Reklama

Wojna na Ukrainie

Szwedzko-holenderskie CV90 dla Ukrainy dopiero w 2026 roku

Dostarczony ze Szwecji bojowy wóz piechoty CV90 w rękach żołnierzy ukraińskiej 93 Samodzielnej Brygady Zmechanizowanej "Chołodnyj Jar".
Dostarczony ze Szwecji bojowy wóz piechoty CV90 w rękach żołnierzy ukraińskiej 93 Samodzielnej Brygady Zmechanizowanej "Chołodnyj Jar".
Autor. 93-тя бригада Холодний Яр / X

Holandia wyprodukuje dla Ukrainy 180 pojazdów CV90, których zakup został sfinansowany ze środków Szwedów, Holendrów oraz Duńczyków. Dostawy zaczną się jednak dopiero w 2026 roku, ponieważ zakład odpowiedzialny za wytwarzanie wozów dopiero powstanie.

Nie jest wiadome, czy w ramach wspomnianej liczby wchodzą same bojowe wozy piechoty CV90 nieokreślonego wariantu (CV9035?), czy też liczone tutaj są pojazdy wsparcia jak wozy dowodzenia i łączności lub ewakuacji technicznej. W ramach dotychczas podpisanej umowy Szwecja, Dania oraz Holandia przekażą środki na łączną produkcję 230 CV90, z czego jednak 50 wozów powstanie w Szwecji i będzie zastępstwem dla dotychczas przekazanych Ukrainie Strf 9040C. Sztokholm zdecydował się jednak na pozyskanie wozów w standardzie CV9035 MkIIIC, zatem inaczej uzbrojonych względem dotychczas używanych bojowych wozów piechoty. Może to wskazywać, że podobny wariant byłby produkowany dla Ukrainy. Jeżeli chodzi o parametry taktyczno-techniczne byłby to najlepszy tego typu pojazd używany przez ukraińską armię, jednak byłby to także kolejny kaliber uzbrojenia głównego w tamtejszych wojskach zmechanizowanych (dodatkowe zadania dla logistyki).

Reklama

Wracając do kwestii produkcji CV90 w Holandii, planowane jest wytworzenie przynajmniej 180 egzemplarzy na potrzeby Ukrainy. Rzecznik holenderskiego ministerstwa obrony Kaj Leers w rozmowie z serwisem Defense News powiedział, że będzie to przynajmniej częściowa produkcja na terenie Holandii. Za jej realizację miałaby odpowiadać firma Van Halteren Technologies i obecnie trwają negocjacje dotyczące transferu technologii oraz stworzenia łańcucha dostaw. Tym samym pierwsze CV90 dla Ukrainy będą dostarczone dopiero w 2026 roku. Rozpoczęcie przynajmniej częściowej produkcji na terenie Holandii wspomnianych wozów może zachęcić tamtejszych decydentów do zwiększenia floty tych pojazdów w rodzimej armii. Obecnie trwa proces modernizacji obecnie posiadanej floty 122 wozów. Warto wspomnieć, że Amsterdam dorzucił ostatnio 400 mln euro do funduszu mającego na celu kupno CV90 dla Ukrainy.

Czytaj też

CV90 to rodzina gąsienicowych pojazdów opancerzonych opracowana przez Hägglunds (obecnie BAE Systems Hägglunds) na przełomie lat 80. i 90. XX w. na potrzeby szwedzkiej armii. Wozy te są używane w wielu wariantach, z których najczęściej spotykany jest bojowy wóz piechoty. Pojazd może zostać wyposażony w różne systemy uzbrojenia, począwszy od uniwersalnych lub wielkokalibrowych karabinów maszynowych, poprzez armaty automatyczne kal. 30, 35 lub 40 mm (w wariancie bojowego wozu piechoty), kończąc na wysokociśnieniowej armacie kal. 105 lub 120 mm (w roli wozu wsparcia ogniowego tudzież lekkiego czołgu). Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Scania o mocy od 550 do 1000 KM, który umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej do 70 km/h (w zależności od wersji).

Czytaj też

CV90 Mk.IV.
CV90 Mk.IV.
Autor. Armáda ČR/X
Reklama

Komentarze (1)

  1. Bart patriota

    polecam filmik na kanale Andromeda na youtube gdzie rosjanie pokazują zdobyczny sprzęt nato i testują go szukajacych słabych punktów, w tym wspomniane w artykule wozy

Reklama