Ukraina otrzymała ponad 1700 kanadyjskich pojazdów

Autor. Dowództwo Zjednoczonych Sił Zbrojnych Ukrainy/Facebook
Kanadyjska firma Roshel Smart Armored Vehicles dostarczyła na Ukrainę ponad 1700 pojazdów rodziny Senator. Prezes przedsiębiorstwa Roman Szymonow poinformował, że znaczna część dostaw odbywała się we współpracy z zagranicznymi rządami.
Wspomniane przedsiębiorstwo jest obecnie jednym z kluczowych producentów pojazdów opancerzonych 4x4, które trafiają na Ukrainę. Ich zakupy dla Kijowa odbywały się poprzez różne transze pomocy wojskowej od m.in. Kanady, Czech oraz USA. Według informacji, jakie podał CEO firmy Roman Szymonow w wywiadzie dla kanadyjskiego serwisu CP24, ponad 90% kupionych w jego przedsiębiorstwie Senatorów dla Ukrainy zostało opłaconych przez rządy krajów sojuszniczych (np. USA czy Czech), a nie przez kanadyjską administrację. Ciągle jednak bez odpowiedzi pozostaje pytaniem, kto dokładnie opłaca owe pojazdy dla Kijowa, ponieważ zaledwie część z nich możliwa jest obecnie do przypisania dla danego kraju.
🇺🇦 Roshel's CEO Roman Shimonov stated in an interview with CP24 that his company has so far delivered 1.700 Senator family vehicles to Ukraine.
— Jeff2146🇧🇪 (@Jeff21461) March 12, 2025
This is an increase of 300 vehicles since September 2024 but still well below the companies claimed monthly production capacity.
Who… pic.twitter.com/byTXw9lAxw
We wrześniu Szymonow informował, że liczba dostarczonych na Ukrainę pojazdów rodziny Senator wyniosła 1400 egzemplarzy, zatem od tego czasu doszło kolejne 300 sztuk. W wywiadzie dla CP24 wspomina on, że miesięczna produkcja Senatorów to ponad 120 sztuk, chociaż swego czasu potencjał zakładu miał wynosić aż 270 egzemplarzy. Wskazał on na cenę stojącego obok niego Senatora w odmianie MRAP, która ma wynosić 600 000 dolarów (co jest stawką bardzo atrakcyjną, chociaż na Ukrainie pojawiły się swego czasu problemy dotyczące jakości wykonania stalowych elementów kadłuba, które pękały po przebiciu).
Produkcja miesięczna już teraz może wydawać się imponująca, jednak zapewne jeszcze wzrośnie za sprawą inwestycji, jakie kanadyjska firma obecnie prowadzi. Pierwszą z nich jest zainwestowanie 65 milionów euro w stworzenie dodatkowego zakładu produkcyjnego oraz nowej siedziby na terenie miasta Brampton w prowincji Ontario. W grudniu firma otworzyła swój pierwszy zakład produkcyjny w Stanach Zjednoczonych na terenie miasta Shelby Township w stanie Michigan.

Autor. Roshel Smart Armored Vehicles
Co więcej, kanadyjska firma pracuje obecnie nad otworzeniem zakładu produkcyjnego na Ukrainie na bazie dotychczas stworzonych tam zdolności serwisowych dla swoich pojazdów. Obecnie Senator ma być brany pod uwagę przez Kanadę jako następcę dla używanych dotychczas przez armię Mercedesów-Benz G-Wagon.
Senator to rodzina pojazdów opancerzonych 4x4 opracowanych przez kanadyjską firmę Roshel Smart Armored Vehicles, której pierwszy wariant zaprezentowano w październiku 2018 r. podczas wystawy AUSA w Waszyngtonie. Jego bazę stanowi zmodyfikowane podwozie Forda F-550. Pojazd cechuje się wysoką wytrzymałością na ostrzał z broni małokalibrowej, wzmocnionym dnem, możliwością zainstalowania systemu wieżowego, a także zdolnością dostosowania się do konkretnych zadań. Według producenta opancerzenie Senatora ma zapewniać ochronę balistyczną na poziomie 3 według STANAG 4569 oraz B7 zgodnie z normą EN 1522/23.
Pojazd jest dostępny w różnych nadwoziach, w tym dwudrzwiowym, czterodrzwiowym oraz wyposażonym w hydrauliczną rampę. Za napęd odpowiada 8-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności skokowej 6,7 litra i mocy 330 KM. Sprzężono go z 6-biegową, automatyczną skrzynią biegów. W wariancie kołowego transportera opancerzonego pojazd może pomieścić do 12 żołnierzy, w tym kierowcę i dowódcę.
Wersja minoodporna (MRAP) posiada wzmocnione dno oraz konstrukcję kadłuba, które chronią żołnierzy na pokładzie przed wybuchem miny wypełnionej sześcioma kilogramami materiałów wybuchowych pod każdym z kół, oraz dnem pojazdu. Ten poziom odporności uzyskano m.in. dzięki ukształtowaniu kadłuba w kształcie litery V, co obecnie jest standardem w wielu typach pojazdów kołowych przeznaczonych dla armii. Przekładając to na normę STANAG 4569, to mowa odpowiednio o poziomie 2 oraz 3. Pojazd cechuje się wysoką wytrzymałością na ostrzał z amunicji 7,62 mm × 39, a dostępny jest w różnych układach i konfiguracjach drzwi (dwudrzwiowy, czterodrzwiowy, wersja wyposażona w rampę hydrauliczną), w zależności od misji i potrzeb zamawiającego.

Autor. Damian Ratka/Defence24
rosyjskaRuletkaTrwa
Po latach braków uzbrojenia w końcu pomoc dla ukrainny na miesiące wychodzi tysiące pojazdów vs dla rosji kilkadziesiąt na miesiąc nowej produkcji. W tym momencie prezydenci USA proponują wstrzymanie napaści za wszelkie możliwe ustępstwa ze strony Ukrainy!!?
radziomb
Polska też produkuje Oncille na Ukraine , fajny jest ten Legwan i waran. Mam nadzieje ze Polska bierze przykład z fabryk Rochel senator. Nawet Brygady Obrony Terytorialenj dostaja juz te Senatory (np po kilka sztuk na batalion) , to dla nich skarb bo dotychczas na pozycje, rotacje jezdzili pic upami.