Reklama
  • Wiadomości

Norwegia przywróciła do służby kilkadziesiąt CV90

Norweska Forsvarsmateriell, czyli agencja ds. zaopatrywania sił zbrojnych, poinformowała o zakończeniu przywracania do służby 20 wycofanych podwozi CV90, które posłużą za bazę do nieokreślonego typu wersji specjalistycznej.

Podwozie norweskiego CV90.
Podwozie norweskiego CV90.
Autor. Forsvarsmateriell.
Reklama

Do przywrócenia pojazdów wykorzystano zmagazynowane części zamienne, co znacząco zmniejszyło ogólny koszt remontu maszyn, który wyniósł niecałe 3 mln złotych (ponad 7 mln NOK). Operacja odbyła się na terenie norweskich zakładów Ritek AS na zlecenie BAE Systems Hägglunds. Co ciekawe, część elementów, których nie posiadali Norwegowie, została zamówiona w Estonii, która kilka lat temu kupiła 43 norweskie CV90. Dzięki temu udało się zaoszczędzić między 1,5-1,9 mln złotych oraz skrócono czas potrzebny do odnowienia pojazdów.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Program remontu 20 egzemplarzy CV90 rozpoczął się w 2020 r. jako inicjatywa mająca rozbudzić norweski przemysł zbrojeniowy, co rzeczywiście utworzyło dodatkowe kilkadziesiąt miejsc pracy w zakładach Rites AK. Obecnie Norwegia użytkuje 164 pojazdy bazujące na CV90, w tym bojowe wozy piechoty, wozy dowodzenia, pojazdy rozpoznawcze, wozy inżynieryjne oraz wariant tzw. wielozadaniowy. Ten ostatni może zostać w miarę potrzeb doposażony w różnego rodzaj wyposażenie, jak np. moździerz kal. 81 mm. W zeszłym roku kraj ten odebrał pierwsze wozy wsparcia inżynieryjnego.

Zobacz też

CV90 to rodzina gąsienicowych pojazdów opracowana przez Hägglunds (obecnie BAE Systems Hägglunds) na przełomie lat 80. i 90. XX w. na potrzeby szwedzkiej armii. Wozy te są używane w wielu wariantach, z których najczęściej spotykanym jest bojowy wóz piechoty. Pojazd może zostać doposażony w różne systemy uzbrojenia, począwszy na uniwersalnych lub wielkokalibrowych karabinach maszynowych, poprzez armaty automatyczne kal. 30, 35 lub 40 mm (w wariancie bojowego wozu piechoty), kończąc na dziale gładkolufowym kal. 105 lub 120 mm (wóz wsparcia ogniowego). Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Scania o mocy od 550 do 1000 KM, który pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej do 70 km/h (w zależności od wersji).

Reklama

Zobacz też

Reklama
Kadłub norweskiego CV90.
Kadłub norweskiego CV90.
Autor. Forsvarsmateriell.
Reklama
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama