Reklama

Rosja: bombowiec z samolotu pasażerskiego

Wizja Tu-214 z podwieszonymi pociskami
Wizja Tu-214 z podwieszonymi pociskami
Autor. Grok

W rosyjskich mediach społecznościowych pojawiły się głosy, że w związku ze stratami i zużyciem rosyjskiego lotnictwa dalekiego zasięgu powinny zostać przystosowane do przenoszenia pocisków samoloty pasażerskie. O sprawie informuje bulgarian military.

Podobne poglądy wygłaszali znani rosyjscy milblogerzy, w tym osoby zbliżone do rosyjskiego przemysłu zbrojeniowego. W innym przypadku nie byłoby sensu tego pomysłu komentować.

Blogerzy ci wysuwali kandydaturę samolotu pasażerskiego rosyjskiej produkcji, jako potencjalnego bombowca, czy też platformy, na podstawie której można byłoby stworzyć taki „bombowiec pomocniczy”.

Maszyną tą miałby być Tupolew Tu-214 stworzony na bazie Tu-204 w latach 90. Jest to maszyna gabarytowo i parametrowo odpowiadająca Boeingowi 737 czy Airbusowi A320. Jej ładunek użyteczny to 25 ton (|czyli podobnie do bombowca Tu-95MS), prędkość 860 km/h. Zasięg to ponad 6 tys. km.

Czytaj też

Pomysł na pozór wydaje się dobry. Taki bombowiec w warunkach wojny przeciw Ukrainie jest w zasadzie tylko platformą, która startuje, odpala pociski z bezpiecznej odległości po czym wraca na ziemię. W teorii samolot pasażerski można byłoby więc przystosować do przenoszenia pocisków Ch-101 (główne uzbrojenie Tu-95MS) i Ch-22 (uzbrojenie Tu-22M3).

Zwolennicy pomysłu argumentują, że na bazie Tu-214 powstały wojskowe samoloty rozpoznawcze Tu-214R i Tu-214ON. Nie wspominając już o tworzeniu na bazie maszyn pasażerskich na zachodzie samolotów tankowania powietrznego, patrolowych morskich (P-8 Poseidon z możliwością odpalania pocisków rakietowych Harpoon) wczesnego ostrzegania czy rozpoznawczych. Posadowienie czujników ze stanowiskami operatorów, wzmocnienie konstrukcji i doprowadzenie wszystkich urządzeń do zgodności elektromagnetycznej to jednak jedno. A podwieszenie pod jego skrzydłami rakiet to coś innego.

Reklama

Do tej pory nikt nie tworzył jednak typowego bombowca, czyli platformy do odpalania pocisków manewrujących na bazie samolotu pasażerskiego. Wydaje się, że takie prace wymagałyby wzmocnienia struktury i skrzydła, tak żeby mogły pociski przenosić, a zmiany te mogłyby być tak daleko idące, że praktycznie wymagałyby stworzenia nowego samolotu, tyle że opartego o podobną awionikę i silniki. To zaś wiązałoby się z kosztami i prowadzeniem wieloletniego programu, którego efekty raczej na pewno nie zdążyłyby na prowadzoną obecnie wojnę.

Czytaj też

W efekcie powstałby bombowiec na wojnę następną. Maszyna powolna, o relatywnie niewielkiej prędkości przelotowej, pozbawiona cech stealth i prawdopodobnie mało odporna na uszkodzenia i służbę, pomimo przekonstruowania i dopancerzenia. Byłby to samolot gorszy Tu-95MS i nie stwarzający żadnych perspektyw na przyszłość. Miałoby to więc podobny sens jak jak obudowywanie Łady lub Buchanki siatką i wysyłanie na front do Donbasu. Przy czym Buchankę można „dopancerzyć” w kilka dni, a w przypadku projektu lotniczego potrzeba lat i pieniędzy.

Nawet tak skromny samolot mógłby się jednak Rosji nie udać. Już teraz ma ona bowiem problem z produkcją pasażerskich Tu-214. Maszyny te są bowiem zależne od niektórych podzespołów importowanych z zachodu i trafią je problemy techniczne. Do tej pory samoloty te zdobyły zamówienie na 18 sztuk, a licząc z klientami na Tu-204 - na mniej niż 100 egzemplarzy. W świecie producentów samolotów pasażerskich są to liczby nie znaczące i nie pozwalające uzyskać zadowalającej ceny dzięki efektowi skali.

Reklama
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (9)

  1. GB

    Tu-214 to ruscy produkują 1 w ciągu roku....

    1. Tani2

      To reaktywacja mają chyba 5 szt po sojuzie produkcja zero

    2. Davien3

      Tani Tu 204( bo 214 to Tu-204 z innej fabryki) powstało przez 35 lat 89 sztuk a w samej eskadrze Rossija mają 13 Tu-214 Z tej liczby rozbiło się minimum 6 Tu-204 co powoduje ze jest to chyba najbardziej zawodny samolot po Ił-62

    3. Tani2

      Gdyby piloci latali na trzeźwo to było by mniej. Z tego co pisano 5 sztuk miała fabryka i je reaktywuje. Plany na produkcję są ale inne rzeczy są ważniejsze A jakie? Następca An-2 ,następca Ela i turbinowy silnik lotniczy wspólny dla wszystkich bo jeszcze i szkolny

  2. Dudley

    Wydaje się że autor nie bierze pod uwagę innego sposobu wykorzystania platformy. Nie koniecznie pociski muszą być przenoszone pod skrzydłami. Rozsądniejsze jest umieszczenie ich w rewolwerowych magazynach umieszczonych w kadłubie. Kadłub jest przystosowany do przenoszenia tego typu obciążeń, przebudowa nie wymagała by gruntownego przekonstruowania, a jedynie wzmocnienia w miejscu otwieranego łuku.

    1. Davien3

      @Dudley Ty na serio chcesz w kadłubie pasażera wyciąc potęzny luk bombowy i zamontowac w nim rewolwerowa wyrzutnię?? I nie, kadłub nie jest przystosowany do takiego obciążenia w jednym punkcie To prosta droga do powtórzenia losu pierwszego Su-57.

    2. Chyżwar

      @Davien3 Dokładnie. Takie rzeczy wymagają poważnej ingerencji w strukturę samolotu. I nie należy robić ich ad hoc bo to się później kończy źle. Ale rosja to taki kraj gdzie wszystko jest możliwe. W tym także rozpadające się w powietrzu bombowce.

  3. Eee tam

    Dobry pomysł . Na wydanie kasy i zero efektów

  4. Buczacza

    Może powinni pójść w stronę Po-2? W końcu na bezdechu jest cichutki. A jak pewnie tani 4 potwierdzi. Mają zmagazynowane i gotowe do montażu tysiące szt. A jak dołożą silnik z kosiarki. To będzie w trybie eko....

    1. GB

      Nie da rady. Sa tak zacofani że nie potrafia zaprojektować i uruchomić produkcji seryjnej następcy dwupłatowego An-2 zaprojektowanego zaraz po 2 wojnie światowej.

    2. kurczak

      GB ale su-30/34/35/57 jednak lepią co? Amerykanie F-117 czy F-22 są w stanie wyprodukować? A my Irydę/An-2 czy Sokoła albo Mi-2 damy radę skleić???

    3. Tani2

      Tak bo kiedyś to olali ,było jak u nas po co jak można kupić. Dzisiaj kupić nie mogą chociaż bardziej nie chcą. Nie chcę Putin bo chce te swoje instytuty zmusić do roboty a fabryki do pracy. Bo zamienić uzależnienie od zachodu na chińskie to nie dla niego.

  5. Davien3

    Jak widać jaki kraj taki bombowiec strategiczny:))

    1. Tani2

      Davien miej pretensje do tego Bolgarian bo to ich wymysł ruskich do tego nie mieszaj. Mają bomberów na trzy wojny światowej.

    2. Nordx

      Tani2 ponosi cię. rosja nie na lotnictwa strategicznego nawet na trzydniówkę z ukrainą. samoloty latają na wyśrubowanych resursach, są zwyczajnie stare i toporne, a jedyna ich zaletą jest fakt, ze mogą przenosić pociski z głowicami jadrowymi.

    3. GB

      Tani2, ale jeden Bułgar na X tak napisał. Przecież wierzysz we wszystko co pojedynczy użytkownik na X tak napisał. W czym problem???

  6. user_1050711

    Pomysł może wskazywać, że i następna wojna tuż tuż.

  7. Franek Dolas

    Takia ruska odmiana kamikadze?

  8. Remov

    Z drugiej strony skoro zostało im tylko 8 Tu-95 to potrzebują jakiekolwiek bombowce

  9. DAX

    Powinni dostosowywać latawce. W Chinach kupią papier, klej i listewki :-)

Reklama