Reklama
Reklama
  • Wiadomości
  • Polecane

PGZ: produkcja w Jelczu rośnie, kontrakt dla Grecji blisko

Jelcz co kwartał zwiększa produkcję, Grecja jest zainteresowana zakupem tysiąca samochodów w ramach programu SAFE – zapotrzebowanie na różne pojazdy tej firmy wyniesie w ciągu kilku lat 10 tys., spółka będzie w stanie sprostać zamówieniom – uważa PGZ. Według Grupy dzięki umowie z BAE Systems Dezamet będzie produkować amunicję najwyższej jakości.

Zestaw transportowy Jak należący do 18 Łomżyńskiego Pułku Logistycznego przewożący wóz zabezpieczenia technicznego WZT-2.
Zestaw transportowy Jak należący do 18 Łomżyńskiego Pułku Logistycznego przewożący wóz zabezpieczenia technicznego WZT-2.
Autor. szer. Anna Jankowska / 18 Łomżyński Pułk Logistyczny

Informację na temat obecnych i planowanych zdolności spółek przedstawiciele Ministerstwa Aktywów Państwowych i PGZ przedstawili Parlamentarnemu Zespołowi ds. rozwoju Huty Stalowa Wola i Dezamet Nowa Dęba. Część produkcji Jelcza odbywa się w należących do HSW zakładach Autosan.

Jak mówił Mirosław Michalski z PGZ, przewodniczący rady nadzorczej spółki Jelcz, z planowanych blisko 300 pojazdów w Autosanie udało się wyprodukować ponad 200 „mimo trudnego rozbiegu” i jest to znaczące zasilenie dla Jelcza. „Na przyszły rok te oczekiwania są zdecydowanie większe – mówimy o setkach samochodów, nie o 200 na pół roku” – dodał. Za realne uznał osiągnięcie poziomu 500-1000 samochodów produkowanych rocznie w Sanoku. W spółce Autosan mają powstawać głównie pojazdy dwuosiowe. Zapotrzebowanie na różne modele i warianty z Jelcza ocenił ogólnie na 10 tysięcy pojazdów. Dolnośląską firmę, oprócz Autosanu, mają wspierać Rafako i Wielton, gdzie powstały pierwsze pojazdy.

Reklama

Unijna pożyczka i zagraniczny kontrakt

Poinformował, że „Jelcze są przedmiotem rozważanego, ale już zaawansowanego zamówienia zagranicznego” – 1000 samochodów chce kupić Grecja. Potencjalny kontrakt ma być dofinansowany z programu SAFE. Według Michalskiego Jelcz odbudowuje i zwiększa potencjał produkcyjny, a zdolności rosną o kilkadziesiąt procent co kwartał. Michalski zwrócił uwagę, że firma przygotowuje się do uruchomienia trzeciej zmiany. „Mają na to finansowanie, to nie jest kwestia palcem na wodzie pisana, tylko bardzo konkretne zamówienie. Jeśli uda się je dopiąć i zrealizować od strony produkcyjnej, to byłby duży sukces” – powiedział.

Dezamet. Dofinansowanie, opóźnienie, korzyści

O realizacji umowy z BAE Systems na przekazanie technologii produkcji przez Dezamet amunicji 155 mm mówił Przemysław Olton z PGZ. Przyznał, że założenia nieco się zmieniły w porównaniu z pierwotnymi planami, a całe konsorcjum zaangażowane w produkcję amunicji wielkokalibrowej podjęło decyzję o współpracy z BAE Systems. Zapewnił, że „współpraca z tą firmą daje jedną z najnowszych technologii na świecie”, a zarazem suwerenność produkcji. „Mówimy o długoterminowej współpracy. Wiążemy się na 40 lat” – zaznaczył. Według Oltona rozmowy są na finiszu, a umowa ma zostać podpisana na dniach.

Jeden z projektów Dezametu – rozbudowa zdolności produkcyjnych amunicji 155 mm – to następstwo ustawy z listopada ’24 o finansowaniu działań zmierzających do zwiększenia zdolności do produkcji amunicji zawartej między MAP i PGZ. Z ponad 1,3 mld zł przewidzianych z Funduszu Inwestycji Kapitałowych wypłacono dotychczas 737 mln zł.

„W związku z rozpoczęciem współpracy z BAE Systems pojawiają się opóźnienia, ale wierzymy, że taki partner zapewni nam przyspieszenie już w trakcie realizacji inwestycji, a przede wszystkim zapewni najwyższej jakości produkt. Wierzymy, że benefity będą większe niż przesunięcia pierwszej fazy. Nie mam wątpliwości, że Dezamet po tym projekcie będzie inną firmą niż dotąd” – mówił Olton, nawiązując do opóźnienia spowodowanego koniecznością uzyskania akceptacji MAP dla wyboru BAE Systems jako partnera.

Z nową inwestycją wiąże się plan zatrudnienia 100 nowych pracowników – w przyszłym roku ma zostać przyjętych 30 osób, w 2027 r. kolejnych 50, w 2028 ma być 20 nowych stanowisk.

Zatrudnienie rośnie także w HSW: w połowie 2023 r. spółka zatrudniała ok. 1000 osób, 1 grudnia br. było o blisko 300 pracowników więcej. W Stalowej Woli z 550 osób z 2023 r. zatrudnienie wzrosło do 620 osób. Oddział HSW Autosan od grudnia 2022 r. zwiększył zatrudnienie z niespełna 400 do 562 osób obecnie.

Reklama
WIDEO: Rywal dla Abramsa i Leoparda 2? Turecki czołg Altay
Reklama
Reklama