Reklama

Siły zbrojne

Japoński myśliwiec stealth gotowy do lotu

Fot. www.mod.go.jp
Fot. www.mod.go.jp

Japończycy poinformowali, że ich pierwszy samolot myśliwski ATD-X zbudowany w technologii stealth odbędzie próby w locie w pierwszym kwartale 2016 r.

Zaawansowany demonstrator technologii ATD-X (Advanced Technology Demonstrator) jest opracowywany przez koncern lotniczy MHI (Mitsubishi Heavy Industries). Zgodnie z oficjalnym komunikatem kierownictwa całego programu, samolot ma odbyć swój pierwszy lot w pierwszym kwartale przyszłego roku. Później ma zostać przekazany japońskim siłom samoobrony do przeprowadzenia serii testów.

W ten sposób Japonia może stać się czwartym (po Stanach Zjednoczonych, Rosji i Chinach) państwem, które zbuduje latający samolot odrzutowy w technologii stealth. ATD-X ma długość 14 m, został wyposażony w silnik japońskiego koncernu IHI Corporation i ma w sumie kosztować 40 miliardów jenów (około 325 milionów dolarów). Jeżeli wynik prób będzie pomyślny, to ATD-X zastąpi w japońskim lotnictwie obecnie wykorzystywane myśliwce F-2.

Sami Japończycy przyznają jednak, że będzie wtedy trzeba zastosować trzykrotnie mocniejsze silniki oraz wygospodarować więcej miejsca w kadłubie. Oznacza to bardzo duże zmiany w projekcie, co może nie zostać zaakceptowane przez japońskie ministerstwo obrony. Jak na razie program ATD-X jest więc traktowany jako karta przetargowa w rozmowach międzynarodowych, wskazująca tylko na możliwość samodzielnego zbudowania w Japonii samolotu 5. generacji.

Reklama

Wideo: Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (11)

  1. orca

    Wszysto to zerzniete z F-22. Czy to chinskie, czy rosyjskie czy japonskie. Lekka zmianka kosmetyczna i, voila, 'nowy' samolot.

    1. Qba

      Nie zerżnięte tylko kupione, w ramach offsetu za kupno F-35

    2. yaro

      widziałeś PAK-FA --- przyjrzyj się linii skrzydeł i nie pisz bzdur

  2. bender

    W artykule napisano, ze "W ten sposób Japonia może stać się czwartym (po Stanach Zjednoczonych, Rosji i Chinach) państwem, które zbuduje latający samolot odrzutowy w technologii stealth" - chyba drugim, bo projekty rosyjski i chinski na razie leza i kwicza z powodu braku odpowiednich silnikow. Ok, moze Chinczycy cos tam dadza rade pchnac do przodu, ale stawiam dolary przeciwko orzechom, ze Japonczycy beda mieli latajacy samolot zanim PAK-FA wyrosnie z chorob wieku dzieciecego :-P Przy okazji chcialem zwrocic uwage komentatorow na niewiarygodny potencjal konstrukcyjny Japonii: niedawno zakonczono budowe pelnomorskiego lotniskowca (czy jak go nazwano niszczyciela smiglowcowego), ktora od podstaw zajela okolo 2 lat (a Chinczycy, Rosjanie i Hindusi buduja i buduja, i buduja), w tym roku demonstrator technologii stealth (po tym jak Amerykanie odmowili F-22). Japonia niezbyt czesto pojawia sie na naszym radarze, a jest to panstwo, ktore zdecydowanie moze namieszac w swoim regionie a moze i globalnie.

    1. Qba

      Z tym, że ATD-X powstał w ramach offsetu za kupno F-35.

    2. magazynier

      bender zanim coś napiszesz poczytaj. Nawet wikipedię. Ten model ma dwa silniki o ciągu 5 ton. Nie ma radaru, oprogramowania, a wprowadzenie do służby to lata 20.

    3. yaro

      bender wiedzę nabywa się nauką a naukę czytaniem PAK-FA zakończył testy państwowe i wchodzi w w przełomie lat 2016-2017 na uzbrojenie .... obecnie trwa przygotowanie linii do produkcji seryjnej i logistyki dla niego

  3. pery

    Zrozumiałem raczej, że pojedynczy egzemplarz, zdaniem autora, miałby kosztować owe 325 mln USD, a to absurdalna kwota...

    1. Spartakus

      To koszt prototypu . Jeszcze ich czeka produkcja krótkiej serii przedseryjnej i dopiero produkcja seryjna . Samolot w produkcji seryjnej powinien być dużo tańszy .

    2. chateaux

      Bynajmniej. Jak wynika z raportu biura rachunkowego brytyjskiej Izby Gmin, koszt jednego Eurofightera dla podatnika, wynosi 270 milionów funtów, czyli ok 405 mln USD

  4. MW80

    To tylko demonstrator technologii (co jasno wynika z tekstu powyżej). Wersja bojowa (jeśli powstanie), będzie większa i znacznie droższa. To co widać na zdjęciu to tylko skorupa, bez odpowiedniej awioniki (nie ma "docelowego" radaru, itp.) i ze słabiutkimi silniczkami. Maszynę zbudowano, żeby sprawdzić założenia konstrukcyjne a przy okazji pokazać amerykanom, że Japonia potrafi i może.

  5. dropik

    kwota nie wydaje się duża więc pewnie i jego możliwości nie wielkie. Może to tylko prototyp do prób w locie a zastosowane wyposażenie zastało wzięte z półki. tak czy siak większość kosztów do poniesienia jeszcze przed nimi

  6. dawo

    325 mln $ za prototyp ? Tanio go zbudowali.

    1. VII zmiana

      Zdecydowanie za tanio !! Podzieli los naszego taniego Andersa ...

    2. morgul

      może ktoś rozumny stwierdził że nie ma co wywarzać otwartych drzwi i wykorzystali technologię i doświadczenia które były już na rynku gotowe. Szybko tanio i bez zbędnych niespodzianek. Ale u nas w MON to nie przejdzie my naście lat kleimy Gawrona albo poprawiamy z marnym skutkiem podwozie czołgowe :(

  7. magazynier

    Toż to model w skali 1:2. A silniki kupią od amerykanów?

  8. Zdzich

    > Tanio go zbudowali. Widocznie w Japonii nie kradną.

    1. bogdansz

      Mysle ze w tego typu projektach szybko=tanio Jesli projekt sie przeciaga - koszty szybko i nieproporcjonalnie rosna!

    2. Spartakus

      Mało tego - oni nawet nie wykorzystują prawa do urlopu !!! Żeby firma w czasie ich nieobecności nie poniosła straty i aby nie obciążać dodatkowo innych pracowników . Czy zrezygnował byś z własnego płatnego urlopu ???

  9. Wojmił

    Na japończykach, koreańczykach z południa i tajwańczykach należy się wzorować...

  10. samuraj

    Trzeba przyznac, ze sa szybcy i potrafia. Co dopiero mówili o otwarciu programu. Założę sie ze oblatają gotowy samolot wcześniej niż dostarczone zostaną nam JAASM-y przez amerykanów.

    1. Rocco

      pierwsze wzmianki o tym projekcie pojawiły się w 2005 roku. Więc nie wiem kiedy było to "co dopiero mówili". I teraz próby w locie, które potrwają lata i następnie tworzenie docelowej wersji co potrwa kolejne lata.

  11. Darek

    Mieli wszystkie technologie gotowe silniki tworzywo itp. Musieli tylko zaprojektować kadłub i złorzyc

Reklama