. Jednocześnie Stany Zjednoczone testują możliwości szybkiego i sprawnego przemieszczania własnych wojsk z wykorzystaniem kombinowanego transportu, w tym transportu morskiego.

W porcie zlokalizowanym w Aleksandropolis w Grecji począwszy od 20 lipca tego roku rozpoczął się proces wyładunku wyposażenia należącego do jednostek US Army. Za sprawne logistyczne przyjęcie około 400 pojazdów oraz kontenerów z innym wyposażeniem, zgodnie z oficjalnym komunikatem, ma odpowiadać 598th Transportation Brigade w ramach Surface Deployment and Distribution Command, a także 21st Theater Sustainment Command. Do Grecji zawitały w ten sposób chociażby amerykańskie czołgi podstawowe Abrams oraz bojowe wozy piechoty Bradley.

Wszystkie one należą one do 1st Armored Brigade Combat Team (ABCT) z  1st Infantry Division (1 Dywizja US Army, słynna “wielka czerwona jedynka”), gdzie poszczególne bataliony są przerzucane do Europy z wykorzystaniem różnych tras – w tym również tej wiodącej przez Grecję. Po samym wyładunku, Amerykanie będą przeprowadzali przemieszczenia zasobów należących do wspomnianej ABCT z użyciem transportu kolejowego oraz komercyjnych systemów spedycyjnych do wyznaczonych wcześniej lokacji.

Jak zostało wskazane, wspomniany już sprzęt 1st ABCT z 1st Infantry Divison jest przerzucany do Europy nie tylko z wykorzystaniem hubu logistycznego jaki istnieje właśnie w Grecji. Chociaż Amerykanie podkreślają rolę i znaczenie kooperacji z Grekami w zakresie możliwości wykorzystywania tamtejszej infrastruktury portowej oraz logistycznej np. przy rotowaniu wojsk uczestniczących w misji Atlantic Resolve lub (i) przygotowujących się do ważnych manewrów wojskowych na czele oczywiście z Defender Europe. Grecki port w mieście Aleksandropolis ma przede wszystkim gwarantować szybki wyładunek transportów wojskowych, w tym również zawierających ciężki sprzęt.

Jednocześnie, ze wspomnianej greckiej lokacji wiedzie wysoce wydajna linia kolejowa, którą można rozrzucać sprzęt w innych kierunkach. Amerykanie podkreślili, że w 2019 r. wspierali Greków w zakresie prac nad pogłębieniem portu w Aleksandropolis. Podkreśla to jeszcze mocniej swego rodzaju zwrot w kierunku Grecji ze strony Waszyngtonu, dla którego takie lokacje jak wspomniany port i węzeł logistyczny Aleksandropolis stają się elementami strategicznych możliwości działania w Europie – zarówno w okresie pokoju jak i kryzysu.

Przypomnijmy, że sprzęt i wyposażenie US Army całkiem niedawno trafiało na kontynent również za pomocą portów w Polsce (Trójmiasto) oraz litewskiej Kłajpedy. W sumie, należy dokonać przerzutu ok. 3800 żołnierzy US Army, wyposażonych w około 80 czołgów Abrams, 130 bojowych wozów piechoty Bradley oraz 10 Bradley`ami w wariancie Fire Support Team, 15 haubic samobieżnych Paladin, wraz z 500 innymi pojazdami gąsiennicowymi, 1500 pojazdami kołowymi, 850 naczepami oraz innym wyposażeniem.

Reklama
link: https://sklep.defence24.pl/produkt/brytyjskie-wojska-specjalne/
Reklama 

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 46
Reklama
Arato
wtorek, 27 lipca 2021, 14:48

Miasto leży obok granicy z Turcją i niedaleko granicy z Bułgarią. Prowadzi tam niezbyt uczęszczana i stara linia kolejowa i droga szybkiego ruchu. Natomiast połączenie kolejowe z Salonikami jest w opłakanym stanie, linia wiedzie przez Rodopy i w chwili obecnej jest remontowana ma odcinku Drama-Komotini, jakieś tylko 100 km ))) przez góry. Byłam tam 2 tygodnie temu. Aleksandropolis to taki koniec świata w Grecji.

Arato
wtorek, 27 lipca 2021, 19:29

I jeszcze jedno! Zabawne są dywagacje i umysłowe wygibasy gości którzy nawet nie wiedzą gdzie leży ten port ale też nawet nie byli nigdy w Grecji nawet na all inclusive ))) powiedzmy na Corfu bo na Krecie pewnie zgubiliby się a w Atenach wpadliby w łapki jakieś gorącej egzotycznej migrantki i skończyli z pustym portfelem i sczyszczoną kartą. Z tego portu jest blisko do strategicznego miejsca jakim jest styk granic Grecji, Bułgarii i Turcji położonego na nizinie, duża część granicy z Bułgarią to góry przejezdne w kilku miejscach samochodem ale nie dużym transportem, następne miejsce leży daleko na zachodzie w dolinie Strumy i tam jest część ciągu Estonia - Saloniki. Z portu blisko do Edirne (Turcja) - Swilengrad (Bułgaria) i strategiczne szosy. Jest to oczywiście demonstracja skierowana ku Erdoganowi bo na granicy ale po stronie greckiej pojawiają się amerykańskie czołgi i NATO. Ale też wsparcie Bułgarii, gdzie ostatnio dzieją się nieciekawe rzeczy (ulubieniec EU, były ochroniarz okazał się politycznym bandytą i złodziejem, o czym jakoś cisza na salonach) i czuję się, że może dojść do poważnego kryzysu a nawet rozruchów. Wróciłam z tamtych stron 3 dni temu, z Grecji i Bułgarii. Erdogan to główny "bohater" telewizji szczególnie greckich i ale i bułgarskich też, tylko covid go przebija.

prawdziwy itd.
poniedziałek, 26 lipca 2021, 12:39

Przez Odrę można tu i ówdzie sucha nogą przejść,bądź przejechać.Radzieccy powinni to jeszcze pamiętać.

mc.
niedziela, 25 lipca 2021, 21:51

Z tym że to bardziej "chiński port" - bo miał został oddany w dzierżawę.

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 26 lipca 2021, 14:27

Nawet jeśli jest to "chiński port", w razie "W" nikt Chińczyków nie będzie się o zgodę pytał. Tak samo, jak hitlerowcy nie pytali Amerykanów, czy po wybuchu wojny mogą nadal produkować Ople Blitz.

dimitris
wtorek, 27 lipca 2021, 11:25

Ale nie jest chiński. Chińczycy dzierżawią w Grecji dwa porty morskie. Na kilkadziesiąt istniejących. I nie "kupili", a dzierżawią i z umową tylko 50-letnią. Oraz na swój własny koszt bardzo dużo w nich inwestują. Najpierw w nowe nabrzeża z suwnicami o najwyższej wydajności, a teraz także w część pasażerską, kolejne nowe dworce morskie dla wielkich wycieczkowców. Przykład, że Port w Gdyni liczy już sobie ponad 90 lat a praktycznie wszystko, co niegdyś tam wybudowano, dalej jest wykorzystywane.

PRL
wtorek, 27 lipca 2021, 17:18

Jak widać III RO dalej funkcjonuje tym co dostała w spadku po PRL.

Chyżwar dawniej Marek
środa, 28 lipca 2021, 10:35

W tym konkretnym przypadku PRL funkcjonował na tym, co zbudowała II RP, na którą zresztą pluł bez opamiętania.

jasio
wtorek, 27 lipca 2021, 07:25

Jeszcze w 39 i w 40 to było przedsiębiorstwo amerykańskie bardzo zadowolone ze współpracy z Niemcami .

Chyżwar dawniej Marek
środa, 28 lipca 2021, 10:46

A czemu miało być niezadowolone? My też byliśmy zadowoleni z Chevroletów i innych pojazdów od GM. Po wojnie w pomieszczeniach fabryki, którą przed wojną zbudował Lilpop produkowano Żuki i Lubliny.

zapomniec.
wtorek, 27 lipca 2021, 17:19

jasio. O tym jak widać co niektórzy starają się zapomnieć.

dimitris
poniedziałek, 26 lipca 2021, 01:16

@mc. Bajki. Nie miał być i nie jest w żadnej dzierżawie. A Grecja ma masę takich miejsc, gdzie nad głębokim morzem po prostu stoi rozległa lub mała betonowa keja. Zwykle osłoniętych wyspą, czyli zbędny jest nawet falochron. "Stała obsługa portu", to budka ochrony, o ile obok znajduje się składowisko kontenerów. Lub nikt. I nad Zalewem Wiślanym zrobić można to samo, zamiast pchać się w piaszczącą rzekę. Warunek - szeroka droga dojazdowa, dużej nośności.

Fanklub Daviena i GB
poniedziałek, 26 lipca 2021, 09:08

A są tam dźwigi przeładunkowe mogące przenieść Abramsa? Bo transport morski z wysadzeniem dźwigiem to jedyna metoda przerzutu tego bubla, bo USA nie ma barek desantowych o udźwigu pozwalającym na desant Abramsa (dlatego US Marines z nich zrezygnowali), żaden amerykański samolot transportowy też ich nie przeniesie i transport morski z wyładowaniem w porcie z pełną infrastrukturę jest jedyną metodą ich przerzutu... :D

poniedziałek, 26 lipca 2021, 13:57

dimitris
poniedziałek, 26 lipca 2021, 11:59

@Fanklub. Barką przez Atlantyk ? I ile czasu trwałby rozładunek dźwigami ? Do Alexandorupoli przywozi się to i błyskawicznie samorozładowywuje specjalistycznymi ro-ro. A propos, to nie ucz Rusie ryb pływania, a Greków transportu morskiego.

Pierwszy
poniedziałek, 26 lipca 2021, 21:02

My Polacy to śie teleportuje niepotrzebujemy barek

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 26 lipca 2021, 14:02

Widocznie Rosjanin nie widział ro-ro w akcji i dlatego myśli, że do wszystkiego potrzebny jest dźwig.

poniedziałek, 26 lipca 2021, 13:53

Davien
poniedziałek, 26 lipca 2021, 11:57

Dziecko, dowolna z barek desantowych czy LCAC uniesie kazdego Abramsa a barki po kilka:)) podobnie jak ani C-17 ani C-5 nie maja problemów z SEP3.

Maciek
poniedziałek, 26 lipca 2021, 11:50

No tak, jeśli nie liczyć ok. 10 statków klasy San Antonio, ok 100 poduszkowców LCAC, kilkuset cywilnych statków typu roro, kilkudziesięciu C5 Galaxy, to faktycznie nie mają transportu dla Abramsów...

asad
poniedziałek, 26 lipca 2021, 12:35

Ruski transport morski faktycznie miałby problem z Abramsami.

Tryzubowo
wtorek, 27 lipca 2021, 17:21

asad. Ukraiński pewnie nie miał by problemu ?

Davien
poniedziałek, 26 lipca 2021, 16:31

Miał przez dekady poblem z czyms wiekszym od T-55 dla rosyjskeij piechoty morskeij.

Maciek
poniedziałek, 26 lipca 2021, 12:32

Zapomniałem o okrętach typu america i samolotach c17. Tych USA mają ponad 200szt. Wychodzi na to, że ja się Amerykany zawezmą, to jednorazowo całą dywizję przewiozą...

Fanklub Daviena i GB
poniedziałek, 26 lipca 2021, 15:50

W twoich i Daviena snach C-5 C-17 mogą przenosić nowe Abramsy... :D

Davien
wtorek, 27 lipca 2021, 05:48

Moga biedny funku, moga, to nie Iły -76:))

JSM
niedziela, 25 lipca 2021, 16:53

Gdyby się ktoś kiedyś zastanawiał do czego ma służyć Via Karpatia to właśnie do tego. Ma połączyć amerykańskie wojska w Polsce z tymi w Grecji.

Loł
niedziela, 25 lipca 2021, 23:25

To zwykła bieda ekspresówka.

bc
poniedziałek, 26 lipca 2021, 15:59

Obejrzyj wizualizacje odcinka Rzeszów - Barwinek to zobaczysz jaka bieda.

numer I w Europie.
wtorek, 27 lipca 2021, 17:25

bc, Polską biedę można przekuć na dobrobyt i tak jest to robione w sposób bezczelny wmawia się biedakom jacy są bogaci i co dziwne ten numerek przechodzi.

bc
wtorek, 27 lipca 2021, 20:02

Chyba w Rosji.

hermanaryk
poniedziałek, 26 lipca 2021, 09:43

Tam, gdzie to będzie potrzebne, również autostrada.

//
poniedziałek, 26 lipca 2021, 08:54

@Loł Ale co Ci chodzi z tą "ekspresówką" ? Ma mieć nośność. Ma zapewniać co najmniej po dwa pasy, w każdą stronę - pas wolny oraz pas szybki do wyprzedzania tych wolnych. I ma mieć szerokie pobocze, by nie korkować się po każdym wypadku. Transporty specjalne nie pędzą 130 km/h, toteż "bieda-ekspresówka" wystarczy, że spełnia takie wymagania. Następna bzdura to ta, że Via Carpatia "jest dla wojska". Pojazdy wojskowe korzystać z niej będą jak 1:1000 cywilnych.

bc
niedziela, 25 lipca 2021, 23:03

Dodatkowo handluje się zawsze lepiej gdy kontrahenci są z różnych środowisk geograficznych i jest się czym wymieniać.

Chateaux
niedziela, 25 lipca 2021, 21:04

A tak, dla szybkiego prxerxutu czołgów i innego ciężkiego sprzętu, autostrady i inne drogi są jak wiadomo najlepsze...

KTR
niedziela, 25 lipca 2021, 23:00

bo te czołgi będą jechać na platformach a nie na gąsienicach. To takie proste

Chateaux
poniedziałek, 26 lipca 2021, 06:39

Jeden juz pisal ze po zniszczniu przez Rosjan mostów na Odrze, 10 000 kontenerów jednego kontenerowca, bedziemy przerzucac przez Odrę helikopterami.

***
niedziela, 25 lipca 2021, 22:47

Zamiast przerzucać to lepiej je ustawić na równinie i posprzątać po sam Ural.Na razie.

;)))
niedziela, 25 lipca 2021, 22:09

to "prxerxutu", to dlatgo że nie wiedziałeś jakich "ż" użyć ?

Maciek
niedziela, 25 lipca 2021, 21:35

Zgadza się. Są najlepsze.

Chateaux
poniedziałek, 26 lipca 2021, 06:41

A bronic tych transportow czolgow drogami przed napadem z powietrza bedziesz ustawiając karabin maszynowy na dachu kazdej cieżarówki.

Maciek
poniedziałek, 26 lipca 2021, 11:56

Rusek nie ma obecnie żadnych środków ataku pozwalających trafić z dużego dystansu w ruchomy cel. Jedyne, co mogą, to niszczyć infrastrukturę za pomocą pocisków manewrujących, ale...mając w pamięci sławetny atak USA na lotnisko w Syrii, gdzie zużyli 59 tomahawków...jakie szanse mają sowieci żeby zatrzymać transport? Przypomnę też, że i podczas 2w. św i w Wietnamie, alianci mieli gigantyczną przewagę w powietrzu a Niemcy, a potem komuniści i tak byli w stanie utrzymać szlaki. A rusek takiej przewagi nie ma...

chłopak z usfarmy
wtorek, 27 lipca 2021, 17:59

Nie wspominaj tej totalnej porażce jaką był atak Tomahawkami na tę syryjską bazę. Generałowie do dziś tego żałują bo ośmieszyliśmy się do spodu. Nie dość, że od razu jeden pocisk nawet nie wystartował z wyrzutni, drugi spadł do morza 150 m od burty, 1/3 w ogóle nie doleciała do celu a te co doleciały zrobiły takie szkody, że ci wredni Syryjczycy aby nas jeszcze bardziej ośmieszyć zaczęli używać tego lotniska na drugi dzień po nalocie jak gdyby nigdy nic. A przecież dwa "Burki" wystrzeliły cały swój zapas rakiet i musiały być natychmiast wycofane do bazy (gdzie w sumie i tak niemiały co załadować bo zapasowych Tomahawków nie było więc oba okręty utraciły 70% wartości bojowej na długie miesiące). Nawet na ostatnim szkoleniu było aby tego tematu nie poruszać a jak się już pojawi szybko zmieniać temat. I tak robimy (niestety zdarzają się i wpadki, chłopaki z farmy, których na szkoleniu nie było czasem dając impulsywnie słuszny odpór sowieckiej propagandzie z nieświadomości kontynuują ten wstydliwy wątek zamiast temat zgnieść w zarodku.

makko
wtorek, 27 lipca 2021, 17:37

Maciek, Abyś się nie zdziwił, Rosjanie już w chwili obecnej są w stanie nie przekraczając granicy mogą zniszczyć nie tylko cele ruchome, ale całą infrastrukturę łącznie z mostami. Szanse maja duże, aby zlikwidować cały ten transport począwszy od odry, a skończywszy na Bugu. Podobnie jest z banderowcami, których Rosjanie są w stanie wysłać na łono Abrahama bez przekraczania granicy. A Rosjanie kontrolują obszar powietrzny począwszy od Odry i są w stanie zniszczyć każdy aparat lotniczy.

Davien
poniedziałek, 26 lipca 2021, 16:34

Maciek, tyle ze te 58 Tomahawków unicestwiły cała infrastrukturę bazy, ocalał jedynie pas startowy w który nikt nie stzrela manewrujacymi bo i po co. No ale to były Tomahawki anie kalibry:) Aha Rosajnie maja systemy zdolne trafiac w ruchome cele sa to podpociski w stylu BONUS-a czy SADARM-a

vbc ,hh
poniedziałek, 26 lipca 2021, 07:11

Bo jak powszechnie wiadomo NATO nie posiada samolotów. Nic a nic.

Tweets Defence24