Reklama

Ukraiński sprzęt jedzie w głąb Rosji. Zdobycze z Kurska?

Wystawa zdobycznego, ukraińskiego sprzętu wojskowego zorganizowana przez Minoboronę w Nowosybirsku
Wystawa zdobycznego, ukraińskiego sprzętu wojskowego zorganizowana przez Minoboronę w Nowosybirsku
Autor. mil.ru

W mediach społecznościowych pojawiło się kolejne nagranie przedstawiające proces transportu zdobytego przez Rosjan na Ukrainie sprzętu wojskowego, który teraz jest wywożony w głąb kraju.

Rosjanie dotychczas zdobyli na Ukrainie bardzo dużo różnego typu pojazdów wojskowych i uzbrojenia pochodzenia zachodniego i ukraińskiego. Każda tego typu zdobycz jest dla nich cenna, zwłaszcza pod kątem propagandowym, ponieważ jest on często pokazywany na różnego typu wystawach sprzętu „trofiejnego”. Jak widzimy na poniższym filmie, do zasobów zdobycznych trafią kolejne transportery opancerzone (YPR-765, M113, VAB), pojazdy minoodporne (Cougar 6x6, M1224 MaxxPro, Kirpi) oraz samochody rodziny Kozak-2/5. Zdobycze te mogą pochodzić z obwodu kurskiego, gdzie ukraińska armia podczas wycofywania porzuciła lub utraciła sporo pojazdów.

Oprócz służenia do celów propagandowych sprzęt jest przez Rosjan dogłębnie badany, stanowiąc przyczynek do rozwoju własnego uzbrojenia, technik użycia sprzętu wojskowego czy wypracowywania metod walki z nim. Przykładem tego jest np. sprowadzenie do zakładów Uralwagonzawod najnowocześniejszych czołgów przekazanych Ukrainie przez państwa sojusznicze jak Leopard 2A6, czy M1A1SA-UKR. Wnioski z ich badań posłużą do dopracowywania własnych rozwiązań, lub opracowanie nowych według zachodniej filozofii.

Reklama

YPR-765 to holenderski gąsienicowy transporter opancerzony bojowy wóz piechoty produkowany na licencji przez FMC Corporation we współpracy z firmami DAF i RSV na bazie pojazdów AIFV (wersji powstałej na podstawie amerykańskiego transportera opancerzonego M113A1, przeznaczonych tylko na eksport). Uzbrojenie główne pojazdu stanowi zazwyczaj wielkokalibrowy karabin maszynowy M2HB kal. 12,7 mm umieszczony na obrotnicy, chociaż część pojazdów powstałych na bazie rozbrojonych bojowych wozów piechoty YPR-765 PRI może nie posiadać uzbrojenia bazowego.

Jednostkę napędową pojazdu stanowi 6-cylindrowy silnik Detroid 6V-53T o mocy 264 KM, pozwalający na rozpędzenie tego ważącego 13,5 tony pojazdu do 61 km/h. Załogę stanowią trzy osoby, zaś desant wynosi do siedmiu żołnierzy. Obecnie pojazdy YPR-765 używane są przez armie takich krajów jak: Egipt, Jordania, Bahrajn, Chile oraz Ukraina.

Reklama
Gąsienicowy transporter opancerzony YPT-765 należący do Ukraińskiej Straży Granicznej.
Gąsienicowy transporter opancerzony YPT-765 należący do Ukraińskiej Straży Granicznej.
Autor. Vadym Plyashechko/ Defense of Ukraine

M113 to amerykański transporter opancerzony opracowany w drugiej połowie lat 50. XX. w. Wdrożono go do U.S. Army w 1960 roku jako podstawowy pojazd piechoty zmechanizowanej. Służył w tej roli do czasu wdrożenia bojowego wozu piechoty M2 Bradley. W celu obniżenia masy własnej kadłub wykonano z aluminium o grubości od 28 do 44 mm. Jednostkę napędową początkowo stanowił silnik gaźnikowy, jednak w późniejszych wariantach wymieniono go na wysokoprężny 6V53 o mocy 275 koni mechanicznych. Uzbrojenie główne pojazdu stanowi wielkokalibrowy karabin maszynowy M2HB 12,7 mm. Obecnie M113 jest używany przez kilkadziesiąt armii świata w różnych wariantach, w tym m.in. w Polsce, USA, Kanadzie, Niemczech, Portugalii, Litwie czy Ukrainie.

Transporter opancerzony M113 ukraińskiego 501. Samodzielnego Batalionu Piechoty Morskiej.
Transporter opancerzony M113 ukraińskiego 501. Samodzielnego Batalionu Piechoty Morskiej.
Autor. MO Ukrainy

VAB 4x4 to francuski kołowy transporter opancerzony opracowany przez firmę GIAT Industriers i produkowany w zakładach Renault Trucks Defence (obecnie Arquus) od drugiej połowy lat 70. XX wieku. Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik wysokoprężny Renault MIDS o mocy 220/255 KM (w zależności od wersji) pozwalający na osiągnięcie prędkości maksymalnej 110 km/h, przy masie własnej/bojowej wynoszącej 9300/13 600 kg. Bezpośredni dostęp do silnika i skrzyni biegów umożliwia wykonanie do 90% wszelkich czynności obsługowych bez konieczności wyjmowania podzespołów czy innych systemów wchodzących w skład wyposażenia tego wozu. Załogę pojazdu stanowią dwie osoby, zaś przewożony desant może wynosić do 10 żołnierzy.

    Uzbrojenie VAB 4x4 stanowi wielkokalibrowy karabin maszynowy M2 kal. 12,7 mm lub uniwersalny kaem AA-52 kal. 7,62 mm umieszczony w obrotnicy lub zdalnie sterowanym module bojowym. Może być on jednak (podobnie jak wariant 6x6) uzbrojony także w armaty umieszczone w ZSMU np. kal. 20 mm, czy wyrzutnie ppk. Pancerz bazowy zapewnia załodze ochronę przed odłamkami pocisków artyleryjskich i moździerzowych oraz amunicją kal. 7,62 mm. Istnieje możliwość integracji pojazdu z dodatkowymi osłonami kompozytowymi. Obecnie wozy rodziny VAB używane są przez armie m.in. takich krajów jak Francja, Ukraina, Maroko, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Cypr, Włochy czy Liban.

    KTO VAB w ukraińskiej armii.
    KTO VAB w ukraińskiej armii.
    Autor. Dowództwo Zjednoczonych Sił Zbrojnych Ukrainy/Facebook
    Reklama

    Cougar to amerykański pojazd minoodporny (MRAP) przeznaczony do operowania w terenie o zwiększonym zagrożeniu minowym. Został zaprojektowany przez firmę Force Protection Industries w dwóch wariantach, 4x4 (Cougar H) oraz 6x6 (Cougar HE). Załogę pojazdu stanowią dwie osoby, zaś desant wynosi do czterech żołnierzy. Cougar charakteryzuje się odpornością przeciwminową na poziomie 7 kg TNT pod kadłubem i 14 kg TNT pod kołem. Opancerzenie ma zapewniać ochronę przed amunicją kal. 7,62 mm. Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik wysokoprężny Caterpillar C-7 o mocy 330 KM pozwalający na rozpędzenie ważącego ponad 17 ton Cougara do 105 km/h. Uzbrojenie umieszczone jest w w wieży typu otwartego na stropie wozu i stanowią je różnego typu karabiny maszynowe lub granatnik automatyczny kal. 40 mm.

    Samochody opancerzone Cougar 6x6.
    Samochody opancerzone Cougar 6x6.
    Autor. Domena Publiczna

    M1224 MaxxPro to pojazd klasy MRAP opracowany przez amerykańską spółkę Navistar Defense wraz z izraelskim producentem Plasan Sasa, który odpowiada za wytwarzanie pancerza pojazdu. Pojazd o masie własnej wynoszącej około 14,5 tony (ładowność na poziomie ponad 4500 kg) napędzany jest przez silnik diesla produkcji Navistara DT-M10 o mocy 330-375 koni mechanicznych. Komfort jazdy z kolei zapewnia niezależne zawieszenie Hendricksona. Odporność przeciwminową zapewnia podwozie uformowane w kształt litery V. Załogę stanowią 2-4 osoby, zaś desant może wynieść od 4 do 6 żołnierzy. Uzbrojenie pojazdu umieszczone jest w opancerzonej obrotnicy i może je stanowić uniwersalny/wielkokalibrowy karabin maszynowy lub granatnik automatyczny kal. 40 mm. M1124 MaxxPro jest obecnie wykorzystywany przez m.in. USA, Ukrainę, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Algierię, Pakistan, Jordanię oraz Rumunię.

    Chorwacki popancerzony pojazd minoodporny International M1224 MaxxPro.
    Chorwacki popancerzony pojazd minoodporny International M1224 MaxxPro.
    Autor. Adam Świerkowski/Defence24

    Kirpi to turecki opancerzony pojazd minoodporny typu MRAP zaprojektowany i produkowany przez turecką spółkę BMC. Wóz ten może przewozić do 13 ludzi, w tym kierowcę, operatora uzbrojenia i dowódcę oraz 10 żołnierzy. Pojazd występuje w dwóch wersjach: 4 × 4 i 6 × 6. W pierwszej z nich napęd stanowi silnik wysokoprężny Cummins o mocy 271 KM, a w drugim Cummins o mocy o 345 KM. Dzięki temu obie wersje pojazdu osiągają przy masie bojowej odpowiednio 20 i 26 ton prędkość maksymalną do 105 km/h przy zasięgu maksymalnym 800 km. Na zakup tego pojazdu oprócz Turcji zdecydowały się także państwa takie jak: Katar, Somalia, Tunezja i Turkemenistan (nie licząc pojazdów dostarczonych przez Turcję bojówkom Rządu Porozumienia Narodowego w Libii w ramach pomocy wojskowej).

    Reklama
    MRAP Kirpi (zdjęcie poglądowe)
    MRAP Kirpi (zdjęcie poglądowe)
    Autor. Copyleft, Wikipedia

    Kozak-2M to rodzina wielozadaniowych pojazdów opancerzonych o masie 12 ton w układzie 4x4 z nadwoziem samonośnym dysponujących opancerzeniem klasy STANAG 4569 poziomu III, zapewniającym ochronę przed pociskami przeciwpancernymi 7,62x51 NATO, natomiast wzmocniony kadłub chroni przed wybuchem ekwiwalentu 8 kilogramów trotylu. Napęd stanowi silnik o mocy 279 KM. Uzbrojenie w zależności od potrzeb może stanowić szeroka gama karabinów maszynowych umieszczonych w obrotnicy lub zdalnie sterowanym module uzbrojenia. Wozy tego typu zostały oficjalnie przyjęte na uzbrojenie wojsk lądowych w 2019 roku, a wcześniej trafiły do Gwardii Narodowej i służb mundurowych Ukrainy.

    Kozak-2M (zdjęcie poglądowe).
    Kozak-2M (zdjęcie poglądowe).
    Autor. VoidWanderer/Wikipedia
    WIDEO: Szef Sztabu Generalnego dla Defence24: Musimy móc uderzać na odległość nawet 3000 km
    Reklama

    Komentarze (1)

    1. Sebseb

      A ten biały krzyż na tym pojeździe to co oznacza?

    Reklama