- Wiadomości
Szwecja zamawia bojowe wozy piechoty
Szwedzka Agencja Zamówień Obronnych ( Försvarets materielverk, FMV) zleciła firmie BAE Systems Hägglunds opracowanie nowego wariantu bojowego wozu piechoty Stridsfordon 90 (CV90) na potrzeby tamtejszych wojsk lądowych. Nowy pojazd ma zastąpić przekazane Ukrainie Strf 9040C.

Autor. Jorchr / Wikimedia Commons
Zgodnie z informacją prasową opublikowaną na witrynie FMV, umowa z producentem CV90 jest pierwszym krokiem ku opracowaniu nowego wariantu bojowego wozu piechoty, który zastąpi Strf 9040C przekazane Ukrainie. W nomenklaturze BAE Systems Hägglunds pojazd otrzymał miano CV9035 MkIIIC. Nazwę, którą nadadzą mu siły zbrojne Szwecji, zapewne poznamy na początku 2024 roku, gdy strony mają porozumieć się w sprawie konfiguracji tych bwp, a FMV zleci wdrożenie pojazdu do produkcji seryjnej.
Taki system planowania ma umożliwić producentowi złożenie zamówień na podzespoły oraz materiały, na które trzeba długo czekać. Przygotowania do rozpoczęcia produkcji seryjnej mają odbywać się równolegle do rozmów o wielkości zamówienia oraz ostatecznej konfiguracji pojazdów.
Viktigt kontrakt för att Armén ska kunna återta förmåga för de mekaniserade förbanden. 🇸🇪
— BAE Systems Hägglunds (@BAESHagglunds) October 11, 2023
👉https://t.co/iBVEUKZ0kE pic.twitter.com/z2GGZJzLgR
Co ciekawe, nowy wariant CV90 dla Försvarsmakten będzie wyposażony w inne uzbrojenie główne niż dotąd. Klasyczną armatę Boforsa kalibru 40 mm zastąpi używana w duńskich, holenderskich i estońskich wozach armata kalibru 35 mm. W przyszłości można się spodziewać przezbrojenia dotychczas używanych Strf 90 lub zamówienia kolejnych pojazdów z nowym uzbrojeniem głównym.
Teraz ważne jest, aby zyskać na czasie, a ten kontrakt otwiera drogę do rozpoczęcia produkcji, gdy tylko podpiszemy ostateczną umowę zakupową. Jest to warunek konieczny w wymianie sprzętu przekazanego Ukrainie i jak najszybszego odzyskania przez armię zdolności.
Jonas Lotsne, szef działu ds. sprzętu wojskowego FMV.
CV90 to rodzina gąsienicowych pojazdów opracowana przez Hägglunds (obecnie BAE Systems Hägglunds) na przełomie lat 80. i 90. XX w. na potrzeby Sił Zbrojnych Szwecji. Powstało wiele wariantów CV90, z których najczęściej spotykanym jest bojowy wóz piechoty. Pojazd może być wyposażony w różne systemy uzbrojenia, od uniwersalnych lub wielkokalibrowych karabinów maszynowych, przez armaty automatyczne kal. 30, 35 lub 40 mm, aż po gwintowaną armatę kal. 105 mm lub gładkolufową kal. 120 mm. Jednostkę napędową wszystkich wersji stanowi silnik wysokoprężny Scania o mocy od 550 do 1000 KM. W zależności od wersji pozwala on na osiągnięcie prędkości maksymalnej do 70 km/h.
Zobacz też

Autor. Szwedzka Agencja Zamówień Obronnych
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu